سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۵
كتاب‌های انتشارات نيستان، از «ولادت» تا «زخم کهنه»

انتشارات نيستان در طي سال‌هاي اخير، كتاب‌هاي متعددي مانند: مجموعه شعر «آهو مبارك باد»، رمان «ولادت»، و ترجمه زيارت امام رضا (عليه السلام) درباره هشتمين امام شيعيان به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، انتشارات نيستان، تاكنون كتاب‌هاي مختلفي درباره امام رضا (عليه السلام) منتشر كرده است.

يكي از اين كتاب‌ها، مجموعه شعري است با نام «آهو مبارك باد» از عبدالرضا رضايي‌نيا. عاشقانه‌هاي اين مجموعه براي امام رضا (ع) سروده شده‌اند. اين دفتر شعر 10 فصل مجزا دارد كه شاعر با چند زاويه ديد اشعار آن را سروده است.

اشعار اين مجموعه را مي‌توان به چند دسته تقسيم كرد. دسته اول، عاشقانه‌هایی است كه شاعر در مقام استمداد از مخاطب اشعارش که امام رضا (ع) است؛ طلب شفاعت و گره‌گشایی از حاجات معنوی خود را دارد.

دومین دسته، اشعاری است که در آن شاعر وجود خود و در واقع من درونی مخاطبش را نشانه گرفته و به او مژده رهایی در صورت پذیرش ولایت و امامت امام هشتم (ع) را داده است.

شاعر در سومین بخش از کتاب خود با عنوان كبوترانه به سراغ نجوای یک انسان با خود پرداخته که به شرح مشتاقی‌اش برای زیارت ايشان مشغول است.

رضایی‌نیا در فصل ملکوت، به شرح و توصیف زیارتی پرداخته که خودش را در آستانه و چه بسا درون آن می‌بیند و در فصلی دیگر با عنوان «بی‌واژه زیباست»، دعاهايش را در حين زيارت به زیور شعر می آراید.

وي در فصل «عکاسی ممنوع» با انتخاب افرادی مانند مرد بیابانگرد، زائر نابینا، مادر شهید و غيره، توصیف چگونگی زیارت آنها را توصيف مي‌كند.

كتاب ديگري كه انتشارات نيستان درباره امام رضا (ع) منتشر كرده، «ولادت» نام دارد. اين کتاب رمانی نوشته سعيد تشكري است كه در آن دو خراسانی که یکی کاتب و دیگری صحاف است، در پی کشتار و تاراج عباسیان از پارسیان و پس از دیدار با مولای خود امام موسی کاظم (عليه السلام) فرزندخوانده‌های خود را در ویرانه‌های شوش دانیال می‌یابند و آنها را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به نام هم می‌خوانند. لیلا و هاتف پس از گذشت سال‌ها از مرگ کاتب و صحاف می‌خواهند با يكديگر ازدواج کنند اما پرسش ساده آنها از خود این است: ما که هستیم؟

لیلا و هاتف برای یافتن پاسخ خود و ازدواج با یکدیگر به مدینه می‌روند تا حقیقت امام هشتم شیعیان (ع) را در یابند و زندگی خود را آغاز کنند. رسیدن آنان به مدینه مصادف است با هجرت اجباری حضرت امام رضا (ع) به مرو‌. در اين زمان، یکی از آن دو در پی امام هشتم (ع) به سفر می‌رود و ديگري با حضرت معصومه (س) همراه می‌شود. هاتف و لیلا در می‌یابند که اين هجرت اجباري، ولادتی تازه برای پارسیان رقم خواهد زد.

سومين كتاب، متن زيارتنامه امام رضا (ع) با ترجمه سيد مهدي شجاعي است. انتشارات نیستان مجموعه‌ای چهار جلدی با نام «نیایش‌ها و زیارت‌ها» در قطع کوچک به چاپ رسانده که این کتاب جزء همین مجموعه است. در این کتاب آمده است: باَبی انتَ و اُمّی یا مولای، اتیتک زائراً وافداً عائذاً ممّا جنیت علی نفسی، و احتطبت علی ظهری، فکن لی شافعاً الی الله یوم فقری و فاقتی، فلک عند الله مقامٌ محمودٌ و انت عنده وجیهٌ.

در ترجمه اين عبارات می خوانیم: پدر و مادرم به فدایت ای سرور و مولای من! من آمده‌ام به زیارتت، و سر نهاده‌ام بر آستان کرامتت، و پناه آورده‌ام به آغوش رأفتت، خسته از بار گناهی که بر دوش انباشته‌ام، و ظلمی که بر نفس خویش روا داشته‌ام، پس در روزگار فقر و فلاکت و درماندگی، سفارشم را به خدا و شفاعتم را پیش خدا بکن. چرا که تو در پیشگاه خداوند، صاحب عزت و اعتبار و آبرویي. تو کسی هستی که مورد تأیید و تمجید خداوند قرار گرفته‌اي.

علاوه بر اين، سيد مهدي شجاعي در كتابي با نام «خدا كند تو بيايي» دو مقاله ادبي با عنوان‌هاي «صلای ولایت» و «زخم کهنه» خطاب به حضرت علی بن موسی الرضا (عليه السلام) دارد. ديگر مقالات اين كتاب خطاب به حضرت رسول (صلي الله عليه و آله) و معصوميني مانند امام علي (عليه السلام)، حضرت زهرا (سلام الله عليها)،‌ امام حسن و حسين (عليهما السلام) و حضرت ولي عصر است.

نثر اين کتاب ساده و صمیمی و ادیبانه است. و نويسنده در هر مقاله با استفاده از آیات و احادیث به شرح موضوع مربوط پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط