دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
نخستین دفتر شعر امینی‌زاده منتشر شد

نخستین دفتر شعر وحید امینی‌زاده با عنوان «مرگ مرا خواب دیده است» به تازگی توسط نشر داستان منتشر و روانه بازار کتاب شده است. بخشی از شعرهای این کتاب از نظر زبان و ساختار تکنیکی‌ترند و به مضامین و دغدغه‌های اجتماعی شاعر می‌پردازند._

امینی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این مجموعه گزیده شعرهای من طی سال‌های 1376 تا 1386 را در چهار بخش شامل می‌شود. «خاک»، «آتش»، «باد» و «آب» عنوان این بخش‌ها هستند.

وی در ادامه افزود: شعرهای دو بخش «باد» و «آب» دربرگیرنده سروده‌های عاطفی و شعرهای بخش‌های «آتش» و «خاک» دربرگیرنده سروده‌های اجتماعی من هستند. همچنین در بخش «آتش» تجربه‌های من در حوزه زبان شعر و شکل‌گیری فرم و ساختار شعر پررنگ‌تر دیده می‌شود.

امینی‌زاده در توضیح بیشتر این تجربه‌ها تشریح کرد: به عبارت دیگر شعرهای بخش «آتش» تکنیکی‌تر هستند و آن‌چه دریافت‌های خودم از بحث‌های زبان‌شناسی، زبان شعر و جایگاه اندیشه در شعر بوده است را در این شعرها لحاظ کرده‌ام. این بحث‌ها در دهه 70 و 80 مطرح شد و اوج گرفت، من نیز تاثیراتی را که از آن‌ها پذیرفته بودم در سروده‌هایم بازتاب دادم. البته باید دید نظر مخاطبان درباره این شعرها چیست.

این شاعر به محک زدن اشعارش توسط مخاطبان از رهگذر انتشار این دفتر اشاره و تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم مخاطب برای ما مهم نیست. مخاطب تنها نباید نویسنده یا شاعر را در لحظه نوشتن درگیر کند. او مصرف‌کننده اصلی آن چیزی است که نوشته می‌شود و نظر او برای خالق اثر اهمیت بسزایی دارد.

وی درباره عوامل موثر در زبان شعرهایش اظهار داشت: مطالعه و کنکاش شخصی در مقایسه با شرکت در کارگاه‌های شعر اثرگذاری بیشتری در تجربه‌های نوشتن دارد. معتقدم کارگاه‌ها تاثیرگذاری کمتری دارند و جریانی که ایجاد می‌کنند بیشتر در مطرح کردن افراد موثر است.

امینی‌زاده در پایان یادآور شد: البته به عنوان یک شاعر که حدود 15 سال است در حوزه شعر فعالیت می‌کنم و در جریان ادبی معاصر قرار دارم در برخی از کارگاه‌های شعر همچون کارگاه شعر منوچهر آتشی، کارگاه شعر علی باباچاهی و کارگاه شعر کارنامه حضور داشته‌ام.

وحید امینی‌زاده متولد 1359 است. نخستین دفتر شعر او با عنوان «مرگ مرا خواب دیده است» در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 3500 تومان با طرح جلدی از محسن حصاری توسط نشر داستان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط