یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
شیری چهارمین دفتر شعرش را آماده چاپ می‌کند

فریاد شیری چهارمین دفتر شعرش را با عنوان «خودکشی دسته‌جمعی» در دست آماده‌سازی برای چاپ دارد. او معتقد است در این دفتر فضایی متفاوت با دفترهای پیشینش را تجربه کرده است.\

شیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این روزها چهارمین دفتر شعرم را پس از گذشت 6 سال از انتشار دفتر «امضای تازه می‌خواهد این نام» برای چاپ آماده می‌کنم. برای این دفتر عنوان «خودکشی دسته‌جمعی» را برگزیده‌ام.

وی در ادامه توضیح داد: خوشبختانه ناشران مختلفی به انتشار مجموعه شعر روی آورده‌اند و توجه ویژه‌ای به شعر شاعران نسل ما نشان می‌دهند. این امر تاثیر مثبتی بر روی وضعیت بازار شعر دارد.

این شاعر با تاکید بر این که هر یک از مجموعه اشعارش فضای ویژه‌ای دارند، اظهار داشت: معتقدم شاعر نباید یک زبان، مضمون و فضا را در اشعارش تجربه کند؛ بلکه کارهایش باید تنوع لازم را داشته باشند. در این دفتر نیز من تجربه‌های جدیدم را ارائه کرده‌ام.

وی ادامه داد: از نظر ساختاری و مضمون، شعرهای این دفتر با دفترهای پیشین متفاوت هستند. از سوی دیگر از گرایش به جریانات مختلف شعری پرهیز دارم و از نظر فرم و اجرا سعی کرده‌ام این شعرها اجرای ویژه من را داشته باشند.

شیری افزود: به‌طور کلی سعی کرده‌ام شعری فارسی با مضامینی براساس اعتقادات و باورهای ایرانیان ارائه کنم.

وی درباره قالب و موضوع شعرهای این دفتر توضیح داد: این دفتر دو بخش را شامل می‌شود. در بخش نخست یک شعر بلند و در بخش دیگر 30 شعر کوتاه گنجانده شده است. این شعرها در قالب سپید سروده شده‌اند. موضوع این شعرها نیز به مسائل فلسفی و اجتماعی اختصاص دارد.

شاعر «كلاغ‎ها زبان گنجشک را نمی‌فهمند» در ادامه تشریح کرد: البته سعی من بر این بوده است که شعرهایم براساس تجربیات شخصی‌ام در زندگی و مهم‌تر از آن درگیری‌های ذهنی و درونی‌ام باشند. به عبارت دیگر شاعر نمی‌تواند نسبت به مسائل شخصی و مسائلی که پیرامون او اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت باشد.

وی یادآور شد: اما سعی کردم شعرهام به سوی شعاری شدن و یا تریبونی برای شعارهای ویژه بودن پیش نروند. 

شیری این دفتر را تا پایان آذر برای چاپ به یک ناشر می‌سپارد.

شیری در ادامه به تجدید چاپ مجموعه‌های پیشینش اشاره و تصریح کرد: چاپ دوم نخستین دفتر شعرم با عنوان «كلاغ‎ها زبان گنجشک را نمی‌فهمند»، چاپ دوم «آغوش من از سفر پر است» و چاپ سوم «امضای تازه می‌خواهد این نام» چندماه پیش توسط انتشارات نگیما و داستان منتشر شد.

فریاد شیری شاعر، مترجم و منتقد، متولد 1350 است و تاكنون توانسته جوایزی چون «جایزه شعر امروز ایران»، مقام نخست «جشنواره سراسری شعر و قصه» و مقام نخست «جشنواره قصه‌نویسی غرب کشور» را به‌دست آورد.

«پاسپورت لبخند و آرزو»، «آدم‌های سیاه، آدم‌های سفید»، «شیته گورانیه کانی باران»، « کلماطرح»، «داستان نقطه سر راهی»، «عاشقانه‌های سرزمین بلوط»، «مناظره‌ها»، «زنی آهسته گفت»، «ما در عکس زیر باران گم شده بودیم» و «مانیفیست یک نفره» از دیگر آثار او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط