دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
مشکل ثبت سفارش واردات کاغذ حل شد

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، ثبت سیستمی سفارش واردات کاغذ با همکاری دفتر صنایع سلولزی را دلیل اصلی رفع مشکل ثبت‌ سفارش واردکنندگان ارزیابی کرد و گفت که با این وجود در مسmله تامین و تخصیص ارز همچنان مشکل داریم.

حسن میرباقری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه واردکنندگان کاغذ طی سالیان متوالی همواره براساس نیاز بازار داخلی برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: ثبت سفارش کاغذ و عرضه آن در بازار کشور، به‌طور متوسط  چهار تا پنج‌ماه زمان می‌برد و همین مسئله برای واردکننده ریسک دارد، اما آن‌ها تلاش می‌کنند با وجود همه نوسانات موجود، برای عرضه کاغذ در بازار مشکلی ایجاد نشود.
 
وی ادامه داد: طی یک‌ماه گذشته روند ثبت سفارش، سیستمی نبود و همین مسئله موجب شده بود که کارها معطل باقی بماند و بسیاری از واردکنندگان نمی‌توانستند ثبت سفارش کنند، اما در پیگیری‌هایی که با دفتر سلولزی وزارت صمت داشتیم، ثبت سفارش‌ها از ابتدای هفته جاری سیستماتیک انجام می‌شود.
 
میرباقری با بیان اینکه این کار موجب تسریع روند ثبت‌ُسفارش‌ها شده است، افزود: تاکنون توانستیم با همکاری در‌خور‌توجه دفترسلولزی آنچه نیاز بخش چاپ و نشر است را تأمین کنیم، واردکنندگان کاغذ و مقوا نیز غیر از تأمین کاغذ حوزه چاپ، نشر و بسته‌بندی، کاغذ مورد نیز برای مصرف دفاتر را نیز تأمین خواهیم کرد تا خلائی در بازار نباشد.
 
وی ادامه داد: بخش زیادی از کاغذ و مقوایی که اکنون در بازار وجود دارد، حدود پنج تا 6‌ماه قبل با ارز قیمت بالا ثبت سفارش شده‌اند و حجم زیادی از این کاغذها با ضرر فروخته می‌شود.
 
استمرار مشکل در تخصیص، تأمین و خرید ارز

وی در ادامه به استمرار موضوع تخصیص، تأمین و خرید ارز برای واردات کاغذ اشاره کرد و گفت: همچنان در زمینه تخصیص و تأمین ارز مشکل داریم؛ در این زمینه اگر بانک مرکزی همکاری‌های لازم را انجام ندهد، طی ماه‌های آتی با مشکل برخورد می‌کنیم، زیرا مشکلات ارزی همچنان ادامه دارد.
 
میرباقری با بیان اینکه اکنون تخصیص، تأمین و زمان خرید همه زمان‌بر شده است، عنوان کرد: طولانی شدن این زمان موجب ایجاد مشکلات زیادی برای بازار می‌شود؛ زیرا زمانی که کالایی به بازار می‌رسد با قیمت جهانی هماهنگی ندارد و به تناسب هزینه‌ای که واردکننده کرده است همخوان نیست.
 
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه به نوسانات قیمت کاغذ در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های تولید کاغذ به تازگی کاهش قیمت جهانی داشتند؛ هر سال در بازه‌های زمانی مختلف و به تناسب رویدادهای جهانی قیمت کاغذ افزایش یا کاهش دارد.
 
وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تأمین خمیر کاغذ مورد نیاز تولیدکنندگان، عنوان کرد: اعضای انجمن علاوه بر واردات کاغذ و مقوا، در حوزه واردات خمیر کاغذ هم برای کارخانه‌ها فعال هستند و تاکنون بخش زیادی از نیاز بازار از این طریق تأمین شده است.
 
به‌گفته میرباقری، قیمت خمیر، کاهش پیدا کرده و در کشورهای صادرکننده مثل روسیه، چین، اندونزی، شیلی و برزیل هم نسبت به سال‌ گذشته کاهش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها