پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
بلاگرها با انتشار عکس کتاب کنار قهوه و کلوچه تاثیرگذاری نخواهند داشت

کتابدار خانه کتابدار، «چالش‌های کتابخوانی» در فضای مجازی را یک راهکار برای توسعه فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان می‌داند اما معتقد است، صرف انتشار عکس کتاب، کنار قهوه و کلوچه، کسی به کتابفروشی و کتابخانه علاقه‌مند نمی‌شود.

الهام اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اصطلاح «چالش کتابخوانی» در فضای مجازی، عنوان کرد: اصطلاح «چالش کتابخوانی» در معنای تحت لفظی یعنی: «من در کتابخوانی دچار یک مشکلی هستم، بیایید با هم کتاب بخوانیم تا آن مشکل را برطرف کنیم.» این اصطلاح یک شیوه مجازی برای کتابخوانی است که براساس آن یک چالشی مطرح می‌شود؛ و بچه ها در این چالش کتاب می‌خوانند و درباره آن صحبت می‌کنند.

وی در تعریف اصطلاح «چالش کتابخوانی» و اینکه این شیوه درست است یا خیر؟ اظهار کرد: اصطلاح «چالش کتابخوانی» از شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک که امکان بارگذاری ویدئوهایی کمتر از یک دقیقه با فیلترهای متعدد را داشت و همچنین شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام مطرح و کم‌کم میان نوجوانان و جوانان باب شد. شیوه کار هم به این صورت بود، یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی فراگیر می‌شد و همه متناسب با آن ویدئو آن چالش را انجام می‌دادند. براساس همان ویدئوهای فراگیر، اهالی فرهنگ نیز برای توسعه کتابخوانی و جلب توجه نوجوانان به کتاب، استفاده کردند و کتابخوانی را نیز به‌عنوان یک چالش جذاب برای نوجوانان با ویدئوهای فراگیر وارد فضای مجازی کردند. کتابداران تصمیم گرفتند، به دلیل جذابیت‌های بصری به فضای مجازی هم وارد شوند و کاربران نوجوان کتابخانه‌ها را با ساختن یک کلیپ از یک کتاب یا نوشتن یادداشت مناسب درباره یک اثر در یک بازه زمانی مشخص، با همان موج دیده شدن، به سمت کتابخوانی ببرند.

اسماعیلی با بیان اینکه خیلی اهل چالش‌های فضای مجازی نیستم، عنوان کرد: قطعاً از چالش‌های فضای مجازی تاثیر نمی‌گیرم؛ زیرا یک روند مطالعاتی خاصی و علاقه‌مندی‌های خودم را در فضای کتاب دارم و قطعاً این روند با فضای کار بلاگرهای کتاب که علاقه دارند یک کتاب را در فضای مجازی فراگیر کنند، تفاوت دارد اما به‌عنوان یک کتابدار کودک و نوجوان ترفندهای جذاب حوزه کتاب را پیگیری می‌کنم تا سلایق نوجوانان را دریابم.

وی درباره استفاده از راهکار «چالش کتابخوانی» در فضای مجازی برای تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی ادامه داد: خانه کتابدار، هدفمند یکسری از کتاب‌ها را به کودکان و نوجوانان معرفی می‌کند و برای این کتاب معرفی شده، فعالیت جنبی طراحی می‌شود. معتقدم گروه کودک و نوجوان را از طریق طراحی فعالیت‌های جانبی می‌توان به کتابخوانی تشویق کرد.

کتابدار خانه کتابدار در پاسخ به این پرسش که آیا راهکار خاصی برای فراگیر شدن کتاب با شیوه‌های موثر در فضای مجازی وجود دارد، بیان کرد: وقتی بچه‌های کتابخوان یک کتاب را می‌خوانند، آن را به دوستشان معرفی می‌کنند و سپس مخاطبان این کتاب در کتابخانه‌ها و بازار زیاد می‌شود، این کتاب ابتدا در فضای حقیقی و سپس در فضای مجازی فراگیر می‌شود؛ البته فراگیر شدن کتاب علاوه بر فضای مجازی، با برنامه‌ریزی در فضای حقیقی نیز اتفاق می‌افتد.

اسماعیلی درباره ترویج کتاب از طریق فضای مجازی افزود: همیشه ارتباطم با اعضای کتابخانه به شکل حقیقی بوده و از آنجا که مروج کتاب در فضای مجازی نیستم، دنبال روش خاصی هم نبودم اما بلندخوانی کتاب و معرفی صفحات خاص کتاب، کاری که برخی بلاگرها انجام می‌دهند؛ می‌تواند کاربران را تشویق به خواندن کتاب کند اما صرف انتشار عکس با کتاب، کنار قهوه و کلوچه، کسی به کتابفروشی و کتابخانه علاقه‌مند نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های الگو یا مرجع کودکان و نوجوانان ازجمله گروه‌های موسیقی نقش مهمی در کتابخوان کردن این گروه سنی دارند، گفت: به‌عنوان مثال، کتاب‌هایی که گروه‌های مختلف موسیقی در سایتشان یا در آلبوم‌هایشان معرفی می‌کنند با فرگیر شدن در فضای مجازی، نوجوانان را به خواندن آن کتاب‌ها تشویق می‌کنند و بچه‌ها برای پیدا کردن آن کتاب به کتابخانه می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها