شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
«دیوان حسرت همدانی» منتشر شد

«دیوان حسرت همدانی» با تصحیح و مقدمه رضا عبداللهی منتشر شد. این دیوان دربرگیرنده غزل‌ها و رباعی‌هاي حسرت همدانی از شاعران ناشناخته قرن سیزدهم هجری قمری است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبداللهی برای نگارش مقدمه این اثر به تنها منابع موجود که همان تذکره‌های مربوط به آن دوران هستند مراجعه کرده است.

حسرت همدانی متخلص به حسرت، که تذکره‌نویسانی به نام‌های محمدتقی، علی‌نقی و ملامحمد تقی از او یاد کرده‌اند، از شاعران قرن سیزدهم و معاصر با فتحعلی شاه قاجار است. منابع زیادی درباره این شاعر وجود ندارد و او تا حدی ناشناخته باقی مانده است.

مصحح این اثر حسرت همدانی را شاعری «سوخته دل» معرفی کرده که «فلسفه سوختن را در محضر پروانه» آموخته و غزل‌هایش «به ظرافت مویرگ‌ها» و به «دلنشینی» همولایتی‌ عارفش، بابا طاهر همدانی است.

وی همچنین در مقدمه به غزلی با مطلع «به هر گل می‌رسد می‌بوید این دل/ نمی‌دانم که را می‌جوید این دل» از سروده‌های حسرت همدانی اشاره کرده که به نوشته او در اذهان همگان جاری و ماندگار شده است.

عبداللهی تاکید کرده مشوق او برای تصحیح این اثر که نسخه آن در دانشگاه ضبط و تاکنون به چاپ نرسیده مهدی درخشان بوده است.

در بخش دیگری از این دیوان سخنان تذکره‌نویسان درباره حسرت همدانی ارائه شده است.

«انجمن خاقان»(محمدفاضل خان گروسی)، «تذکره ریاض‌العارفین»(رضاقلی هدایت)، «تذکره دلگشا»(میرزا علی‌اکبر شیرازی)، «تذکره محمدشاهی»(بهمن میرزا)، «سفینة‌المحمود»(محمود میرزا قاجار)، «مصطبه خراب»(احمد قاجار مشهور به هلاکو) و «نگارستان دارا»(عبدالرزاق دنبلی) عنوان تذکره‌نامه‌هایی هستند که عبداللهی برای نگارش مقدمه به آن‌ها مراجعه کرده است.

این دیوان دربرگیرنده 198 غزل و 15 رباعی از حسرت همدانی است.

«دیوان حسرت همدانی» با تصحیح و مقدمه رضا عبداللهی در شمارگان دوهزار نسخه و قیمت پنج‌هزار تومان توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط