چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
چهارمین جایزه کتاب سال فارس برگزار می‌شود

فارس- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از انتشار فراخوان و برگزاری چهارمین کتاب سال استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس عصر چهارشنبه ۱۴ تیرماه جاری در نشستی خبری به تشریح جزییات فراخوان چهارمین جایزه کتاب سال استان فارس پرداختند. 

غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست خبری ضمن تبریک روز قلم گفت: از حضور سید اعظم حسینی، غلامعلی خوشبخت شاعر و مصطفی ندیم نویسنده و استاد دانشگاه به عنوان برگزیدگان دوره گذشته تقدیر کرد و گزارش کوتاهی از سرفصل‌های جایزه در دوره سوم ارائه کرد و گفت: جوایز فرهنگی بعنوان موتور محرکه برای جامعه بزرگ فارس و استانی که در حوزه کتاب و کتاب شناسی جزو استان‌های برتر کشور است، محسوب می شود.

وی با یادآوری اینکه جایزه کتاب سال فارس سال گذشته در ۱۲ حوزه به بررسی آثار نویسندگان استان پرداخت افزود: پارسال کتاب‌های خوبی به دست ما رسید.

به گفته خوش اقبال، سال گذشته در حوزه شعر با لهجه آثار حائز اهمیتی به جایزه رسید.

وی چهارمین دوره جایزه کتاب سال را با یک ویژگی برشمرد و گفت: امسال زمان بیشتری برای گردآوری آثار اختصاص دادیم.

وی با توجه به اینکه جایزه کتاب سال فارس بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب دریافت کرد، افزود: امسال امیدواریم این جایزه با رشد همراه باشد.

​​​​​معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه امسال چهارمین دوره جایزه با رونمایی پُستر در روز قلم را باید به فال نیک گرفت اعلام کرد: مولفان می‌توانند از روز ۱۸ تیرماه آثار خود را به دبیرخانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تحویل دهند.

نگاه ویژه دوره چهارم به خانواده

وی نگاه ویژه این دوره جایزه کتاب سال فارس را معطوف به خانواده اعلام کرد و افزود: موضوع خانواده به عنوان شاخص در نظر گرفتیم.

خوش اقبال با اعلام اینکه امسال در سیزده حوزه به داوری آثار همت گمارده َشده است، افزود: با توجه به اینکه خانه کتاب داوری را برعهده دارد بر مبنای بدیع بودن زبان کتاب در نطر گرفتیم.

وی ابراز امیدواری کرد که زمان‌بندی جایزه بتواند آثار بیشتری را به دبیرخانه جایزه دعوت کند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: مهلت دریافت آثار چهارمین جایزه کتاب سال فارس تا ۳۰ شهریورماه امسال است.

خوش اقبال تاکید کرد: آثاری در چهارمین جایزه کتاب سال داوری می شود که در بازه زمانی فروردین تا اسفند ۱۴۰۱ چاپ شده باشند.

جایزه کتاب سال فقط آثار چاپی می‌پذیرد 

وی تاکید کرد که جایزه کتاب سال فارس فقط برای کتاب‌های چاپی است اما درصدد این هستیم که ساز وکاری برای کتاب الکترونیک و صوتی در نطر بگیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست خبری فرارسیدن روز قلم را به همه اهالی فرهنگ و رسانه تبریک گفت و تاکید کرد که روز قلم بهانه‌ای برای ارج گذاشتن به خدمات اهالی فرهنگ است.

وی در ادامه معیارهای داوری جایزه کتاب سال فارس را برشمرد و گفت: تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی استان و کشور، تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصلبندی، نگارش، دستور زبان و واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی، بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، استحکام و زیبایی زبان، التزام به ارزشهای فرهنگی، دینی و انسانی، برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب، رعایت استانداردهای تألیف، تصحیح و ترجمه پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروفچینی، صفحهآرایی، چاپ، صحافی و طراحی جلد این معیارها را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست از پُستر چهارمین جایزه کتاب سال استان فارس که با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایرانیان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، رونمایی شد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها