یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۷
رفتار کودک با کتاب، بخشی از هزینه اداره کتابفروشی است

مدیر کتابفروشی شهرکتاب مرکزی درباره ایجاد فضای امن در این فروشگاه گفت:در شهرکتاب مرکزی، کودکان برای هر کاری آزادند و نگران خراب شدن کتاب‌ها و کالاها از سمت کودکان نیستیم و آن را به عنوان هزینه اداره فروشگاه در نظر می‌گیرم.

پدرام الوندی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چالش‌های توسعه کتابفروشی‌های زنجیره‌ای کودک بیان کرد: مهمترین چالش در توسعه بخش کودک کتابفروشی‌ها، شیوه تلفیق طراحی تجربه کاربری کودک و والد است. قفسه‌های بلند و پُرکتاب برای والدین جذاب است، چون انتخاب بیشتری برای بچه‌ها دارند اما در عوض برای بچه‌ها مانند راه رفتن میان برج‌های بلند است و موجب سردرگمی آن‌ها می‌شود.

وی به راهکار بهبود طراحی کتابفروشی‌های کودک اشاره و بیان کرد: برای بچه‌ها باید ارتفاع ستون‌ها کم‌تر باشد و فضا بازتر. مهمترین چالش در طراحی فضا، همین است که چقدر به هرکدام از بچه‌ها و والدین باید توجه کرد. این چالش در مواجهه با بچه و والد هم مهم است. در اختلاف نظر میان آن‌ها برای توصیه کتاب ظرافت زیادی وجود دارد که چطور بدون دخالت در مسائل و دغدغه‌های والد، انتخاب بهتری را هم برای کودک رقم بزنیم.

الوندی درباره تجربه شهرکتاب مرکزی در طراحی قفسه‌های کودک گفت: دو اصل را در شهرکتاب مرکزی در نظر گرفتیم. آرامش برای والد و فضای امن برای کودک. پدرومادر باید از حضور فرزندشان در فروشگاه نگران نباشند و به همین دلیل در شهرکتاب مرکزی، کودکان برای هر کاری آزادند و نگران خراب شدن کتاب‌ها و کالاها از سمت کودکان نیستیم و آن را به عنوان هزینه اداره فروشگاه در نظر می‌گیرم و همکاران اجازه واکنش به رفتار کودکان را ندارند. این موضوع موجب آرامش خاطر والدین می‌شود. از آن طرف به بچه‌ها هم محیطی امن را نشان می‌دهد که مثل اتاق خودشان است و هرکاری بخواهند می‌توانند در آن انجام دهند.

وی یکی دیگر از مسائل کتابفروشی‌ها را طراحی فضا ویژه نوجوانان دانست و ادامه داد: نکته دیگر اینکه در طراحی فضا برای نوجوانان مشکل داریم. مجاورت بخش نوجوانان با کودکان معمولاً با انتقاد جدی نوجوانان روبه‌رو می‌شود و موجب گریز آن‌ها از فروشگاه است. این موضوع باید در طراحی فروشگاه‌های جدید یا بازطراحی فروشگاه‌های فعلی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر شعبه شهر کتاب مرکزی افزود: هر مجموعه مدرنی اکنون نحو استفاده از پلتفرهای مختلف را در دستور کار خود قرار داده است و از این طریق شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذاری مناسبی روی مخاطب خود دارد اما تولید محتوای مناسب این پلتفرم‌ها چالش اصلی است. شهرکتاب از آنجایی که در توسعه کتابفروشی‌های سراسر ایران تاثیر بزرگی داشته ناچار است در اشل بزرگتری این امور را انجام دهد، مثلاً فدیبو و سایت شهرکتاب برخط یکی از این موارد است.

الوندی با تاکید اهمیت فناوری درباره کتاب کودک بیان کرد: آینده کتاب کودک، بدون پیوست فناورانه برایم سخت است. باید کتاب‌ها به دیوایس‌ها وصل شوند. کودکان و نوجوانان مسیر یادگیری‌شان به سمت ابزارهای تعامل و محتواهای ویدیویی است و اگر نتوانیم این پیوند را بین کتاب و ابزارهای جدید از سوی ناشر خلق و در فروشگاه پیاده‌سازی کنیم کار دشواری در پیش خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین