به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم بيست و پنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران، اين نشست امروز (16 ارديبهشت) با حضور خالق اثر و جمعي از دانشآموزان دبستان حاج آقا رضا جعفري تهراني در سراي كودك و نوجوان برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، مينو كريمزاده، كتاب «پيش از بستن چمدان» را براي نوجوانان مناسب دانست نه كودكان دبستاني و گفت: فكر ميكنم همانطور كه اين كتاب در قالب طرح رمان نوجوان امروز منتشر شده، مخاطبش هم بچههاي دوران راهنمايياند نه دبستان.
وي ادامه داد: براي خواندن اين كتاب بايد كمي بزرگتر باشيد و اگر حتي كتاب را تا نيمه خوانده باشيد هم كار بزرگي انجام دادهايد البته اگر داستان حوصلهتان را سر نبرده باشد و دچار مشكل نشده باشيد.
نويسنده «پيش از بستن چمدان» در پاسخ به سوال يكي از مخاطبان درباره هدفش از نگارش اين كتاب، توضيح داد: هدف من بيان مسائل نوجوانان امروز بود. مثلاً «دريا» (يكي از شخصيتهاي داستان) در برقراري ارتباط با انسانهاي ديگر مشكل دارد و گمان ميكند همه انسانها بدجنساند. او كه در دبيرستان تحصيل ميكند، در انتخاب رشته دانشگاهياش هم دچار مشكل ميشود؛ چرا كه ميخواهد نجوم بخواند درحاليكه در ايران در مقطع ليسانس اين رشته وجود ندارد. ليلا به همين دليل تصميم ميگيرد كه از ايران مهاجرت كند اما هنوز مردد است و با خانوادهاش بر سر اين موضوع كشمكش دارد.
كريمزاده ادامه داد: «گلي» شخصيت ديگر داستان است كه والدينش با يكديگر اختلاف دارند. او كه آرزوي هنرپيشگي را در سر دارد با شدت گرفتن اين اختلافات سرخورده ميشود و ميخواهد هرطور كه شده توجه پدر و مادرش را به خود جلب كند.
وي خطاب به مخاطبانش گفت: مشكلات دريا و گلي در ميان نوجوانان ما وجود دارند. اين مسائل براي شما كه هنوز به سن نوجواني نرسيدهايد قابل درك نيست اما بسياري از نوجوانان آنها را لمس كردهاند. شايد اگر شما هم به نوجواني رسيديد و كتاب را خوانديد بهتر آن را درك كنيد. من با نگارش اين كتاب ميخواستم برخي از اين مشكلات را بيان و راه حلهايي را كه مناسب اين موقعيتهايند، ارائه كنم.
نويسنده «گوجه فرنگيهاي سبز» بخشي از داستان «پيش از بستن چمدان» را خيالي و بخشي از آن را الهام گرفته از واقعيت دانست و افزود: در هر اثري بخشي از داستان تخيل صرف و بخشي از آن برگرفته از محيط، اتفاقات و زندگي روزمره است. در اين اثر هم همينطور است. مثلاً نوجواني شبيه «دريا» را از نزديك ميشناسم و «گلي» هم شخصيتي است كه مانند او را در جامعه زياد ميبينيم و شايد به همين دليل هم براي بيشتر مخاطبان قابل باورتر است.
مينو كريمزاده پس از پاسخ به سوالات مخاطبانش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به رشد آثار تاليفي براي نوجوانان طي دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: تنها در يكي دو سال گذشته است كه رمان نوجوان تاليفي به ويژه با رويكرد پرداختن به مشكلات آنان رشد داشته. به نظرم اين رشد بخاطر جرياني است كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با طرح رمان نوجوان امروز راه انداخت.
گويي ناشران و نويسندگان ديگر در رقابت با كانون به ميدان آمدند كه اين اتفاق خوبي است چرا كه در غير اين صورت همه چيز يكنواخت ميشود. اين رقابت باعث شده نويسندگان ما براي نوجوانان دست به قلم شوند. البته پيش از اين هم رمان تاليفي نوجوان وجود داشت اما صادقانه بايد گفت كه خواننده زيادي نداشتند. اين رقابت باعث شده تا نويسندگان بيشتر براي نوجوانان و درباره مسائل آنان بنويسند.
اين نويسنده از شناخته شدن نويسندگان داخلي به عنوان نتيجه ديگر رقابت ميان نويسندگان ياد كرد و گفت: اين رقابت باعث شد تا نويسندگان داخلي ما براي بچهها شناخته شوند. بخاطر سادگي و جذابيت بيشتر داستانهاي خارجي بچهها به اين آثار علاقه بيشتري نشان ميدادند و اگرچه هنوز هم همينطور است اما نويسندگانمان به فكر خلق آثار بهتر افتادند. پيش از اين اغلب نويسندگان ما، به خاطرات دوران كودكي خود شاخ و برگ ميدادند و به گمان خود امروزي ميكردند. در صورتي كه بچههاي امروزه تصوري از دوران نوجواني ما ندارند و تجربههاي ما برايشان غيرقابل لمس است. نوجوانان امروز در كتابها دنبال مسائل و مشكلاتشان ميگردند و چندان دنبال حرفهاي پيچيده نيستند.
وي ارتباط با نوجوانان را يكي از راههاي پي بردن به مشكلات اين گروه سني و بيان آنها دانست و در ادامه افزود: هميشه سعي كردهام مسائل بچهها را آنطور كه خودشان حس ميكنند بيان كنم طوري كه شخصيت داستانها برايشان آشنا و قابل لمس باشد. براي اين كار ارتباط گسترده اي با نوجوانان دارم و سعي ميكنم مسائل و مشكلاتشان را بشناسم. در نگارش كتاب «پيش از بستن چمدان» هم به برخي از اين مشكلات پرداختهام البته خيلي سعي كردهام در دام شعارزدگي نيافتم تا خواننده دلزده نشود. به نظرم اگر كتاب با اقبالي مواجه شده هم به دليل دوري از شعار است.
مينو كريمزاده در پايان، دليل فضاي دخترانهاي را كه بر اغلب آثارش مانند «پيش از بستن چمدان» حاكم است، اينگونه توضيح داد: گاهي حس ميكنم در آثار تاليفي در حق دختران ظلم شده و داستانهاي دخترانه كمي داريم. البته من دوست دارم در آثارم پسر و دختر هموزن باشند چرا كه هم داستان طبيعيتر پيش ميرود و هم هر دو مخاطب دختر و پسر با داستان ارتباط برقرار ميكند. در داستان بعديام كه «روح عزيز» نام دارد، سعي كردم اين موضوع را رعايت كنم. گرچه فكر ميكنم هرقدر كه داستان دخترانه نوشته شود باز هم كم است چون بيشتر داستانهاي تاليفي ما پسرانهاند.
نشست بررسي كتاب «پيش از بستن چمدان» امروز ساعت 15 تا 17 در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد.
نمايشگاه بيست و پنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 23 ارديبشهت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵
نظر شما