جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کارشناس و محقق مسائل فلسطین: شناخت ما از فلسطین واقعی کمرنگ است

فارس_ جمعی از نوجوانان و نویسندگان شیرازی برای فلسطین خوانی در پاتوق کتاب شیراز گرد هم آمدند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نجمه اشرفی: نشست فلسطین‌خوانی پاتوق کتاب با داستان‌خوانی میثم محمدی و معرفی چند رمان و داستان درباره فلسطین آغاز شد. او در ابتدای برنامه داستانک (منفی بیست و پنج) را به «هبه ابو ندی» بانوی شاعر و رمان‌نویس محبوب فلسطینی که در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید، تقدیم کرد و گفت: رمان این نویسنده با عنوان (اکسیژن برای مردگان نیست) در سال ۲۰۱۷ در جایزه شارجه برای خلاقیت عرب مقام دوم را کسب کرد.

محمد محسن فائضی کارشناس و محقق مسائل فلسطین نیز در این نشست درباره تاریخچه فلسطین و دلایل طوفان الاقصی توضیح داد و گفت: اینکه اکثریت جمع ما اسم هولوکاست را شنیدیم و با آن آشنایی داریم ولی یوم النکبه برایمان زیاد آشنا نیست، نشان می‌دهد ما خلاء تاریخی داریم و شناخت ما از فلسطین کمرنگ است. چون کمبود خط روایت از منظر انسان فلسطینی داریم. باید این ضعف را ببینیم و برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی خطاب به حضار ادامه داد: برای آشنایی بیشتر لازم است جزئی تر گفتگو کنیم. مثلاً شما چه تصوری راجع به زن فلسطینی دارید؟

میدانید از ۵۰۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی فقط ۳۶ نفر زن هستن؟ فکر کردید چرا؟ در جامعه فلسطینی زن جایگاه خاصی دارد نمی‌توانند اسارت او را بپذیرند. آنقدر قضیه زنان برایشان اهمیت دارد که اسرائیل جرات نمی‌کند زیاد زنان را اسیر کند.

وی افزود: در فیلم‌های ما معمولاً مادر بزرگ و پدر بزرگ نماد وطن است، اما اکثریت ملت فلسطین مادر را نماد وطن می‌دانند. در طرح‌ها و عکس‌ها و محصولات هنری این نگاه آن‌ها به زن ملموس است.

وی با اشاره به زنان تاثیر گذار فلسطینی یادآور شد: زنان کنشگری خاصی در فلسطین دارند، مثل گروه مرابطات که نقش خاصی در حفاظت از مسجدالاقصی برای خود قائل هستند و با فعالیت‌های مختلف در این جهت تلاش می‌کنند. این گروه به حدی برای همه اهمیت دارند که محمد ضیف یکی از علل طوفان الاقصی را اهانت و تعرض به مرابطات عنوان کردند.

فائضی تصریح کرد: ما ملت فلسطین را درست نمی‌شناسیم، باید این شناخت را تقویت کنیم.

وی با اشاره به آمار شهدای غزه طی بمباران بی وقفه عنوان کرد: نوار غزه از جوان ترین نقاط دنیاست و ۴۵ درصد جمعیت آن زیر ۱۵ سال است. در نوار غزه شاهد موج اسلامگرایی بیشتری هستیم که یکی از دلایل آن می‌تواند نزدیکی به مصر باشد. اما همه جای فلسطین هویت فلسطینی هویداست. اشتراکات را باید پیدا کرد.

کارشناس و محقق مسائل فلسطین: شناخت ما از فلسطین واقعی کمرنگ است

وی توصیه کرد: علاقمندان به آشنایی با فلسطین بهتر است مستند (وداع با اسلحه) را ببینند و تفاوت مدل شیخ احمد یاسین و یاسر عرفات را در بلند مدت تحلیل کنند. این سنت الهی است که اگر مقاومت کنی نتیجه می‌گیری.

این تحلیلگر مسائل بین الملل به تاثیر رمان‌هایی چون (اشک دشمن) و (سکوی پنهان) نوشته صالح مرسی در شکل گیری افکار عمومی در مصر اشاره کرد و گفت: خط روایت در شکل گیری افکار عمومی خیلی مهم است. اکنون در مصر اقدام علیه اسرائیل شدنی است در افکار عمومی آن را غیر ممکن نمی‌دانند. چون آثاری مثل اشک دشمن و سکوی پنهان را دارند و خواندند.

کتاب «اشک دشمن» رمانی بر اساس واقعیت با محوریت رخنه اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی و سیستم اطلاعاتی موساد توسط یک جوان مصری است. این کتاب نشان می‌دهد این رژیم چگونه نتوانسته است جلوی نفوذ در اطلاعات خودش را بگیرد.

رمان سکوی پنهان نیز داستان یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های سازمان اطلاعات و امنیت مصر است که یکی از مهم‌ترین عملیات‌های سرّی در جهانِ پنهان (جنگ اطلاعات) نیز بود و پیروزی‌ای را رقم زد که در دنیا به عملیات «سکّوی حفّاری» معروف شد. این آثار خواندنی از مجموعه رمان خانۀ عنکبوت است.

در ادامه میثم محمدی داستان کوتاهی به نام (سینما حین) برای حضار خواند. این اثر حول اولین عملیات شهادت‌طلبانه در فلسطین توسط یک جوان ایرانی به نام مظفر در دهه پنجاه نگاشته شده است که بزودی قرار است دست مایه ساخت یک مستند شود. هدف این عملیات لوکس‌ترین و شلوغ‌ترین سینما در میدان دیزنگوف (Dizengoff) مرکز بزرگ گردشگری در قلب تل‌آویو بود تا به اشغالگران بفهماند که مبارزان فلسطینی به‌راحتی می‌توانند در قلب سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و عملیات انجام دهند.

فریبا کریمی نیز تازه ترین اثرش درباره فلسطین با عنوان (ماهی صُبور) را در این نشست خواند که به صحنه آخرین وداع مادران و کودکان مظلوم و مقتدر فلسطینی می‌پردازد.

صدیقه حسام پور نیز داستان کوتاهی با عنوان (جیل الحاجز) خواند. این اثر داستانی به نسلی از فلسطین پرداخته که پشت موانع ایست بازرسی در منطقه بسته نظامی متولد شدند. طبق آمار رسمی بیش از ۸۰۰۰ کودک در فلسطین در چنین شرایطی متولد شدند.

به گفته محمدی آثار جمعی از اهالی قلم شیراز حول مسئله فلسطین به زودی زیر چاپ خواهد رفت. گروه نویسندگان این کتاب باهمراهی محسن فائضی سعی دارند در تقویت خط روایت فلسطینی گام بردارند.

به گزارش ایبنا نشست فلسطین خوانی در پاتوق کتاب شیراز با تقدیر از مهمانان برنامه و پرسش و پاسخ حول مسئله فلسطین پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها