یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
«اتاق سه گوش»؛ در راستای تحقق مطالبه ولی امر مسلمین به رشته تحریر درآمده است

ابوالقاسم وردیانی، نویسنده کتاب «اتاق سه گوش» گفت: شاخص‌ترین ویژگی این کتاب این است که رهبر معظم انقلاب امر به جمع‌آوری خاطرات راوی کرده‌اند. در سفری که ایشان، در تابستان ۱۳۷۵ به مشهد مقدس داشتند، راوی کتاب، در سمت فرمانده تیپ شهدا همراه با سردار شهید نورعلی شوشتری و چند نفر دیگر به صورت خصوصی و غیررسمی خدمت ایشان می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «اتاق سه گوش» عنوان کتابی است که به‌تازگی توسط انتشارات مرزوبوم منتشر شده و در اولین روزهای نمایشگاه کتاب، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به همین منظور تلاش داشتیم تا با نویسنده کتاب جناب آقای ابوالقاسم وردیانی گفتگویی داشته و در خصوص این کتاب اطلاعاتی کسب نماییم.

«اتاق سه گوش»؛ زندگی‌نامه داستانی یا روایت داستانی یک زندگی است

ابوالقاسم وردیانی با تأکید بر این‌که کتاب «اتاق سه گوش» زندگی‌نامه داستانی و یا روایت داستانی یک زندگی است، تصریح کرد: یعنی برای خواندنی‌تر کردن کتاب، خاطرات کاملاً هماهنگ و منطبق با روایت راوی و با استفاده از تکنیک‌های داستان‌نویسی و با پایبندی کامل به واقعیت‌ها نوشته شده است و فقط صبغه داستانی دارد. داستانی که واقعاً اتفاق افتاده و همان‌طور که عرض کردم برای جذابیت بیشتر و خواندنی‌تر کردن کتاب در قالب داستان آمد است.

وی با اشاره به این‌که کتاب «اتاق سه گوش» خاطرات راوی یعنی سردار حسن انجیدنی از ابتدا زندگی تا بعد از آزادی از اسارت است، گفت: ما در این کتاب در طول زمان روایت با راوی حرکت می‌کنیم. دغدغه‌ها و مبارزات او با حکومت پهلوی را حس می‌کنیم، فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب او را می‌بینیم و حضورش در دفاع مقدس و زخم‌های ترکش‌هایی که تنش را دریده، لمس می‌کنیم. بعد از همه این‌ها با او به اسارت می‌رویم و با کسی همراه می‌شویم که سال‌ها سختی و محرومیت و شکنجه‌های دشمن را به جان خریده و با صبر و درایت و استقامت، دلاوری‌ها و سلحشوری‌های میدان نبرد را به فضای اردوگاه کشانده است.

نویسنده کتاب «اتاق سه گوش» افزود: در این کتاب تمام خاطرات او - از لحظه تولد تا بازگشتش به وطن- را مرور می‌کنیم و می‌بینیم که چگونه علیرغم تمام فشار و آزارهای وحشتناک جسمی و روحی و البته برنامه‌ریزی‌شده مسئولان عراقی اردوگاه، با تلاشی شبانه‌روزی و تحمل شکنجه‌هایی که گاهی او را تا مرز شهادت پیش می‌برد، توانست فضای معنوی و اعتقادی حاکم بر اردوگاه را تغییر دهد و اجازه ندهد فشارهای جسمانی و ترفندهای روانی دشمن، تأثیری بر اعتقادات و باورهای او و سایر هم‌رزمانش بگذارد. او در وسط اردوگاه دشمن ایستاد و جلوه‌ای دیگر از دفاع مقدس را به نمایش گذاشت و دشمن را وادار کرد بارها در مقابل فرهنگ جهاد و ایثار رزمندگان ما، به شکست اقدامات خودش اعتراف کند.

وی در خصوص راوی نیز اظهار کرد: سردار سرتیپ جانباز و آزاده حسن انجیدنی فرمانده تیپ امام موسی کاظم (ع) لشکر ۵ نصر، در سال ۱۳۲۹ در روستای انجیدن از توابع نیشابور به دنیا آمده. بعد از پایان تحصیلات در سال ۱۳۴۹ به نیروی هوایی ارتش پیوست و همزمان مبارزاتش را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد. در سال ۱۳۵۵ استعفا داد تا بتواند فعالیت‌ها و مبارزاتش را گسترش دهد.

وردیانی ادامه داد: سردار انجیدنی با شروع جنگ به سپاه پاسداران پیوست و به عنوان فرمانده گردان، فرمانده محور و فرمانده تیپ ایفای نقش کرد و یک‌بار در عملیات رمضان و بار دوم در عملیات والفجر ۱ مورد اصابت ترکش قرار گرفت و مجروح شد. بااین‌حال به حضور در جبهه‌ها ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر به اسارت دشمن در آمد و در سال ۱۳۶۹ بعد از هفت سال اسارت به کشور بازگشت.

وی درباره عنوان کتاب گفت: اتاق سه گوش اتاقی بوده که عراقی‌ها برای اولین بازجویی بعد از اسارت، سردار انجیدنی و اسرای ایرانی عملیات خیبر را به آنجا می‌برند. ابعاد این اتاق حدود هشت متر در پنج‌متر بوده، پنجره نداشته و کف و سقف و دیوارها همه سیمانی بوده و سقفش حدود سه متر ارتفاع داشته است. چون یکی از گوشه‌های این اتاق گرد بوده، اسرای ایرانی اسم آنجا را اتاق سه گوش می‌گذارند.

نویسنده کتاب «اتاق سه گوش» اظهار کرد: عراقی‌ها اول کار همه اسرا را که حدود دویست نفر بودند، به‌زور در اتاق سه گوش جا می‌دهند. جا آن‌قدر تنگ بوده که اسرا نمی‌توانستند درست نفس بکشند و یا حتی سرپا بایستند. هرچند دقیقه یک‌بار یکی از اسرا را از اتاق بیرون می‌کشیدند و برای بازجویی می‌بردند و از آنجا به سوله‌ای دیگر منتقل می‌کردند. می‌توان گفت که این اتاقِ سه گوش، دروازه ورود به دوره اسارت است و از این جهت خاص و ویژه است.

وی یادآور شد: نکته بعدی در انتخاب این اسم اینکه اتاق، نماد میدان و محدوده است. تحلیل من این است که هر رزمنده با ورود به منطقه جنگی در میدان و محدوده سه عنصر پیروزی، شهادت و اسارت قرار می‌گیرد؛ یعنی جهاد یا به پیروزی ختم می‌شود یا به شهادت و یا به اسارت و ازاین‌جهت میدان نبرد را می‌توان میدان یا اتاق سه گوش نامید.

وردیانی افزود: در جنگ‌های دیگر به غیر از دفاع مقدس، یک ضلع دیگر هم داریم و آن فرار از میدان است که در بین رزمندگان ما بی‌سابقه است. به همین دلیل این تعریف برای آن‌ها صادق نیست و اصطلاح اتاق سه گوش با این تعریف و توضیحات مختص دفاع مقدس است. با این نگاه میدان و اتاق در جنگ‌های دیگر چهار گوش دارد و مربع است یعنی پیروزی، مرگ، اسارت و فرار از میدان.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کتاب با سایر آثار شما تفاوت‌هایی دارد، گفت: همیشه نوشته‌ها و کتاب‌های یک نویسنده باهم متفاوت است. نویسنده موقع نوشتن تحت تأثیر شخصیت‌ها، فضا و ماجراها قرار می‌گیرد حتی اگر این‌ها کاملاً زائیده تخیل خود نویسنده باشند که در این کتاب این‌طور نیست. به نظرم بیشتر از آنکه نویسنده روی نوشته تأثیرگذار باشد عناصر و المان‌های داستان و مخصوصاً شخصیت اصلی روی نویسنده تأثیر می‌گذارند. البته تأثیر تجربه و سابقه نویسندگی را هم در مطلوب‌تر نوشته شدن کتاب نمی‌توان نادیده گرفت و درنهایت این‌ها به تفاوت‌های ملموس کتاب‌ها منجر می‌شوند. فکر می‌کنم که کتاب اتاق سه گوش هم همین‌طور باشد.

حضرت آقا امر به جمع‌آوری خاطرات راوی کرده‌اند

نویسنده کتاب «اتاق سه گوش» به ویژگی‌های شاخص این کتاب اشاره و عنوان کرد: شاخص‌ترین ویژگی این کتاب این است که خود حضرت آقا امر به جمع‌آوری خاطرات راوی کرده‌اند. در سفری که ایشان، در تابستان سال ۱۳۷۵ به مشهد مقدس داشتند، راوی کتاب، در سمت فرمانده تیپ شهدا همراه با سردار شهید نورعلی شوشتری و چند نفر دیگر به صورت خصوصی و غیررسمی خدمت ایشان می‌رسند. در این جمع راوی از خاطرات دوران اسارت می‌گوید و مقام معظم رهبری پس از شنیدن این خاطرات، از سردار شهید نورعلی شوشتری می‌خواهند که زندگینامه و خاطرات راوی جمع‌آوری و تدوین شود. و اینکه این کتاب در راستای تحقق مطالبه ولی امر مسلمین به رشته تحریر درآمده شاخص‌ترین ویژگی این کتاب است.

وی افزود: از طرفی اتاق سه گوش روایت کامل و با جزئیات زندگی روای از لحظه تولد روای تا لحظه آزادی از اسارت است؛ یعنی خواننده در سیر تکامل شخصیت راوی با او همراه می‌شود. در حقیقت این کتاب فقط ثبت وقایع زندگی یک شخصیت نیست بلکه در این کتاب با چگونگی تطور شخصیت روای، روش و پارادایم زندگی او آشنا می‌شویم.

وردیانی تأکید کرد: به نظر من در هر دوره‌ای از ادوار زندگی راوی که در این کتاب آمده خاطرات خاصی وجود دارد که باید با توجه به فضا و ویژگی‌های و فضای همان دوره خوانده و فهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها