دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
رایزنی برای برگردان کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان ترکی

در نخستین روز برپایی نمایشگاه کتاب استانبول، در غرفه ایران نشستی با موضوع برگردان عناوین کتاب کودک ایرانی به زبان ترکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران این نشست با حضور «باریس تنسون» مدیر انتشارات evrenselbasim در محل غرفه ایران برگزار شد. این انتشارات 26 عنوان از آثار انتشارات شباویز را به زبان ترکی برگردان و منتشر کرده است. در این نشست یکی از مترجمان آثار کودک و نوجوان ایرانی به ترکی نیز حضور داشت.

در این نشست «باریس تنسون» اظهار کرد: ادبیات حوزه کودک و نوجوان ایران در ترکیه همواره مورد توجه و استقبال فراوان است به همین دلیل همواره این انتشارات نگاه ویژه‌ای برای چاپ آثار کودک ایرانی به زبان ترکی دارد. در این راستا مترجمی برای بررسی وضعیت نشر کتاب‌های کودک و شناسایی فرصت‌ها روانه ایران کرده است و ضمن آشنایی با نویسندگانی مانند عموزاده خلیلی و حجوانی بر آن شدیم برخی آثار حوزه کتاب کودک ایران را به زبان ترکی برگردان کنیم.

استقبال شبکه‌های خبری ترکی از غرفه ایران
چندین شبکه خبری ترک‌زبان از غرفه ایران گزارش‌های خبری ویژه تهیه و در ساعت‌های مختلف خبری پخش کردند. همچنین شبکه خبری سحر در محل غرفه ایران حاضر و گزارش ویژه‌ای از فعالیت‌های غرفه ایران تهیه و پخش کرد.

برگزاری جلسات نقد و بررسی و پرسش و پاسخ با حضور نویسندگان
در نخستین روز برگزاری نمایشگاه کتاب استانبول جلسات نقد و بررسی و پرسش و پاسخ با نویسندگان در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شد. یکی از مهم‌ترین نشست‌ها با حضور چهار نفر از نویسندگان و استادان مطرح ادبیات معاصر ترک درباره سبک و جایگاه «عزیز نسین» طنزپرداز شهیر ترک و تأثیر آن در ادبیات امروز ترکیه برگزار شد. جلسه پرسش و پاسخ با sarahjilo رمان‌نویس آمریکایی به مناسبت ترجمه و انتشار آثارش به زبان ترکی از جمله نشست‌هایی بود که با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. برگزاری 300 برنامه جذاب برای کودکان و نوجوانان در بخش جنبی نمایشگاه از دیگر برنامه‌هایی است که برای بخش جنبی نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دعوت از ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، معرفی ظرفیت‌های چاپ و نشر کشورمان و معرفی 16 نفر از مولاناپژوهان برجسته ایرانی از جمله فعالیت‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه است.

شخصیت‌هایی مانند بدیع‌الزمان فروزانفر، عبدالحسین زرین‌کوب، سیدجعفر شهیدی، جلال‌الدین همایی، محمدتقی جعفری، محمد استعلامی، محمدرضا شفیعی کدکنی، کریم زمانی، عصمت ستارزاده، محمدعلی موحد، حسن لاهوتی، فریدون بدره‌­ای، تقی پورنامداریان، سیدصادق گوهرین، ابوالقاسم تفضلی و توفیق سبحانی در این نمایشگاه معرفی می‌شوند.

سی و چهارمین نمایشگاه کتاب ترکیه تا 24 آبان‌ماه برپا خواهد بود. رومانی، مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها