یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹
«ولادت» و تبديل آتشكده‌ها به بقعه رضوي

سعيد تشكري كه چندي پيش رمان «بار باران» او منتشر شد، چند روزي است كه ولادت را راهي بازار نشر كرده است. اين رمان داستاني براساس مستندات تاريخي است و بخشي از آن درباره ديدار دهقانان ايراني با امام رضا(ع) و ارادت آنان به اين امام و تبديل آتشكده‌هايشان به بقعه رضوي است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تشكري در اين كتاب سعي داشته از زواياي تازه به زندگي امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بپردازد.

وي اغلب بخش‌هاي اين رمان را با اتكا به ديالوگ‌هاي رد و بدل شده ميان قهرمانان داستاني شكل داده است، ضمن آنكه زاويه اصلي روایت داستان، راوي داناي كل است.
 
تشكري همچنين در نگارش اين داستان، بياني آركاييك را همراه با زباني ساده درهم  آميخته و لحني شاعرانه را در شرح توصيفي موقعيت‌ها به كار برده است.
 
فصل هشتم اين رمان اين‌گونه آغاز شده است: 

«دعبل چون هارون از خواب پريد. هارون در طوس بود و دعبل در سمنگان! معناي روياي خود را نمي‌دانست! به خود گفت:
{دعبل از خود بگذر و از اين كاخ بگذر. از جان بگذر. به شعري خود را به نام و جاي بگذار. تا بدانند تو ديگر، شاعر صله بگير هارون نيستي!...} 

و بخش نهم اين كتاب: 

«هارون و دعبل در رويا،‌ همديگر را هر كدام به نوعي، ‌رفتاري و كرداري ديدند و يافتند. اما يكي زائرانه به كربلا رفت و ديگري به كشتار آنان كه دوستدار كربلا بودند. اما شعر دعبل به هارون رسيد....»

تشكري در گفت‌و‌گويي كه در گذشته درباره اين رمان با «ايبنا» داشت، توضيح داد: در نوشتن رمان «ولادت» در هر جا كه مسير تاريخي سلسله رضوي پيدا بود، جست‌وجوهاي ميداني را آغاز كردم. در اين تحقيقات درباره كساني كه براي اولين بار در ايران با خاندان حضرت رضا(ع) آشنا مي‌شدند، مطالبي آشكار شده است. متاسفانه در حوزه تاريخي، جفاهايي به تاريخ مذهبي ما رفته و از اين منظر بيشتر با گزارش‌هاي تاريخي مواجه هستيم؛ نه با تحليل. از محورهاي داستان اين كتاب، گفته‌هاي كاتبان و صحافاني است كه از قول امام موسي كاظم(ع) درباره زندگي امام رضا(ع) روايت‌هايي را مي‌شنيدند و در ايران توزيع مي‌كردند و اين كاتبان حكم همان آگاهان دين را در ميان ايرانيان داشتند.

اين نمايشنامه‌نويس درباره محورهاي اصلي رمانش اضافه كرد: مبناي اصلي رمان براساس دلبستگي اين كاتبان است كه از دهقانان و شبانان بودند و با هنرهايي از قبيل نقالي، در دورهم نشيني‌هايي «شبچرا» آن را بيان مي‌كردند. بخشي از گفته‌هاي ايشان درباره مسلمان شدن زرتشتيان ساكن آتشكده‌ها است كه بعد از ديدار با امام رضا(ع) به ايشان ارادت پيدا مي‌كردند و در واقع آتشكده آنان به «بقعه رضوي» تبديل مي‌شد. آمدن امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) به ايران در اين كتاب، از زبان مجموعه‌اي از كاراكترها بيان مي‌شود. ما در اين داستان در حقيقت با داستاني منشوروار درباره زندگي اين خواهر و برادر مواجه مي‌شويم؛ در حالي كه شهود دراماتيك نويسنده نسبت به برخي موضوعات در بخش‌هايي از پرداختن به زندگي اين دو بزرگ، از رويكردهاي محتوايي اين رمان محسوب مي‌شود.

«ولادت»، نوشته سعيد تشكري، امسال(89)، به شمارگان 2200 نسخه از سوي انتشارات «كتاب نيستان» راهي بازار كتاب شد. اين كتاب 442 صفحه و قيمت آن 9200 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط