شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲
«قصه‌ی ما همين بود» برای نوجوانان امروز منتشر شد

«قصه‌ی ما همين بود» اثر «محمد ميركياني» را کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات «محراب قلم» منتشر کرد.

ایبنا نوجوان: مجموعه‌ی 6 جلدی «قصه‌ی ما همين بود» ویرایش جدیدی از یکی از آثار قدیمی «محمد ميركياني» به همین نام است که به تازگی منتشر شده است. میرکیانی این مجموعه را با زبانی امروزی بازنویسی کرده است.

میرکیانی در مقدمه‌ی کتاب توضیح داده است: «سال‌ها پیش که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بچه‌ها را پای کرسی جمع می‌کردند و برایشان قصه می‌گفتند، آخر کار نفسی می‌کشیدند و مي‌گفتند: «قصه‌ی ما به سر رسید، کلاغه به خانه‌اش نرسید.» یا می‌گفتند: «بالا رفتیم هوا بود. پایین آمدیم زمین بود، قصه‌ی ما همین بود.» بچه‌ها فکر می‌کردند دیگر قصه‌های قصه‌گو تمام شده؛ ولی دوباره شبی از راه می‌رسید و وق گفتن قصه‌ای و حکایتی.»

او توضیحات مقدماتی درباره مجموعه داستانش را به این شکل ادامه داده است: «حالا شما هم پیش روی خودتان کتابی دارید با شش قصه؛ قصه‌هایی با همان شکل؛ قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها. این قصه‌ها طوری نوشته‌ شده‌اند که شما هم می‌توانید آن‌ها را بخوانید و برای دیگران تعریف کنید.»

میرکیانی تعدادی از داستان‌های این مجموعه را بر اساس قصه‌های کهن و عامیانه نوشته است. به عنوان مثال قصه‌ی «سینی زرین» بر اساس حکایتی از کتاب «نصیحت الملوک» نوشته شد است و قصه‌ی «یابنده» باز نویسی حکایتی از کتاب تفسیر سوره‌ی یوسف نوشته‌ی «احمدبن محمد توسی» است.

قصه‌های «گوهر امید»، «مهمان حبیب خداست»، «برادران مسافر»، «والی و درویش»، «گوهر صبر» و «نگین یاقوت» در جلد نخست این کتاب منتشر شده است. قصه‌های «آسیابان پیر»، «دو صیاد و یک پرنده»، «مرد بخشنده»، «هدهد و زاغ»، «رفیق امانت‌دار» و «حکایت سفر حکیم» نیز کتاب دوم از مجموعه‌ی «قصه ما همين بود» را شکل می‌دهند. «حکیم و تاجر»، «ماهی‌گیر و مرغ دریایی»، «بقال و رفیق نابه‌کار»، «صیاد و دو مرغ پرطلایی»، «دو برادر کوزه‌گر» و «صیاد و پلنگ» سومین جلد از اثر بازنویسی شده‌ی میرکیانی را می‌سازند.

قصه‌های «کلاهی برای شاه»، «جوان و غریبه»، «درخت سیب»، «دو همسایه»، «پلنگ و آدمی‌زاد» و «شهر خدا» در چهارمین جلد از مجموعه‌ی گنجانده شده‌اند. میرکیانی در پنجمین جلد مجموعه‌ی داستانی‌اش قصه‌های «پسر کوزه‌گر»، «سینی زرین»، «سایه‌ی پهلوان»، «کیسه‌ی چرمی»، «شغال و انگور» و «یابنده» را روایت می‌کند و شش قصه‌ی ششمین کتاب او «گوهر گمشده»، «رسم مهمان‌نوازی»، «شکارچی و شیر»، «پیر و جوان»، «یاد حق» و «درخت پرنده و مسافر» هستند.

اين كتاب در 11 چاپ قبلي در پنج جلد منتشر شده بود اما تعداد جلدهای آن پس از بازنویسی به 6 جلد رسيد. یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه، تصویرگری جدید آن است. نویسنده تعابیر و اصطلاحات قدیمی به کار فته در کتاب را نیز با زبانی ساده در پانويس‌هاي کتاب توضیح داده است.

«قصه‌ی ما همين بود» براي نخستین‌بار در سال 1369 در پنج جلد از سوي انتشارات پيام آزادي منتشر شد كه اين ناشر با تغيير طرح جلد آن در چاپ‌هاي بعدي، اين اثر را به چاپ يازدهم رساند.

محمد ميركياني، تاكنون بيش از 60 عنوان كتاب نوشته و در جشنواره‌های مختلفی مانند كتاب سال کودک و نوجوان، جشنواره‌ي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مورد تقدیر قرار گرفته است. در سال 1990 و 2000 ميلادي كتاب‌هاي «پاپر» و «روزي بود و روزي نبود» اثر ميركياني در فهرست کتاب‌های مناسب مركز بين‌المللي مونيخ آلمان قرار گرفته است.

کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات «محراب قلم» مجموعه‌ی «قصه‌ی ما همين بود» را با تصویرگری «محمدحسین صلواتیان» و به بهای هر جلد چهار هزار تومان در کتاب‌فروشی‌ها عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها