سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
دانشنامه جامع همدان منتشر می‌شود/ احیای گویش‌ها در دستورکار است

همدان -‌ رئیس بنیاد ایران‌شناسی در همدان گفت: دانش‌نامه جامع همدان شناسی در سه هزار صفحه تدوین شده و قرار است توسط انتشارات بنیاد ایران‌شناسی چاپ شود.

محسن جانجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، با بیان اینکه بنیاد ایران شناسی در کشور فعالیت می‌کند و شعباتی هم در برخی استان‌ها دارد افزود: بنیاد ایران شناسی در همدان فعال است و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلفی نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه در بنیاد در حوزه‌های زبان شناسی، فرهنگ، باستان شناسی و تاریخ فعالیت می‌کنیم عنوان کرد: سال گذشته دانش نامه جامع همدان شناسی در سه هزار صفحه تدوین شد قرار است توسط انتشارات بنیاد چاپ شود.

رییس بنیاد ایران شناسی استان همدان در خصوص چاپ کتاب‌های مختلف در این بنیاد گفت: کتاب‌های دیار ملایر، از هگمتانه تا اکباتان (کاوش‌های دکتر صراف بر هگمتانه)، میراث ناملموس استان همدان، مجموعه مقالات گردشگری همایش تخصصی ملی گردشگری نهاوند و کتاب چهارمین کنگره معماری و شهرسازی استان همدان از جمله کتب چاپ شده است.

وی تصریح کرد: سومین همایش ایران شناسی سال گذشته در همدان برگزار شد که کتاب این همایش امسال منتشر می‌شود.

جانجان با تاکید بر اینکه این بنیاد با دانشگاه ارتباط تنگاتنگی دارد گفت: این بنیاد ضمن ارائه مشاوره به دانشجویان ارشد و دکترا آن هم در مواردی که استان همدان به تحقیق و پژوهش نیاز دارد، دانشجویان می‌توانند از کتابخانه بنیاد نیز استفاده کنند.

وی در خصوص تعامل میراث فرهنگی و بنیاد ایران‌شناسی خاطرنشان کرد: ایران شناسی و میراث فرهنگی دو بال یکدیگر هستند که نمونه کتاب‌ها نمونه‌ای شاخص از آن است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در همدان با بیان اینکه قصد پرداختن به حوزه گویش را داریم عنوان کرد: بسیاری از گویش‌ها در حال فراموشی هستند که باید در یک اطلس جمع‌آوری شود، این کار سخت بوده اما شدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها