جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
«گزارشگری کاربردی برای رسانه‌های جمعی» بازچاپ شد

کتاب «گزارشگری کاربردی برای رسانه‌های جمعی» اثری از محمدتقی روغنی‌ها به چاپ دوم رسید. این کتاب با هدف آموزش گزارشگری تهیه شده و حاصل تجربیات بیش از دو دهه کار خبری نویسنده و چند سال تدریس در این زمینه است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «گزارشگری کاربردی برای رسانه‌های جمعی» با هدف آموزش گزارشگری تهیه شده و سعی مولف بر این بوده مطالب، به نحوی نوشته شود که خبرنگاران، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به رشته‌های ارتباطات و خبر از مطالب آن استفاده کنند.

در این اثر تلاش شده با استفاده از دیدگاه‌های استادان و صاحب‌نظران روزنامه‌نگاری و تجارب عملی نویسنده کتاب، تلفیق مناسبی از تئوری و عمل در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

در نخستین بخش کتاب، مفهوم، اهداف و اصول گزارش‌نویسی و ویژگی‌های حرفه‌ای گزارشگران بررسی شده و در بخش‌های بعد دسته‌بندی انواع گزارش، ویژگی‌ها، مراحل تهیه و نحوه نگارش هر یک از آن‌ها بیان شده است.

در پایان هر بخش نیز چند نمونه گزارش درج شده و به نقاط قوت و کاستی‌های احتمالی به اختصار اشاره شده‌ است. همچنین در این کتاب با تقسیم گزارش‌ها به انواع خبری، تحقیقی، تشریحی، توصیفی، تحلیلی و موضوعی تمایز هر کدام از آن‌ها به صورت کامل بیان می‌شوند.

همچنین چهار نوع گزارش خبری، تشریحی و توصیفی، تحقیقی و تحلیلی در میان انواع دسته‌بندی‌های موجود در کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی یا رسانه‌های مختلف اشاره شده است.

آن چه با عنوان گزارش موضوعی در بخش ششم این کتاب مطرح شده از نظر دسته‌بندی و نامگذاری نسبتا جدید است، گزارش‌هایی که تحت این عنوان بررسی شده‌اند، شامل گزارش از شخص، شغل، مکان، شیء و سفر می‌شوند.

در هر یک از این فصول علاوه بر معرفی یک شیوه گزارشی، پس از تعریف، مراحل تهیه و شیوه نگارش به همراه بررسی گزارش‌های موردی از همان نمونه بیان شده است. گزارشگری در رادیو و تلویزیون را می‌توان دیگر فصل این کتاب معرفی کرد که در آن چگونگی پوشش تصویری معرفی شده‌ است.

گزارش‌هایی که در این کتاب به عنوان نمونه و مثال آورده شده است از میان 300 گزارش انتخاب شده و هدف از آن آشنایی کامل و دقیق خوانندگان با انواع گزارش و در اختیار داشتن الگوهایی است که دانشجویان و کارآزموزان بتوانند با استفاده از آن‌ها توانایی گزارش‌نویسی خود را تقویت کنند.

محمدتقی روغنی‌ها متولد سال 1339 تهران است و مدرک دکترای ارتباطات دارد. وی مولف و مترجم بیش از پنج کتاب در حوزه ارتباطات است.

چاپ دوم کتاب «گزارشگری کاربردی برای رسانه‌های جمعی» در 463 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات ایران به بازار نشر آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها