شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
داستاني درباره زندگي امام رضا(ع) از زبان ايرانيان قديم

سعيد تشكري، اين روزها در حال بازنويسي رمان «ولادت» است. به گفته او، اين رمان درباره زندگي حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از زمان آمدن آنان به ايران است كه از زبان كاتبان و صحافان روايت كننده، از قول امام موسي كاظم(ع) روايت شده است. تشكري، بهره گيري از ذوق و تخيل، براساس مستندات تاريخي و تحقيقات ميداني، را از وجوه داستانش برمي‌شمارد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تشكري درباره اين رمان توضيح داد: در نوشتن رمان «ولادت» در هر جا كه مسير تاريخي سلسله رضوي پيدا بود، جست‌وجوهاي ميداني را آغاز كردم. در اين تحقيقات درباره كساني كه براي اولين بار در ايران با خاندان حضرت رضا(ع) آشنا مي‌شدند، مطالبي آشكار شده است. 

وي افزود: متاسفانه در حوزه تاريخي، جفاهايي به تاريخ مذهبي ما رفته و از اين منظر بيشتر با گزارش‌هاي تاريخي مواجه هستيم؛ نه با تحليل. از محورهاي داستان اين كتاب، گفته‌هاي كاتبان و صحافاني است كه از قول امام موسي كاظم(ع) درباره زندگي امام رضا(ع) روايت‌هايي را مي‌شنيدند و در ايران توزيع مي‌كردند و اين كاتبان حكم همان آگاهان دين را در ميان ايرانيان داشتند. 

اين نمايشنامه‌نويس درباره محورهاي اصلي رمانش اضافه كرد: مبناي اصلي رمان براساس دلبستگي اين كاتبان است  كه از دهقانان و شبانان بودند و با هنرهايي از قبيل نقالي، در دورهم نشيني‌هايي «شبچرا» آن را بيان مي‌كردند.  بخشي از گفته‌هاي ايشان درباره مسلمان شدن زرتشتيان ساكن آتشكده‌ها است كه بعد از ديدار با امام رضا(ع) به ايشان ارادت پيدا مي‌كردند و در واقع آتشكده آنان به «بقعه رضوي» تبديل مي‌شد. 

تشكري تصريح كرد: آمدن امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) به ايران در اين كتاب، از زبان مجموعه‌اي از كاراكترها بيان مي‌شود. ما در اين داستان در حقيقت با داستاني منشوروار درباره زندگي اين خواهر و برادر مواجه مي‌شويم؛ در حالي كه شهود دراماتيك نويسنده نسبت به برخي موضوعات در بخش‌هايي از پرداختن به زندگي اين دو بزرگ، از رويكردهاي محتوايي اين رمان محسوب مي‌شود. 
 
به گفته تشكري اين رمان كه حدود 430 صفحه است، هم اكنون مراحل پاياني بازنويسي را سپري مي‌كند و از سوي انتشارات «كتاب نيستان» روانه بازار كتاب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط