شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
همدان ترمینال اصلی راه بازرگانی از بابل تا باختر/ همدان شهری مدائن‌گونه و پراکنده است

همدان - یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ اجتماعی با بیان اینکه همدان ترمینال اصلی راه بازرگانی از بابل تا باختر بوده است، گفت: همدان شهری مدائن‌گونه و پراکنده است به نحوی که بازار همدان خارج از شهر واقع شده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، شهرام غفوری در کارگاه آموزشی جغرافیای تاریخی همدان در کتابخانه مرکزی همدان با حضور معلمان تاریخ و جغرافیای استان اظهار کرد: در جغرافیای تاریخی آنچه مهم است، جغرافیا است، در واقع جغرافیای تاریخی مکان پژوهی بر اساس دوره‌های تاریخی است به طوری که بدانیم چه بر سر مکان در طول تاریخ و بر اثر مداخلات بشری آمده و در واقع مسائل مورد استفاده در این حوزه علمی ابتدا جغرافیایی و در درجه دوم تاریخی است.

وی افزود: اکثر گردشگران خارجی وقتی به همدان رسیدند از باغ‌های فراوان در اطراف شهر خبر دادند و آن را شهری نیکو اما نه چندان آباد توصیف کردند.

وی با بیان اینکه تمام جغرافی‌نویسان از وجود هزار چشمه خبر دادند و داخل همه خانه‌های قدیمی همدان چشمه بوده است، گفت: همدان به گفته پرویز اذکایی در کتاب همدان نامه مداین گونه و پراکنده است به طوری که بازار همدان خارج از شهر واقع شده و بازار طلا، بازرگانان، بزازان و اسلحه سازان دو فرسخ با شهر فاصله داشته‌اند.

این محقق و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه همدان در دوره قاجار دروازه‌های متعددی داشته است که اغلب رو به کاروانسراها باز می‌شدند، افزود: این مسئله نشان می‌دهد همدان از نظر بازرگانی بسیار مهم است به طوری که بازار بازرگانی همدان از کشاورزی معتبرتر بوده و برخی از دروازه‌ها نیز به روی بازارهای اقلیت‌های دینی باز می‌شده است.

همدان ترمینال اصلی راه بازرگانی از بابل تا باختر/ همدان شهری مدائن‌گونه و پراکنده است

وی با اشاره به اینکه راه شاهی از بابل شروع می‌شده و تا افغانستان می‌رفت که از همدان نیز می‌گذرد، عنوان کرد: در این زمان همدان به عنوان محلی برای ترانزیت کالا و ترمینال اصلی بوده است و در جنگ جهانی اول نیز به خاطر همین مسأله اشغال می‌شود به طوری که تمام جغرافی نویسان همدان هم به آن اشاره کردند.

بهره‌مندی بیش از ۸ هزار نفر از خدمات کتابخانه مرکزی همدان

رئیس کتابخانه مرکزی همدان نیز اظهار کرد: کتابخانه مرکزی همدان سال ۱۳۸۷ افتتاح شده و زیربنای آن به ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع می‌رسد.

طاهره فضلعلی گفت: مخزن اصلی کتابخانه در طبقه سوم واقع شده که در آن و سایر بخش‌ها بیش از ۱۵۰ هزار نسخه کتاب قرار دارد.

وی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی همدان از بخش‌های مختلفی چون تحقیقاتی - تخصصی دکتر اذکایی، بخش همدان شناسی، بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، بخش کودک و نوجوان، بخش نشریات و … تشکیل شده است و هم اکنون بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر در کتابخانه مرکزی همدان عضو هستند.

فضلعلی با بیان اینکه بخش کودک و نوجوان در کتابخانه مرکزی مجزا و دارای بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب است خاطرنشان کرد: دو سالن مطالعه مجزا نیز برای بانوان و آقایان وجود دارد و از صبح تا ۹ شب به ارائه خدمات می‌پردازد و در کنار عضویت و امانت، برنامه‌های فرهنگی با هدف ترویج کتابخوانی و آگاهی نیز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها