به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، در این مراسم محسن تاجآباد، نویسنده، شاعر و ناشر (انتشارات دده اراک)، با اشاره به محتوای کتاب گفت: «زندگی به شرط عشق» مجموعهای از نثرهای ادبی کوتاه است. از آغاز شکلگیری نثر فارسی دری، انواع و گونههای مختلفی از نثر تعریف شدهاند؛ شعر و نظم نیز دارای چارچوبهایی بودند، هرچند نه به دقت امروز. نثر فارسی از قرن چهارم تا عصر مشروطه حوزههایی مشخص داشت، اما در دوره معاصر، برخی گونههای نثر، نام شعر نیز به خود گرفتهاند.
وی ادامه داد: این کتاب در قالب نگارشهای کوتاه عاطفی، در زمره نثرهای دلنوشتهگونه جای میگیرد. نکته مهم و قابلتأمل اینجاست که مخاطب میتواند از دل همین نوشتهها، تصویری روشن از یک زن را بازسازی کند و درباره او به قضاوت بنشیند.
تاجآباد افزود: زنی که در این کتاب روایت میشود، عمدتاً از عشق سخن میگوید؛ عشقی با تمام وجوه تلخ و شیرینش. بهگونهای که میتوان «زندگی به شرط عشق» را گزارشی از غمها، شادیها، فراز و فرودهای روحی یک بانو دانست.

«دلنوشته»؛ قالبی نوین برای بیان عشق در زمانه دیجیتال
مرتضی لطیفی، شاعر، نویسنده و مدرس، در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب «زندگی به شرط عشق» اثر فاطمه زینلی گفت: از منظر قالب ادبی، این کتاب را میتوان در زمره «دلنوشتهها» قرار داد؛ قالبی که از برخی جهات با «نثر ادبی کلاسیک» تفاوت دارد.
وی عنوان کرد: دلنوشته بهعنوان یک فرم ادبی، محصول دوران دیجیتال و فضای شبکههای اجتماعی در دهه ۸۰ به بعد است. با این حال، میتوان رگههایی از آن را در متونی همچون مکاتیب فارسی عینالقضات همدانی، مولوی، احمد غزالی، خواجه عبدالله انصاری و حتی بخشهایی از سفرنامه ناصر خسرو نیز جستوجو کرد؛ آثاری که از نظر زبان، پیام و ساختار به «دلنوشته» های امروز نزدیک هستند.
لطیفی افزود: دلنوشته نوعی نوشتار کوتاه، صمیمی، عاطفی و بیتکلف است که اغلب بدون مخاطب مشخص، خودجوش و اعترافگونه نگاشته میشود. این نوع نوشتار را میتوان با آثار نویسندگانی چون رولان بارت، ژان ژنه، چارلز بوکوفسکی، جنیفر آگان و سیلویا پلات همراستا دانست.
وی ادامه داد: از منظر زبان و لحن، دلنوشتهها سادهتر، گفتاریتر و احساسیتر هستند و نویسنده در آنها بیشتر از واژگان روزمره و جملههای کوتاه بهره میبرد؛ در حالی که نثر ادبی کلاسیک معمولاً با واژگان برگزیده، ترکیبهای پیچیدهتر و آرایههای ادبی همراه است.
لطیفی در پایان با اشاره به مضمون کتاب گفت: در «زندگی به شرط عشق»، عشق بهعنوان پناهگاه انسان در مواجهه با ابعاد تراژیک زندگی، محور اصلی نوشتههاست. این نگاه را میتوان در چارچوب مفهوم «عشق والایشیافته» یا sublimation در نظریههای روانکاوانه زیگموند فروید مورد بررسی قرار داد.
به گزارش ایبنا، کتاب «زندگی به شرط عشق» شامل ۱۶۴ قطعه ادبی کوتاه است که در قالب کتابی ۱۶۶ صفحهای، در قطع رقعی و با شمارگان ۵۰۰ نسخه توسعه انتشارات «دده» چاپ و منتشر شده است.
نظر شما