شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
تالیف کتاب به زبان انگلیسی نشان از بنیه قوی علمی محققان ایرانی دارد

سعید سرکار، در حاشیه دومین «مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو» ضمن اشاره به آمار مطلوب تولید کتاب در حوزه نانو، تالیف کتاب به زبان انگلیسی را از سوی محققان ایرانی برای ناشران خارجی نشانگر بنیه قوی علمی کشور دانست./

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در حاشیه دومین مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: برای دستیابی به هدف نهایی اقتصاد فناوری نانو یعنی تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم، مجموعه عوامل توسعه یعنی منابع انسانی، تولید علم و توسعه فناوری باید درکنار یکدیگر قرار گیرند.

وی در ادامه، با بیان این مطلب که کشور در برخی زمینه‌های فناوری نانو پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آورده است، افزود: تربیت 15 هزار نیروی متخصص در سطح کارشناسی ارشد و بالاتر و کسب رتبه هشتم در دنیا نشان از توسعه منابع انسانی و تولید علم کشور در حوزه نانو دارد.

موسس مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران، پیشرفت‌های کشور را در زمینه علم نانو ابزار شکل‌گیری اقتصاد بر پایه فناوری این علم دانست و گفت: بدون  بنیه قوی علمی، توسعه تکنولوژی ممکن نیست و بدون تسلط بر این حوزه نمی‌توان وارد عرصه نوآوری شد. برای دستیابی به اقتصاد مبتنی بر نانو نیازمند زیر‌ساخت‌های نرم اعم از تدوین سیاست‌ها و قوانین و زیرساخت‌های سخت مانند ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تجهیزات تحقیق و توسعه امکانات برای گرفتن مجوز‌ها و استانداردها هستیم.

وی در تشریح اهداف برپایی این مجمع بیان کرد: دومین «مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو» با هدف بررسی نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری نانو، بورس، موضوع ارزش‌گذاری فناوری‌ (های تک) در حوزه نانو و شناخت ادبیات بازاریابی (تجارت کالا و محصولات تولیدی) برپا شده است. در این راستا، متخصصانی از کشورهای آمریکا، سنگاپور و کره جنوبی برای انتقال تجربیاتشان به متخصصان ایرانی در این همایش حضور داشتند. 

وی با اشاره به آثار مثبت سرمایه‌گذاری برای تقویت دانش نانو در بخش دانش‌آموزی عنوان کرد: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه نانو در بخش دانش‌آموزی، ایران حتی به‌عنوان الگویی برای کشورهای پیشرفته مطرح شده است. در حال حاضر، ما در کشور المپیاد نانو برگزار می‌کنیم و آزمایشگاه‌های آموزشی نانو در دبیرستان‌های برخی استان‌ها فعال شده است. مجموع این فرآیند‌ها نشان از آن دارد که کشور در زمینه نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد! زیرا از حالا برای آینده کشور یک اسکلت‌بندی قوی ایجاد شده است. 

سرکار به آمار بالای انتشار کتاب در زمینه علم نانو در کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از نویسندگان ایرانی از ناشران بین‌المللی برای تالیف کتاب سفارش می‌گیرند که این امر نشانگر بنیه قوی علمی دانشمندان ایرانی است. این آثار بیشتر به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه تهران در ادامه به گستره وسیع موضوعی کتاب‌های منتشره شده در زمینه‌های مختلف نانو اشاره کرد و افزود: در حوزه‌‌های نانو‌مواد، پلیمرها، پزشکی و کاربردهای مختلف نانو در فیزیک و شیمی در کشور کتاب‌‌های متعددی به رشته تحریر درآمده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نانو در چه زمینه‌هایی با فقر تالیف کتاب مواجه است اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد به اندازه کافی کتاب به‌صورت گردآوری و ترجمه در کشور عرضه شده است. همچنین با توجه به فعالیت 30 دانشگاه در حوزه نانو در مقطع کارشناسی ارشد و 15 دانشگاه در مقطع دکترا، منابع درسی قابل قبولی در این زمینه تولید شده است. اما به نظر می‌رسد آموزش عالی ما در حوزه پزشکی متناسب با قابلیت‌های بالا در حوزه فناوری نانو، هنوز فعال نشده است. بنابراین، مقوله کاربرد نانو در زمینه سلامت نیازمند توجه بیشتر ناشران و مولفان است.

دومین «مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو» با حضور پژوهشگران برتر داخلی و خارجی این حوزه، روزهای 10 و 11 مهر‌ماه  در سالن‌های مولانا، فیض و عطار مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها