به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در 10 فصل تهیه و تنظیم شده است که شامل پیام کلمات، اخلاق شهری، اخلاق روستایی، فاصله مقدس، ضربالمثلها، عملیاتی سازی تصمیمگیری، همکوشی با دیگران و ... است.
نخستین فصل این کتاب با جملهای از «جورج الیوت» آغاز شده است: «قدرت، نسبی است. با دیوارهای بلند، نمیتوان راه را بر طاعون بست یا با سخنان زیرکانه ماهی را به دام انداخت.»
نویسنده در این بخش به سخنانی از ژاک لاکان، روانکاو و فیلسوف فرانسوی استناد میکند که به خاطر ایده بازگشت به فروید و رسالهای که در آن ناخودآگاه را به صورت یک زبان ساختاربندی کرد. در این بخش میخوانیم که لاکان معتقد بود آدمی تا پیش از اختراع زبان، تصویر و تصوری از جهان واقعی داشت که این جهان تصویرها و تصورات جهان فانتزی نام دارد که پس از خلق زبان، انسان وارد حیطه جدیدی شد که جهان نمادین نام گرفت.
دومین فصل این کتاب با عنوان «هملت، باکستر، هاویشام» نیز با سخنی از «ادوارد دوبنو» آغاز شده است، در این مبحث میخوانیم که زندگی عاقلانه شامل سه بخش است، طراحی، عمل و ارزیابی که به حلقه دمینگ معروف است و شبیه قوای سهگانه یک کشور عمل میکند، به گونهای که طراحی شبیه کار قوه مقننه است، مرحله عمل کردن به کار قوه مجریه شباهت داشته و مرحله ارزیابی نیز شبیهترین عملکرد را به کار قوه قضاییه بر عهده دارد. سپس در ادامه الگوهای هملت، باکستر و هاویشام برای معرفی بیشتر ارایه شده است.
اخلاق شهری، اخلاق روستایی عنوان سومین فصل این کتاب است. در این مبحث نویسنده به تفاوتهای زندگی شهری و روستایی اشاره دارد و با ذکر مثالهای مختلف بیان میکند که اگر چه ساختار بیرونی زندگی انسانها مکانیزه شده است و در شهرها زندگی میکنند اما بسیاری از اخلاق متناسب با زندگی «اینجا و اکنون» را نیاموختهایم و به جای آن اخلاق تاریخی را میآموزیم و این یکی از عمدهترین مشکلات اجتماعی جامعه ماست به طوری که وقتشناسی با وجود شعارهای مکرر هنوز در جامعه ما مورد عمل نیست و اغلب جلسات رسمی و مهم با تاخیر آغاز میشوند.
در فصل چهارم نیز که «فاصله مقدس» است، این بخش نیز دربردارنده مباحث جذابی درباره زندگی دوگانه انسانهاست، به گونهای که جامعه توسعه یافته در مرز بین عصر صنعتی و پسامدرن قرار دارد. رعایت فاصله در زندگی انسانها موجب میشود که تعاملات حد و مرز مشخصی داشته باشند، تعاملی که بتواند نیاز درک شدن، عشق و احترام را برای انسانها برآورده کند نیاز به ظرافت خاصی دارد، نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک اما ما برای درک درست این فاصله مقدس نیاز به آموزش و مهارت داریم.
در پنجمین فصل کتاب که به ضربالمثلهای باستانی اختصاص دارد، به طرحوارههای زندگی روستایی در فرهنگ و جامعه ما اشاره شده است، ضربالمثلهایی که در حیطههای مسوولیت اجتماعی، تعلیم و تربیت و تصمیمگیری کاربرد دارند. به عنوان مثال در زمینه مسوولیت اجتماعی میتوانیم به این ضربالمثلها اشاره کنیم؛ «صلاح مملکت خویش خسروان دانند»، «زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد» و «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو». نویسنده معتقد است حکایتها و استعارههای کهن پاسخگوی نیازهای زندگی امروز نیستند، هر چند کهنسال بودن نیز به معنای بیاعتبار شدن یک طرحواره نیست.
توضیحاتی درباره فرایند تصمیمگیری در مباحث ششمین فصل این کتاب گنجانده شده است، این مراحل سهگانه شامل هستیشناسی، سیستم ارزشی و چشمانداز میشوند. در این بخش میخوانیم که افراد باید در تصمیمگیریهای خود به بخش ارزیابی توجه ویژهای داشته باشند و ارزیابی دایمی و بازنگری در برنامهها و تصمیمات موجب میشود همیشه مسیر درست و صحیح را انتخاب کنیم.
در هفتمین فصل این کتاب نیز روشهای عملیاتیسازی طرحها و ایدههای پیشین، بیان شده است. نویسنده معتقد است افراد برای رسیدن به هدف پیش روی خود باید به شش سوال پاسخ دهند، نخست اینکه قرار است چه کاری انجام شود، این کار باید در چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان برسد، چه کسانی در این کار با من مشارکت دارند، مخاطب این کار چه کسی است، در چه محلی باید به این کار بپردازم و چگونه باید این فعالیت را انجام دهم.
«وقتی همکوشی ممکن نیست» عنوان فصل هشتم این کتاب است. در این فصل آمده که انسان نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی دارد که به هر یک از آنها باید توجه داشته باشد اما گاهی پیش میآید که این نیازها در یک راستا قرار گرفتهاند و گاهی نیز همیشه شرایط مهیا نیست و کارها و برنامهها باید به گونهای دنبال شود که به هدف نهایی دست پیدا کنیم.
در فصل نهم این کتاب نیز مطالب با شعر معروف سعدی آغاز شده است: «دیگران کشتند، ما خوردیم؛ ما بکاریم دیگران بخورند» در ادامه میخوانیم که هر انسانی در زندگی خود رسالتی دارد و قبل از آن باید به راه طی شده نگاهی داشته باشیم. انسانهای فرهیخته و شجاع در طول تاریخ از نبوغ، شهامت و امید خود سود جستند تا قطار معرفت بشری به ایستگاهی رسید که ما بر آن سوار شدیم. میراث فلاسفهای مانند اپیکور، سقراط، دومونتنی، اسپینوزا و نیچه در ادامه این فصل معرفی شدهاند.
در فصل دهم نیز که دنیای پیش رو است، نویسنده به سرعت تغییرات تکنولوژی اشاره دارد، او به بحران اقتصادی غرب و فروپاشی حکومتها در خاورمیانه اشاره میکند، موضوعی که نیاز به تغییر ساختار سیاسی ـ اقتصادی جامعه انسانی را بیش از پیش ضروری میکند.
چاپ دوم کتاب «حرفهایی برای امروزیها» در 123 صفحه، شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای پنج هزار تومان توسط انتشارات بهار سبز منتشر شده است.
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
نظر شما