شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
ایجاد زمینه مشارکت اهل سنت در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: همکاران در اداره کل تامین منابع در زمینه انتخاب کتاب برای حضور اهل سنت به این جشنواره نیز تلاش کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با معرفی برگزیدگان کتابخوانی این جشنواره در سطح استان تهران با حضور باقر میرعبداللهی، معاون پژوهش برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و هوشیار لاریجانی، معاون کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این مراسم با بیان اینکه همزمان با اختتامیه دوازدهمین دوره افتتاحیه و رونمایی از پوستر دوره سیزدهم را داشتیم عنوان کرد: نام امام رضا (ع) مایه مباهات و برکت زندگی است. مجموعه فعالیت‌های که برای جشنواره کتابخوانی رضوی انجام شده قرار است ما را به دریای بیکران معرفت الهی متصل کند خدا را شکر، در کشوری زندگی می‌کنیم که به نام اهل بیت و پرچمداری این بزرگواران متصل است.

وی افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی هرسال در دو بخش کتابخوانی و فعالیت‌های هنری برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که سال‌هاست هر دوره آن بهتر از دوره قبل برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان استان تهران با اشتیاق بیشتری در این رویداد، مشارکت می‌کنند. این تلاش‌ها فرصتی برای گره زدن سر زلف کتاب با مبانی شناختی امام رضا (ع) از سوی مردم و جامعه است این جشنواره تلاشی برای تسری فرهنگ ناب امام رضایی در جامعه قلمداد می‌شود.

میرعبداللهی در این مراسم با اشاره به آیه و ترجمه آیه ۱۴۸ سور ه بقره اظهار کرد: هر کسی را راهی است به سوی حق که بدان راه یابد (یا قبله‌ای است که به آن روی آورد) پس بشتابید به خیرات که هر کجا باشید همه شما را خداوند (به عرصه محشر) خواهد آورد و محققا خدا بر همه چیز تواناست.

وی با بیان اینکه هرچند «کتابخوانی رضوی» یک جشنواره است، گفت: اما از آنجا که این جشنواره به نام امام رضا (ع) مزین و قرار است افراد در این رویداد درباره شناخت امام رضا (ع) با دانش و آگاهی از یکدیگر پیشی بگیرند، این جشنواره نوعی میدان آگاهی است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کتابخوانی افزود: یکی از کارکردهای مهم جشنواره کتابخوانی رضوی تعامل خانواده در حوزه کتابخوانی است؛ زیرا این کتابخوانی فرصتی برای دورهم جمع شدن خانواده‌ها برای خواندن کتاب است.

وی افزود: سال‌های اخیر کتابداران عزیز که مجریان سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌های استان‌ها هستند، تصدیق می‌کنند که از نظر شکل و محتوا و نحوه اجرای این جشنواره و با توجه به بخش‌های جنبی این جشنواره و توجهی که همکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی در تعیین کتاب و انتخاب اثر مناسب نقش داشتند پیشرفت‌های خوبی داشته است.

میرعبداللهی عنوان کرد: تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در زمینه جذب مخاطبان نیز قابل تامل بوده؛ به‌طوری که همکاران در اداره کل تامین منابع در زمینه انتخاب کتاب برای حضور اهل سنت به این جشنواره نیز تلاش کردند. از همین جا از همه نویسندگان مترجمان و تصویرگران و همه اصحاب نشر به‌خصوص فعالان حوزه و نوجوان تقاضا می‌کنم در این قبیل جشنواره‌ها حضور پُررنگ‌تری داشته باشند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کتابخوانی اظهار کرد: وجود همه اهالی نشر در جشنواره کتابخوانی رضوی به‌شدت احساس می‌شود و در جشنواره «هدهد سفید» نیز این نیاز بیشتر احساس می‌شود. از ناشران معتبر در حوزه تولید محتوا دعوت می‌کنم فعالانه‌تر در این جشنواره حاضر شوند.

میرعبداللهی گفت: این نیاز و ضرورت ازسوی ناشران به معنی فقدان و نبود منابع نیست اما حضور قدرتمند می‌تواند منابع جشنواره را تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها