جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
نگاهی به ایستگاه نشریات در قاب سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال، دومین‌بار میزبان نشریات است. در راهرو ۲۶ نمایشگاه کتاب ۱۴ مجله در یک فضای۲۰۰ متری مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نزدیک به 30 سال از برگزاری نخستین نمایشگاه مطبوعات می‌‌گذرد؛ این گردهمایی اهالی مطبوعات با ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکجا و همزمان برگزار شد. بعد از چهار سال از توقف این رویداد، بخش ویژه نشریات، دومین‌بار در سی و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران البته بدون عنوان نمایشگاه مطبوعات، رقم خورد. بخش نشریات در راهرو 26 شبستان مصلا، محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، 200 متر برای معرفی 14 نشریه به علاقه‌مندان برپا شده است.     

نشریات مختلف از‌جمله «الهدی»، «بهایی‌شناسی»، «آگاهی نو»، «فکرآورد»، «عصر اندیشه»، «نسیم بیداری»، «خیمه»، «طبل»، «شطرنج»، «دنیای سلامت»، «دنیای تغذیه»، «کودک و سلامت»، «بخارا» و «آشپزباشی» در این راهرو دیده می‌شوند.
 
روایتی درباره بازگشت
فصلنامه «بهائی‌شناسی» نخستین غرفه این بخش است؛ تاکنون 24 شماره از این نشریه با 200 مقاله منتشر شده است. روایت افراد بازگشته از فرقه بهائیت، بخش جذاب این فصلنامه به حساب می‌آید. 
به‌گفته محمد هاشمی، مسئول غرفه، هدف فصلنامه بهائی‌شناسی تشریح دلایل مخالفت اسلام با این فرقه است. «مخاطب فصلنامه بهائی‌شناسی همه افرادی هستند که درباره تاریخ اسلام، بهائیت و مهدویت پرسش دارند.» 20 درصد از این مجله به فرهیختگان و نخبگان جامعه اروپایی و آمریکایی اختصاص دارد که دوباره به مسیر هدایت بازگشتند. این مجله تاریخ ورود بهائیت در ایران را روایت می‌کند؛ از افرادی که به این فرقه گرایش و نجات پیدا کردند. کمی جلوتر در میانه راهرو نشریات، به بن بست راز می‌رسی، غرفه ای که در میانه راهرو 26 و در  زیر پله‌های نیم‌طبقه مصلا قرار دارد. اینجا غرفه روزنامه «عصر ایرانیان» است. در کنج این غرفه؛ آرشیو صحافی شده‌ای از روزنامه‌های «عصر ایرانیان» و «تجارت» روی میزی سفید رنگ می‌شود.

«خیمه‌ای» به یاد مسعود دیانی
همین‌طور که راهرو نشریات را گز می‌کنی، چشمت به «خیمه» می‌افتد. مجله‌ای از جنس مکتب عاشورا و امام حسین(ع) که نقطه ثقل آن مناسک، آئین‌های مذهبی با محوریت دین، فرهنگ و هنر است.  وقتی چهره مسعود دیانی را روی یکی از شماره‌های ماهنامه «خیمه» می‌بینم، دلم می‌گیرد، دیانی شاعر، مجری، برنامه‌ساز و دین‌پژوه، مجری و سردبیر برنامه سوره بود که اسفند‌ماه گذشته به دلیل بیماری درگذشت.  این نشریه‌ 15 سال است که مخاطب را با خود همراه کرده و تاکنون 153 شماره از آن وارد دنیای مطبوعات شده است. 

انتشار مجله «عصر اندیشه» به سه زبان مختلف
در ادامه این راهرو چشمت به نشریه «عصر اندیشه» می‌افتد؛ نشریه‌ای که از سال 95 منتشر شده و تاکنون 29 شماره آن چاپ شده است. معرفی کتاب و انتشار این مجله به سه زبان فارسی انگلیسی و عربی ویژگی منحصر به فرد این مجله است. 

از مرضیه حدیدچی تا طاهره صفارزاده در مجله «فکر آورد»
تصاویر چهار زن روی مجله «فکر آورد» که تاکنون دو شماره آن منتشر شده و قرار است ماهنامه باشد، نیز لحظاتی مرا به فکر فرو می‌برد؛ زنانی مؤثر، شجاع و موفق که در دل انقلاب اسلامی رشد کردند. شماره دوم مجله به معرفی «مرضیه حدیدچی» ، «ایران درودی» «طاهره صفار‌زاده» و اختصاص داده شده است. 

به نظر می‌رسد نمایشگاه تخصصی مطبوعات با صلاحدید مسئولان و متولیان امر می‌تواند جان دوباره‌ای بگیرد یا اگر قرار است نشریات، همسایه همیشگی و دائمی نماشیگاه کتاب باشند؛ چه خوب است حُسن همجواری و دیده‌شدن، آن هم در یک فضای پُرمخاطب، با اطلاع‌رسانی و جانمایی بهتر انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها