سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲
اشعار بيدل با خط بيدل منتشر شد

ديوان دو جلدي «بيدل دهلوي» به انتخاب عليرضا قزوه، بر اساس نسخه خطي كتابخانه «رضا رام‌پور» هند به تازگي توسط نشر كارآفرينان و با همكاري خانه كتاب گويا به چاپ رسيده است. در حاشيه‌هاي برخي از صفحات اين كتاب غزليات بيدل با خط خودش نوشته شده اند./

عليرضا قزوه در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين كتاب گفت: ديوان «بيدل دهلوي» بر اساس نسخه خطي كه در كتابخانه رضا رام‌پور هند نگهداري مي‌شود، گردآوري شده است. اين كتاب در سال 1131 هجري و دو سال پيش از فوت بيدل و زير نظر خودش كتابت شده و براي نخستين‌بار پس از 300 سال اين نسخه در ايران منتشر شده است.

‌ وي درباره تعداد ابيات اين نسخه گفت: بيش از 3000 بيت از غزل‌ها و مخمس‌هاي بيدل در اين مجموعه موجودند. البته مشهورترين قالب شعري بيدل غزل است.

قزوه از محمد وارث صديقي به عنوان كاتب ويژه بيدل ياد كرد و اظهار داشت: اين نسخه خطي نيز توسط وارث صديقي كتابت شده و نسخه‌هاي ديگر اشعار بيدل نيز در كتابخانه‌هاي خدابخش پتنا و مولانا آزاد علي‌گر به خط همين كاتب موجود است.

وي با تاكيد بر 250 غزل نوشته شده توسط بيدل در حاشيه برخي از صفحات كتاب توضيح داد: تاكنون تنها نسخه معتبر از اشعار بيدل دهلوي كتابي بر اساس چاپ كابل بوده كه 40 سال پيش منتشر شده است. اما نسخه حاضر تفاوت‌هاي بسياري با نسخه پيشين دارد. نسخه چاپ كابل غزلياتي را شامل مي‌شود كه منتسب به بيدل نيست. نسخه حاضر يكي از جامع‌ترين و كامل‌ترين نسخه‌هاي موجود است كه مي‌تواند به عنوان بهترين مرجع به‌كار گرفته شود. 

اين كتاب چهارشنبه(18 شهريور) با حضور محسن پرويز معاون فرهنگي وزارت ارشاد، بيدل‌پژوهان و جمعي از اهالي قلم در سراي اهل قلم رونمايي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط