چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
اهدا یک مجموعه جدید به کتابخانه مجلس شورای اسلامی

پرویز پاکدامن همدانی، یک مجموعه اهدایی شامل 32 جلد نسخه خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و 19 عدد آثار موزه‌ای است را به کتابخانه مجلس اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجموعه اهدایی خاندان پاکدامن همدانی روز گذشته (پنجم بهمن‌ماه) با حضور  پرویز همدانی، به گنجینه کتابخانه مجلس اهدا شد.
 
 بنابراین گزاش؛ دیروز پنجم بهمن‌ماه؛ پرویز پاکدامن، برای اهدای رسمی مجموعه متعلق به خاندان مادری‌شان، در کتابخانه مجلس حاضر و ضمن دیدار با رئیس کتابخانه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، این مجموعه بزرگ را به این مرکز اهدا کردند.
 
این مجموعه اهدایی شامل 32 جلد نسخه خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و نوزده عدد آثار موزه‌ای (شامل قلمدان و اشیاء سفالی) است. طبق قول رئیس کتابخانه مجلس در اسرع وقت منابع خطی فهرست‌نویسی، اسکن و در صورت نیاز مرمّت شوند و فایل دیجیتالی تمام منابع در اختیار خانواده پاکدامن قرار می‌گیرد. آثار موزه‌ای نیز به سرعت عکس‌برداری و ثبت شده، قدمت و ارزش هنری‌شان سنجیده شده و سپس در موزه مجازی مجلس قابل بازیابی و رؤیت می‌شوند.
  
پرویز پاکدامن همدانی، منابع اهدایی را پدربزرگ خود عبدالله درخشان (معروف به ظهیردفتر) را به کتابخانه مجلس اهدا کرد. این منابع، باقی‌مانده‌ کوچکی از کتابخانه بزرگ پدربزرگ مرحوم اوست که به دلایلی، بییشتر منابع آن از بین‌رفته و این تعداد اهدا شده، توسط خواهر کوچک دکتر، مرحومه نسرین پاکدامن همدانی، تا سه سال قبل نگهداری می‌شد. پس از فوت خانم پاکدامن در سه سال قبل، این مجموعه به پرویز پاکدامن به ارث می‌رسد و او از همان زمان درصدد یافتن مکانی مورد اعتماد و احترام، برای اهدای مجموعه بوده‌اند. از مدتی قبل، پس از جست‌وجو و تحقیق، این خانواده؛ کتابخانه مجلس را برای این اهدا انتخاب می‌کنند.
 
 مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از حسن اعتماد خاندان پاکدامن و همه اهداکنندگانی که این گنجینه را برای نگهداری منابع ارزشمندشان انتخاب می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کند و در تلاش است تا این منابع از هر گزندی محفوظ باشد. همچنین می‌کوشد تا با اسکن از منابع خطی، سنگی، سربی و اسناد و عکس‌برداری از منابع موزه‌ای و امکان رؤیت عمومی در موزه مجازی، این گنجینه ارزشمند ملی را ماندگار کرده و در اختیار همگان قرار دهد. به زودی پس از ثبت گنجینه ارزشمند اهدایی خاندان پاکدامن همدانی، این منابع معرفی خواهند شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها