پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
تحول‌خواهی در حوزه اقتصاد از معبر فرهنگ عمومی و هویت ملی می‌گذرد

احمد شاکری گفت: آزمون انتخابات، گویای آن است که تحول‌خواهی و اصلاح در حوزه «اقتصاد» از معبر فرهنگ عمومی و هویت ملی می‌گذرد. فرهنگ و هنر به‌مثابه زیربنا، مقاومت ملی را در برابر فشارهای خارجی افزایش خواهد داد و روح بصیرت و امید به آینده را در کالبد جامعه خواهد دمید.

احمد شاکری؛ نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهمیت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، بیان کرد: مشارکت در انتخابات، اولویت‌دارتر و مهم‌تر از معرفی فرد منتخب است. بنای حرکت انقلاب اسلامی و استمرار آن در طول 42 سال گذشته بر «جمهوریت» بوده است. حضرت امام راحل، «جمهوریت» را به‌عنوان ساختار سیاسی و «اسلامیت» را به‌عنوان جهت و هدف و مبنای فکری آن معرفی کردند.
 
وی ادامه داد: مظهر «جمهوریت» در تاریخ کشورمان، برگزاری «انتخابات» و مشارکت مردم در انتخاب نامزدها بر وفق سلایق سیاسی‌شان بوده است. دعوت به «عدم مشارکت در انتخابات» طغیان بر جمهوریت و استقبال از آنارشیسم، رادیکالیسم و استبداد و استعمار سیاسی است.
 
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه گفت: نکته دوم اینکه، مع‌الاسف صدای «فرهنگ» و «هنر» در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری، به گوش نرسید. گرچه اهالی فرهنگ و هنر نیز همانند دیگر اقشار جامعه از بحران «اقتصادی» و «مدیریتی» در مدیریت حاضر خسارت دیده‌اند، با این وجود، آزمون انتخابات، گویای آن است که تحول‌خواهی و اصلاح در حوزه «اقتصاد» از معبر فرهنگ عمومی و هویت ملی می‌گذرد.
 
شاکری تصریح کرد: فرهنگ و هنر به‌مثابه زیربنا، مقاومت ملی را در برابر فشارهای خارجی افزایش خواهد داد و روح بصیرت و امید به آینده را در کالبد جامعه خواهد دمید. اما در حوزه هنر، خاصه ادبیات، شرایط کنونی معطوف به ناکارآمدی‌ها، عدم برنامه‌ریزی و تحیر گفتمانی است. هیچ مسأله لاینحلی در حوزه ادبیات و هنر وجود ندارد، مگر آنکه پاسخ آن را می‌توان در اندیشه، مهارت و مدیریت داخلی یافت. لذا تنها گزینه ممکن برای اهل هنر و ادبیات، انتخاب فردی برای ریاست‌جمهور ایران اسلامی است که با فهم درست از مقوله فرهنگ و استفاده از مدیران کارآمد و تحول‌خواه، اشتباهات گذشته را تصحیح و افق روشنی را در چهار سال آینده برای مقوله فرهنگ و هنر ترسیم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها