سیدعلی کاشفی خوانساری در نهمين نشست «صبح ناشر» گفت: همین که کتابی بتواند لذت خواندن را به کودکان منتقل کند ارزش دارد.
کاشفی در توضیح انتشارات حوا گفت: این انتشارات کار خود را از سال 84 با مديريت پریسا کاشفی خوانساری آغاز كرد. بدلیل مشغلههای کاری دورا دور با دوستان در ارتباط هستم و عمده فعالیتها را دوستان انجام میدهند. در کنار انتشارات حوا، مجله شهرزاد و سایت خبری آن نیز فعال است و در جشنوارهها و مراسمهای مختلف، حضوری فعال داريم. تا به امروز حدود 200 عنوان کتاب را منتشر كرديم كه از اين ميان 110 عنوان مربوط به چاپ نخست است.
وي ادامه داد: عمده فعالیت ما در حوزه کتاب کودک است چرا که اعتقاد داریم برای پیشرفت نشر باید به شیوه تخصصی عمل کرد، همین که کتابی بتواند لذت خواندن، ادبیات و هنر را به کودکان منتقل کند ارزش دارد. حدود 10 عنوان از کتابهاي انتشارات حوا در جشنوارههای مختلف برگزیده شده و در سال 91 نيز به عنوان غرفه برتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در بخش كودك و نوجوان انتخاب شدهايم.
اين نويسنده كشورمان درباره شمارگان كتابهاي انتشارات حوا بيان داشت: علاوه بر کتابهای تالیفی به کار ترجمه نیز میپردازیم چرا که کتابهای مختلف مخاطبان مختلفی نیز دارد. در انتشارات حوا شمارگان کتاب متفاوت است، برای مثال کتابهای کودک با شمارگان يك هزارتايي چاپ میشود اما برخی کتابها که با چاپ چهار رنگ منتشر میشوند تا شمارگان چهار هزار جلد هم میرسند.
كاشفي با اشاره به شروع فعاليتهاي خود گفت: نشر را به صورت حرفهای آغاز نکردم و از نویسندگی وارد این حرفه شدم. دلیل آن هم مشکلاتی بود که آن زمان نویسندگان با آن دست و پنجه نرم میکردند. در یک بررسی متوجه شدیم که در انجمن کودکان و نوجوانان نیز نویسندگان فراوانی به کار نشر میپردازند این یک مشکل است چرا که نباید نویسنده برای رفع مشکلاتش به کار نشر ورود کند.
اين نويسنده درباره نياز هماهنگي واحدهاي مختلف نشر با يكديگر اظهار كرد: باید به همه تخصصهای نشر احترام گذاشت چرا که نشر حوزهای بزرگ است و نباید هرکس وارد حوزه کاری دیگری شود تا زمانی که به شکل گروهی و هماهنگ با یکدیگر عمل نکنیم این مشکلات وجود دارد، با مشاهده فعالیتهای نشر متوجه خواهیم شد که تقریباً هیچ تعاملی بین واحدهای نشر وجود ندارد و هرکدام کار خود را انجام میدهند. اثر به صورت مستقل نوشته میشود و بعد از آن صاحب اثر دنبال ناشر میگردد، ناشر مسوولیت چاپ را بر عهده میگيرد و دنبال توزیعکننده میگردد و توزیع کننده دنبال فروشنده کتاب و این چرخه ادامه دارد.
وي ادامه داد: اگر این چرخه درست شکل بگیرد بسیاری از مشکلات نشر حل خواهد شد، ما در انتشارات حوا برخی از این مشکلات را به وسیله مجله شهرزاد برطرف کردیم. در حال حاضر اين نشريه 10 هزار مخاطب دارد و کتابهایمان براساس سلیقه این 10 هزار مخاطب نشر پیدا میکند. هیچ کدام از کتابهایمان از سوی موسسههاي توزیع در بازار پخش نمیشود چرا که سازوکار نشر حوا تفاوتهايي دارد.
وي ادامه داد: در فضای فعلی که شرایط برای ناشران روز به روز سختتر میشود، فعالیتهای انتشارات کوچکی مانند حوا که با سرمایههای اندک به کار خود میپردازند سختتر میشود، در اين سالها سعی کردیم به جای پیدا کردن مشتریان جدید مشتریان ثابت خود را حفظ کنیم، در فضای فعلی که شمارگان کتاب بین 500 تا يك هزار نسخه است نیازی به توزیعکننده وجود ندارد.
اين نويسنده كشورمان در توضيح واحدهاي مختلف نشر گفت: امروزه به هر فردی که به نشر کتاب میپردازد ناشر میگویند اما جا دارد که اسامی مختلفی برای آنها تعریف کنیم چرا که دغدغهها متفاوت است، برای مثال ناشران دولتی دغدغه مالی ندارند و روز به روز عرصه را بر ناشران خصوصی تنگتر میکنند. اگر ارزیابی مالی صورت گیرد مشخص خواهد شد كه خیلی از ناشران دولتی با ضررهای کلان به کار خود ادامه ميدهند. در کنار ناشران دولتی گروهی دیگري به نام ناشران بزرگ قرار دارند که با کمکهای مالی در دهههای 60 و 70 امکانات بزرگی را برای خود رقم زدهاند، اين نكته حائز اهميت است كه نشر حوا یک ناشر کوچک و متوسط است و باید در حوزه خودش بررسی شود.
نماينده نشر حوا در بخش پاياني صحبتهايش اظهار كرد: اگر به کتابهای برگزیده بخش کودک نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که تنها 20 درصد از کتابهای پرفروش تالیفی هستند و مابقی ترجمه اند، باید قبول کنیم که در این حوزه ضعفهایی داریم به نظرم کتاب کممحتوا و بیارزش نباید بدون محدودیت در اختیار کودکان قرار گیرد./
نظر شما