یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
نخستین دفتر شعر قربان‌پ‍ور منتشر شد

نخستین دفتر شعر رضا قربان‌پور با عنوان «رویاها رازهایمان نیستند» توسط نشر نگیما منتشر شد. شاعر این مجموعه معتقد است هنوز به زبان مستقلی در آثارش دست نیافته و ردپای شاعران معاصر نوپرداز در شعرهای او دیده می‌شود.\

قربان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «رویاها رازهایمان نیستند» نخستین مجموعه شعر من از سروده‌های نیمایی و سپید است که توسط نشر نگیما در مجموعه روشنان منتشر شد. این شعرها طی سال‌های 1383 تا 1388 سروده شده‌اند. 

وی درباره انگیزه‌اش از انتشار این دفتر شعر توضیح داد: در ابتدا کارم را با غزل آغاز کردم و برخی از آثارم به صورت پراکنده در نشریات منتشر می‌شد. اما با هدف حفظ این آثار مجموعه‌ای از شعرهای نیمایی و سپیدم را گزینش کردم و در این دفتر به چاپ رساندم.

این شاعر ادامه داد: هنگامی که اشعار به صورت متمرکز و در قالب یک دفتر منتشر می‌شوند با توجه بیشتری از سوی مخاطبان و همچنین منتقدان روبرو می‌شوند و در گذر زمان ماندگارتر خواهند بود و اثرگذاری بیشتری دارند.

وی افزود: حتی خود من به عنوان شاعر نیز از زمانی که تعدادی از سروده‌هایم را در این دفتر منتشر کرده‌ام نگاه جدی‌تری به این آثار دارم.

قربان‌پور درباره ویژگی شعرهای این دفتر اظهار داشت: مقطعی نبودن شعرها مهم‌ترین نکته‌ای بود که به آن توجه داشتم. البته شاید شعرهایی در این مجموعه دیده شوند که دیگر جذابیت لازم را ندارند؛ چون مربوط به سال‌های گذشته و فضای آن دوران هستند.

وی یادآور شد: اما به‌طور کلی سعی کردم تمامی این شعرها یک نگاه مشترک اجتماعی را منتقل کنند. همچنین موضوع کلی این شعرها مسائل عاطفی و اجتماعی هستند.

این شاعر درباره زبان شعرهایش توضیح داد: اگر بخواهم بگویم در شعرهایم به زبانی مستقل دست یافته‌ام اغراق کرده‌ام و این امر صحیح نیست؛ چراکه رسیدن به استقلال زبانی تنها در گذر زمان و کسب تجربه‌های بسیار امکان‌پذیر می‌شود.

وی یادآور شد: من زبان شعری‌ام را مدیون شاعران نوپرداز معاصر و متاثر از آن‌ها می‌دانم و هنوز ردپای شاعرانی هم‌چون فروغ فرخ‌زاد و شاملو در شعرهای من دیده می‌شود.

قربان‌پور به عنوان این مجموعه اشاره و تصریح کرد: عنوان کتاب برگرفته از متن یکی از شعرهای این دفتر با عنوان «رویای مشترک» است که آن را به محمود دولت‌آبادی تقدیم کرده‌ام.

مجموعه شعر «رویاها رازهایمان نیستند» سروده رضا قربان‌پور در 88 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 2500 تومان به تازگی توسط نشر نگیما منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط