پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
مدیران موفق می­‌دانند با مردم چگونه صحبت کنند

مدیران موفق می­‌دانند که با مردم چطور برخورد و چگونه صحبت کنند؛ آن­ها این قدرت را دارند که افراد را با یکدیگر سازگاری دهند تا با همدلی بیشتر با یکدیگر کار کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب «مدیر موفق» نوشته مهدی پاشایی به همت انتشارات یاس نبی منتشر شده است. نویسنده کتاب معتقد است سخن گفتن از مديريت بدين معنا نيست که انسان چگونه بتواند يک اداره و يا سازمان مشخص را اداره کند، بلکه مراد از مديريت اين است که ما چه قوانينی را برای مديريت داشته باشيم و چگونه بتوانيم در هر شرايط و زمانی خود را به آن قوانين پايبند بدانيم و مديريت خود را به گونه‌­ای با قوانين جامعه مورد نظر هماهنگ كنيم كه نه ما و نه جامعه از آن ضرر ببيند؟

به گفته پاشایی، مدیر موفق، مدیری است که در استفاده از قوانین قاطعیت دارد و زیردستانش را به جلو حرکت می‌­دهد. در مدیریت، ارتباطات و ترکیب راهبردهای جدید مهم هستند. مدیر پیشرو، اسباب و امکانات لازم را برای پیشرفت سازمان و زیردستانش فراهم می­‌کند. گاهی اوقات حتی بهترین مدیران نمی‌­توانند به تنهایی از عهده­ شغل مدیریت برآیند، آن­ها نیاز به ترغیب زیردستان برای انجام کارهای سازمان دارند. آن­ها باید به زیردستان اعتماد کنند و قادر به تفویض مسئولیت­‌ها بین آن­ها باشند. ویژگی مشترک در تمام مدیران موفق توانایی آن­ها در کار گروهی و پیوند با زیردستانی است که قادر به همکاری برای اداره­ بهینه­ سازمان هستند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مدیریت در واژه صرفا یک عنوان است و در عمل می‌تواند معنا و مفهوم حقیقی پیدا کند. مدیریت ترکیبی از رفتارها، طرز تفکر و توانایی‌هاست که برای حرکت رو به جلو و قرار گرفتن مجموعه­ تحت مدیریت فرد در جایگاهی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران موفق می­‌دانند که با مردم چطور برخورد کنند و چطور صحبت کنند؛ آن­ها این قدرت را دارند که افراد را با یکدیگر سازگار کنند تا با همدلی بیشتر با یکدیگر کار کنند. در عین حال اگر لازم باشد، موضع قاطع خود را نیز، با تمامی مخالفت‌­ها ابراز می‌­کنند. مدیری که شجاع باشد، موجب می‌­شود پیروانش نسبت به فرامین او متعهد باشند و اشخاص را وامی‌­دارد تا کار درست را انجام دهند.

ترس دست و پای هر مدیری را می‌­بندد و او را دیر یا زود از مدیریت خلع می­‌کند. ترس مانع انجام کارهای بزرگ است و بزرگ­ترین فایده­ شجاعت و شهامت این است که درهای پیشرفت و افق­‌های جدید را به روی فرد می­‌گشاید. شجاعت آینده­ بهتری برای همه می‌­سازد. مدیر موفق، باید ترس و تردید را از خود دور کند و از موقعیت‌­های نادر زندگی استفاده کند و با شهامت به سمت آینده حرکت کند. هر بار که فرد در برابر ترس مقاومت کند، شهامت و اعتماد به نفسش تقویت می­‌شود.

مدیران موفق و لایق فقط به عملکرد عالی خود اکتفا نمی‌­کنند، بلکه به همکاران و کارمندان خود نیز انگیزه می‌­دهند. تکیه کردن بر مهارت‌­های شخصی کافی نیست، رهبران کارآمد مهارت، کفایت، لیاقت و شجاعت را با هم در می‌­آمیزند تا سازمان خود را به بالاترین سطح ترقی و تعالی برسانند.

هیچ کس بدون هدف مشخص قادر به پیشرفت نیست و مدیر موفق نیز به اندازه­ کافی تحقیق و تفحص می­‌کند تا برای بهبود مهارت‌هایش راه­‌های مناسبی پیدا کند و در صورت لزوم برای گذر از این راه‌­ها وقت و پول صرف کند.»

نویسنده کتاب «مدیر موفق» معتقد است، از مهم­ترین راه‌­های مدیریت موفق دوستی با مردم است و ناتوان‌­ترین مدیران، افرادی هستند که توان ایجاد و برقراری رابطه­ عاطفی و دوستانه با زیردستان خود را ندارند. برخی گمان می­‌کنند فقط دوستی با اشخاص بزرگ برایشان مفید است، در صورتی که اشخاصی که در جایگاه اجتماعی پایین­‌تری نسبت به ما قرار دارند هم به نوبه­ خود می‌توانند برای ما راهگشا باشند. توانایی مدیر در ایجاد رابطه­ دوستانه با مردم، یکی از نکته‌­های اساسی موفقیت در کارهاست؛ چراکه مشروعیت و پذیرش مدیر از جانب مردم از مهم‌ترین مسائل در عرصه­ مدیریت موفق است. از دیگر عوامل موفقیت مدیر، اعتماد به نفس اوست. مدیر باید با تکیه بر قدرت ایمان و آگاهی، به لیاقت و کفایت خویش اعتماد کند و در میدان مسئولیت، خود را مسئول کارهایش بداند و با جدیت و امید به پیشرفت، اراده و عمل را تکیه­‌گاه خود قرار دهد.

مدیر موفق و مدبر با تقویت روحیه اعتماد به نفس، اراده و اطمینان در خود و کارمندان، با شعار «ما می­‌توانیم» سستی و پوچی و دنباله­‌روی کورکورانه در سیاست و ریاست و نیز چگونگی اداره­ سازمان را کنار می‌­زند و به کمک ابتکار و نوآوری، شرایط شکوفایی افکار را فراهم می­‌سازد. 

کتاب «مدیر موفق» نوشته مهدی پاشایی با شمارگان هزار نسخه در 48 صفحه به بهای 5 هزار تومان به همت انتشارات یاس نبی منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها