سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
آغاز فعالیت سامانه توزیع کتاب در استان‌ها طی یک ماه آینده

سامانه توزیع کتاب با هدف دسترسی بهتر، آسان‌تر و سریع تر کارشناسان استانی به کتاب‌های مصوب هیات انتخاب و خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها تا یک ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مجید سامی معاون آموزشی و پژوهشی اداره کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیش‌بینی سامانه توزیع در هیات انتخاب و خرید کتاب عنوان کرد: توزیع کتاب‌هایی که توسط هیات انتخاب و خرید کتاب برگزیده می‌شوند، در سال‌های گذشته به این شکل بود که طبق تفاهم‌نامه‌ با اداره‌های کل ارشاد استانی، کارشناسان به آرشیو انبار کتاب در تهران مراجعه و پس از رویت کتاب، آن را بر اساس سهمیه‌‌شان انتخاب می‌کردند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر به‌دنبال شیوع بیماری کرونا رفت و آمد همکاران استانی با مشکلاتی همراه بود، تصمیم گرفتیم برای دسترسی بهتر و آسان‌تر، توزیع کتاب‌ها در قالب یک سامانه اینترنتی باشد تا مشکلات تردد کارشناسان استانی رفع شود.
 
سامی با بیان اینکه این موضوع مدت‌ها است که در دست بررسی و طراحی است، گفت: تلاش داریم بتوانیم در این سامانه موجودی انبار کتاب را به همراه مشخصات کامل اثر به نمایش بگذاریم تا کارشناسان استانی در محل کار خود بر اساس سهیمه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده کتاب‌هایشان را انتخاب کنند.
 
 
وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح توضیح داد: با این اقدام بحث رفت و آمد به پایتخت حذف شده و اگر مشکلی نیز به‌صورت موردی باشد از طریق سیستم پیام سامانه می‌توانند با کارشناس اداره کل چاپ و نشر ارتباط بگیرند و طرح موضوع کنند.
 
معاون آموزشی و پژوهشی اداره کل دفتر امور چاپ و نشر همچنین درباره دیگر مزیت فعال شدن این سامانه گفت: با این سامانه می‌توان کتاب را از زمانی که به دبیرخانه وارد می‌شود تا زمانی که از طریق اداره کل استان در شهر یا روستایی توزیع می‌شود، رصد و تمام گزارش عملکردها را به راحتی از طریق سامانه دریافت ‌کرد.
 
سامی تاکید کرد: معمولا کارشناسان استانی در طول سال یک یا دوبار باید به انبار کتاب می‌آمدند و از آٰرشیو انبار کتاب، کتاب‌های مورد نظرشان را انتخاب می‌کردند، اما با فعال‌شدن سامانه این مزیت برای آن‌ها وجود دارد که می‌توانند اطلاعات کتاب‌ها را خیلی دقیق‌تر در سامانه مشاهده کنند و حتی عناوین مختلف را جستجو کنند و پس از آماد‌ه‌سازی کتاب‌های انتخابی، در انبارکتاب تهران کتاب‌ها را برایشان ارسال کنیم.
 
وی با بیان اینکه این سامانه اکنون در مرحله پایانی است، افزود: همه سعی خود را می‌کنیم که تا یک ماه آینده این قضیه به بهره‌برداری برسد؛ زیرا بخش‌ها و مراحل مختلف در مرحله آزمایشی قرار دارد تا اگر ایراد و مشکلی در اجرا دارد برطرف شود و در مرحله کشوری با کوچکترین خطا فعالیت خود را آغاز کنیم.
 
سامی همچنین درباره دیگر اقداماتی که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، گفت: فعالیت صدورحواله‌ خرید کتاب نیز که از چند سال گذشته با حذف صدور حواله کاغذی و به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود، اقدام موفقی بود تا ناشران بتوانند به‌راحتی و بدون مراجعات مکرر برای دریافت حواله کاغذی فقط با مراجعه به سایت معاونت امورفرهنگی شماره حواله خود را رویت کنند و کتاب‌هایشان را به انبار تحویل دهند. انبار کتاب قبل از ناشران حواله الکترونیکی صادرشده را از طریق سامانه انتخاب و خرید کتاب دریافت می‌کند.
 
وی یادآور شد‌: با این اقدام نیز رفت و آمد و حضور ناشران در وزارتخانه فقط برای دریافت حواله کتاب‌های تصویب شده، حذف شد زیرا گاهی در ماه برای هر جلسه حدود 150 ناشر برای دریافت حواله کتاب مراجعه می‌کردند که این موضوع نیز با سیستمی‌شدن صدور حواله سرعت بیشتر و بهتری پیدا کرد.
 
خرید کتاب‌های دارای محتوای موضوعی از ناشران دولتی
سامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به طرح موضوعاتی درباره تصمیم خرید کتاب از ناشران دولتی نیز توضیح داد: اواخر سال ۱۳۹۶ بود که تصمیم گرفته شد از ناشران دولتی که از بودجه‌های عمومی و دولتی استفاده می‌کنند، خرید کتاب انجام نشود و مرجع معرفی این ناشران اداره کل توسعه کتاب و کتاب‌خوانی بود. در این زمینه پس از معرفی این ناشران، در دبیرخانه از این ناشران کتاب تحویل نمی‌شد.
 
وی افزود: پس از مدتی با نامه‌نگاری‌های مختلف بعضی از این ناشران اعلام کردند ما شاید به‌صورت اسمی ناشر دولتی هستیم، ولی از بودجه عمومی هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم. پس از ارائه مستندات لازم به اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی، برخی از آن‌ها از فهرست ناشران دولتی خارج شدند و مجددا از آن‌ها خرید کتاب انجام شد.
 
سامی با اشاره به تغییر این دستورالعمل گفت: پس از مدتی در هیات انتخاب و خرید کتاب اعلام شد که با این تصمیم، مصرف‌کننده کتاب از برخی از آثاری که در بخش خصوصی تولید نمی‌شود، محروم خواهد شد و تصمیم گرفته شد اگر ناشران دولتی کتابشان را به دبیرخانه تحویل بدهند، مجددا در روند انتخاب و خرید کتاب قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: به‌مرور ناشران دولتی کتاب‌‌های خود را تحویل دادند اما هیات انتخاب و خرید کتاب همچنان این نگاه را دارد که کتاب‌های موضوعی و موردی ناشران دولتی با شمارگان کمتری انتخاب شوند.
 
سامی با بیان اینکه برخی معتقدند هدف فعالیت هیات انتخاب و خرید کتاب حمایت از ناشران است، عنوان کرد: فعالیت این هیات طبق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت و کمک به حوزه نشر است؛ یعنی ما از نشر کتاب با هدف تجهیز کتابخانه‌ها و تقویت مصرف‌کننده، کتاب خریداری می‌کنیم و محتوا مدنظر قراردارد؛ نه ناشری که کتاب را چاپ کرده است؛ زیرا هدف این است که تا حد امکان بهترین کتاب از نظر محتوا در دسترس مصرف‌کننده قرار بگیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها