معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به اهمیت نقش خبرنگاران در حوزه کتاب، گفت: بهترین کسانی که به رفع مشکلات حوزه نشز کمک میکند، اهالی رسانه هستند و نقش مهمی در به شهرت رسیدن کتاب، نویسنده و ناشر دارند.
در ابتدای این مراسم، محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه خبرنگاران جایگاه و نقش مهمی در جامعه دارند، گفت: یکی از مولفههای زندگی خوب و توسعه مطلوب این است که در همه مراحل تولید یک کتاب، خبرنگاران نقش بهسزایی در رفع اشکالات دارند.
وی ادامه داد: میتوان ادعا کرد که بهترین کسانی که برای رفع مشکلات کمک میکنند، اهالی رسانه هستند و بهترین کسانی هستند که میتوانند اشکالات را تذکر بدهند تا این رویه تصحیح شود و میتوان گفت که بهترین دوستان برای ناشران، اهالی رسانه هستند و باید از آنها تشکر کرد.
جوادی با بیان اینکه اهالی رسانه نقش مهمی در به شهرت رسیدن نویسنده، کتاب و ناشران دارند، عنوان کرد: عموما رسانهها نخستین جایی هستند که نویسندگان تجربههای خود را در آن عرضه و به مرور در این رسانهها رشد میکنند و باید زمینهای ایجاد کرد که مشکلات را حل کنیم. البته برخی مشکلات ساختاری هستند و بهترین جایی که مشکلات در آن حل میشود، رسانهها هستند.
وی تاکیدکرد: یکی دیگر از نکات جشنواره کتاب و رسانه پایداری آن است، اینکه جشنوارهها پایدار بوده و در برگزاری استمرار داشته باشند و هفدهمین دوره این جشنواره حلقه قابل توجهی از اتصال کتاب و رسانه ایجاد شده است و امیدوارم در آینده هم استمرار داشته باشد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگر صحبتهای خود درباره اهمیت موضوع رسانه در حوزه کتاب، گفت: در بسیاری از کشورها، مردم قبل از اینکه کتابی خریداری کنند اول به رسانهها سر میزنند، کتاب را جستجو میکنند و نقدها را میخوانند و بعد برای خرید کتاب اقدام میکنند و به همین دلیل است که معتقدم رسانهها در ارتقای کیفیت کتابها اهمیت ویژهای دارند.
نهال کتاب و رسانه در حال تبدیل شدن به درختی تنومند است
نیکنام حسینیپور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب دیگر سخنران این مراسم بود. وی در سخنانی گفت: خبرنگاران، نبض جامعه نشر هستند و برنامهسازان حوزه کتاب که عاشقانه و همدلانه قلم میزنند و با قدمهایی استوار به سوی جامعهای پرتوان حرکت میکنند و حال خوش خواندن را در جامعه میپراکنند، هستند.
وی افزود: اعتقاد دارم که مطبوعات و خبرگزاریها نه رکن چهارم دموکراسی، بلکه رکن رکین آن هستند به شرطی که به وظیفه ذاتی خود عمل نمایند، نه اینکه تبدیل به روابط عمومی سازمانها شوند.
وی با بیان اینکه نهال غرس شده کتاب و رسانه در حال تبدیل شدن به درختی تنومند است، تاکیدکرد: این نهال نیاز به توجه دارد و شما خبرنگاران باید برای حفظ آن توجه ویژه کنید تا ثمر دهد و از ثمرات آن بهرهمند شویم. اما آنچه که همه ما را در این مکان گردهم آورده است دو موضوع است: کتاب و رسانه. کتاب تنها کالبد دانش و اندیشه محسوب نمیشود.
به گفته نیکنام، کتاب نیز خود رسانه است و همچون بسیاری از رسانهها دارای مخاطب زیاد با ترکیب متنوع و همچون سایر رسانهها دارای تکثر پیام با اثرگذاری سریع و از همه مهمتر متناسب با حجم دادههای دانشی و اندیشهای، هزینههای کمی برای مصرفکننده دارد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب تاکید کرد: رسانههای گروهی در کنار همه مزیتها، یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل فرهنگی، اطلاعرسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکلگیری ارزشهای فرهنگی به شمار میآیند.
وی با بیان اینکه، رسانهها به دلیل وسعت، نفوذ و تأثیرات بسیار زیادی که دارند، امروزه در شکل نوینی، جوامع انسانی را تحت شعاع قرار داده است، یادآور شد: طوری که برای تثبیت، حفظ و تحکیم سلطه، وسایل ارتباط جمعی حتی بر نیروی قهری برتری دارد و امروزه ابزار موثر و نیرومندی برای تسخیر هویت، افکار و اذهان عمومی محسوب میشوند. و جوامع سلطهگر در حال مهندسی ذهن افراد هستند.
حسینیپور از فرهنگ کتابخوانی و مطالعه به عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی و فرهنگ عمومی نام برد و گفت: در سالهای اخیر این موضوع سیاستگذاریهای کلان فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده است. عادات و رفتار افراد جامعه، نگرشها و بارهای آنان در مسائل فرهنگی، همگی تحت تاثیر متقابل گرایشهای جامعه و رسانهها قرار گرفته است. یکی از راههای حمایت از مطالعه و کتابخوانی و ایجاد این باورها و نگرشها، رویکرد و تاثیر رسانههای جمعی است.
وی تاکید کرد: به نظر میرسد رسانههای جمعی در گستره و توسعه مطالعه و کتابخوانی، اطلاعرسانی، فرهنگسازی و نهادینه ساختن آن، دو نقش ویژه دارند؛ نخست تغییر نگرش افراد جامعه و توجه به کتاب که یکی از نقشهای موثر رسانه است و اگر این نقش با توجه به ملاحظاتی چون شناخت نیازها، روشهای موثر ارتباطی و رویکردهای روانشناختی صورت پذیرد اثرگذارتر خواهد بود و سایر ارتباط جمعی میتواند با انتشار و گسترش اخبار کتاب، تحلیلها، نقدها و اندیشههای نو در شناخت مخاطبان نسبت به موضوع حوزه کتاب نقش موثر، آموزشدهنده و مرجع ایفا کنند.
حسینیپور با بیان اینکه گفتمانسازی دومین نقش مهم رسانهها در عرصه کتابخوانی و توسعه مطالعه است، عنوان کرد: گفتمانسازی حول محورهایی از جمله قاچاق کتاب، قاچاق الکترونیکی کتاب، کتابسازی، دیپلماسی کتاب، نقش کتاب و مطالعه در گسترش ارتباطات اجتماعی میتواند به تعمیق بخشی و اصالتیافتن کارکردها و تاثیر کتاب، فراگیر کردن مطالعه و اقتصاد نشر کمک کند.
تنوع شهرها در میان شرکتکنندگان دلگرمکننده بود
در بخش دیگر این مراسم، علیرضا بهرامی؛ دبیر هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در سخمانی گفت: این جشنواره شکل نمیگرفت اگر خبرنگاران کتاب نبودند و در آن مشارکت نداشتند و خوشحالیم که امسال 175 نفر خبرنگار بیش از 535 اثر از شهرهای مختلف سراسر کشور به دبیرخانه اثر ارسال کردند.
وی ادامه داد: امسال تنوع شهرها در میان شرکتکنندگان دلگرمکننده بود، در این میان سال گذشته بخش عکس به جشنواره اضافه شد و امسال نیز طنز مطبوعاتی و تولید محتوا در صفحات تخصصی فضای مجازی نیز به بخشهای جشنواره افزوده شد.
بهرامی با بیان اینکه پیشنهاد میکنم سال آینده بخش کاریکاتور کتاب نیز به جشنواره اضافه کنند، عنوان کرد: امسال جشنواره در هفدهمین تجربه خود برای نخستین بار لوگو و تندیس ویژه گرفت که این اقدام با همکاری خوب و موثر موسسه خانه کتاب عملی شد.
وی تاکید کرد: البته اظهار تاسف میکنم که در دوره اخیر بسیاری از صفحات کتاب به دلیل مشکلات مالی و گرانی کاغذ تعطیل شد و امیدوارم در آینده نزدیک دیگر همین صفحات محدود کتابها هم کم نشود.
در بخش پایانی این مراسم از خبرنگاران برتر در گروههای مختلف تجلیل به عمل آمد.
نظر شما