یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کتاب «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی اول» چاپ سیزدهمی شد

کتاب «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی اول» به قلم حمید اشرف ترجمه و تدوین حمید احمدی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به چاپ سیزدهم رسید. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر نی کتاب «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی اول» به قلم حمید اشرف ترجمه و تدوین حمید احمدی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را به چاپ سیزدهم رساند. 

هویت ملی و قومی، مانند دیگر پدیدارهای اجتماعی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار می‌شود، رشد می‌کند، دگرگون می‌شود و معانی گوناگون و متفاوت پیدا می‌کند.

هویت ملی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» یا «خودی‌ها» در برابر «دیگران» یا «بیگانگان» نشئت می‌گیرد. این احساس دوگانگی میان «ما و دیگران» اگر در حد اعتدال و معقول باشد می‌تواند همچون نیرویی برای هم‌یاری و اعتلای فرهنگی ظاهر شود و اگر به قلمرو تعصبات و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های ملی و قومی و نژادی درآید یا به بهانه‌ چالش با تعصبات ملی و قومی، به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی خویش بنشین، نیرویی ویرانگر خواهد شد، زاینده‌ دشمنی و ستیزه‌جویی.

در این کتاب پس از بررسی فشرده‌ی دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملی، که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام، سده‌های میانه‌ اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت «شیعی ایرانی» در دوره‌ صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملی ایرانی در قرن‌های نوزدهم و بستم میلادی بررسی و تحلیل می‌شود.

نشر نی کتاب «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی اول» به قلم حمید اشرف ترجمه و تدوین حمید احمدی، استاد  دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در 264 صفحه و به بهای صد و چهل هزار تومان را به چاپ سیزدهم رساند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها