در نشست «نيازهاي كودكان و نوجوانان و ترويج كتابخواني» مطرح شد
کتابهای ما، در جذب بچهها موفق نيستند
«قدمعلي سرامي» در نشست «نيازهاي كودكان و نوجوانان و ترويج كتابخواني» یکی از دلایل دوري بچهها از مطالعه را آموزش مستقیم از طریق کتاب عنوان کرد و گفت: کتابهای ما بچهها را جذب نمیکنند.-
ند.
در ابتدای این نشست، «قدمعلی سرامی» بهترین سالهای عمر را سالهای نخستین آن عنوان کرد و درباره تاثیر آموزش در این سالها توضیح داد: در این سالهاست که کودک یاد میگیرد چگونه باید زیست. اما متاسفانه برنامهریزی برای این سالها از نظر نهادهای اصلی جامعه و خانواده دور مانده است و همیشه با طرحهای از پیش تعیین شده با آن برخورد میشود، در حالیکه مهمترین عنصر در تعلیم و تربیت، خود بچهها هستند و نباید قبل از شناخت کامل آنها، تعلیم را آغاز کرد.
این نویسنده در ادامه افزود: فطرت کودک مثل یک معادله چندمجهولی با چندین عامل معلوم است. وظیفه کودک و ما، تبدیل این مجهولات به معلوم است. خود کودک نیز در این فرایند نقش مهمی را برعهده دارد؛ اما در آغاز کودک به کم و کیف این مجهولات آگاه نیست و با کمک والدین و مربیان به تدریج با آن آشنا میشود.
وی با بیان تأثیر فرهنگهای گذشته بشری بر خویشتن کودک گفت: کودک به یادگیری چیزی تمایل دارد که با سرشتش سازگار است و آن همان آموزشی است که او را پیش میبرد. در دنیای امروز باید به جای نظامهای آموزشی معلممحور، آمر و ناهی از تکنولوژیهای روز استفاده کرد و بخشی از آموزش را به خود بچهها سپرد.
نویسنده کتاب «پژوهشی در شعر کودک» با تاکید بر حساسیت کودکان به فرم آثار هنری در اینباره توضیح داد: در فراهم آوردن امکانات مطالعه برای کودکان، به ویژه در سالهای نخستین کودکی نباید روی محتوای آثار حساس باشیم؛ چون در این سالها، «فرم» اثر بیشتري بر کودک تاثیر میگذارد. به عنوان مثال مادر برای نوزادش لالایی میخواند، نوزاد درکی از مفهوم لالایی ندارد اما به شنیدن آهنگ آن آرام میشود و به خواب میرود.
سُرامی دلیل بیعلاقگی کودکان به مطالعه را آموزشهای مستقیم از طریق کتاب عنوان کرد و در اینباره گفت: یکی از دلایل نفرت بچهها از مطالعه این است که میخواهیم پیامی را در قالب کتاب به آنها حقنه کنیم و به صورت مستقیم آنها را آموزش دهیم. کتابهای ما بچهها را جذب نمیکنند.
«عبدالعظیم کریمی»، دیگر سخنران این نشست، درباره سطح توانایی خواندن و درک مطلب کودکان ایرانی توضیح داد: انجمن بینالمللی پیشرفت و ارزشیابی تحصیلی تحقیقاتی را بر کودکان کشورهای مختلف انجام داده و سطح توانایی خواندن و درک مطلب آنان را ارزیابی کرده است. بر اساس این تحقیقات، در سال 2001 ایران در بین 35 کشور رتبه 31 و در سال 2006 از بین 45 کشور رتبه چهلم را به دست آورده است.
متخصص روانشناسی و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان برخی از عوامل موثر در میزان سواد خواندن و درک مطلب را اینگونه معرفی کرد: مطالعه داستان و کتابهای غیردرسی، گرایش والدین به مطالعه و وجود کتابهای غیردرسی در منزل از جمله عواملی است که تاثیر معناداری بر روی پیشرفت سواد خواندن بچهها داشته است.
نشست «نيازهاي كودكان و نوجوانان و ترويج كتابخواني» از ساعت 15 تا 17 دوشنبه 25 مهرماه در كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگرار شد. اين نشست، يكي از سلسله نشستهاي كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است که به صورت پیوسته و با محوريت ترويج كتابخواني در بين كودكان و نوجوانان در آخرين دوشنبه هر ماه برگزار میشود.
نظر شما