چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
ویتنام هم به کتاب توجه می‌کند، ما نه!

در حالی که مسوولان فوتسال کشور ویتنام دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را با استفاده از کتاب‌ها، مقالات و جزوه‌های روز فوتسال برای بازیکنان سنین مختلف برگزار می‌کنند، مدیران بیگانه با کتاب فوتسال ایران از این کار امتناع می‌ورزند.-

حسین شمس، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: چندی پیش که به عنوان مدرس برای برگزاری کلاس مربی‌گری به ویتنام رفته بودم، متوجه شدم مسوولان فوتسال این کشور دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را با استفاده از کتاب‌ها، مقالات و جزوه‌های روز فوتسال برای بازیکنان سنین مختلف برگزار می‌کنند. این اتفاق تنها مختص کشور ویتنام نیست، بلکه همه کشورهای آسیایی به اهمیت آموزش فوتسال با استفاده از علم روز این ورزش واقفند اما در ایران زمینه تولید و انتشار کتاب‌های علمی و تخصصی فوتسال، به هیچ وجه مناسب نیست و چاپ این آثار استقبالی هم نمی‌شود. 

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی فوتسال درباره رشد این ورزش در آسیا افزود: مربیان و مدرسان ایرانی فوتسال با شناختی که از این ورزش در کشورمان دارند و با آگاهی از فرهنگ و روحیه بازیکنان ایرانی، منابع و کتاب‌هایی را برای تدریس این ورزش به کار می‌برند که برای بازیکنان ایرانی قابل درک باشد. متاسفانه از زمانی که هدایت تیم‌های ملی فوتسال ایران به مربیان خارجی سپرده شده، فاصله عجیبی بین بازیکن و مربی در سطح ملی فوتسال ایران به وجود آمده است.

وی با ابراز نگرانی از بالا رفتن سن بازیکنان تاثیرگذار ایران گفت: بازی‌های آسیایی «اینچوان» کره جنوبی در راه است و مربیان ایران ناگزیرند از چهره‌های تقریباً‌ مسن مانند کشاورز، طاهری و حسن‌زاده استفاده کنند. این مساله نشان می‌دهد که ما در زمینه استعدادیابی و آموزش بازیکنان فوتسال عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌ایم.

شمس با تایید این که کتاب‌ و منبع جامع با موضوع فوتسال در کشورمان وجود ندارد و کار شاخصی هم در این زمینه صورت نگرفته است، توضیح داد: همه کشورهایی که در فوتسال صاحب اسم و رسم‌اند، فدراسیونی مستقل برای این ورزش دارند اما در ایران متاسفانه فوتسال همواره زیرمجموعه  فوتبال به حساب‌ می‌آید. به این ترتیب، امور مربوط به فوتسال ایران در یک اتاق کوچک اداره می‌شود و با این وضعیت نباید انتظار کار فرهنگی گسترده مثل ایجاد کتابخانه را توسط مسوولان فوتسال داشت. 

وی افزود: کشورهای صاحب سبک در فوتسال به اهمیت این ورزش پی‌برده‌اند و توسعه و آموزش آن‌ را در دستور کارشان قرار داده‌اند اما چطور می‌توان در یک اتاق کوچک برای ورزش بزرگ و فراگیری مثل فوتسال برنامه‌ریزی فرهنگی و آموزشی کرد؟! فدارسیون فوتبال برای امور فرهنگی بودجه‌ای محدود دارد و تا زمانی که فوتسال هم زیرمجموعه این فدراسیون باشد، اتفاق خاصی در زمینه آموزش علوم و تاکتیک‌های این ورزش در قالب کتاب و مقاله و برپایی کلاس‌های آموزشی برای سنین پایه نخواهد افتاد. 

مدرس رسمی فیفا(فدراسیون بین‌المللی فوتبال) آینده فوتسال ایران را مبهم دانست و افزود: متاسفانه ستاره‌های آسمان فوتسال ایران یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند و فدراسیون فوتبال هم در سال‌های هیچ اقدامی برای استعدادیابی در حوزه فوتسال نکرده است. انگار مسوولان فدراسیون فوتبال منتظرند تا جانشین‌ اسطوره‌هایی مثل وحید شمسایی، از آسمان به زمین نازل شوند! دو سال پیش وزارت آموزش و پرورش با برگزاری لیگ فوتسال آموزشگاه‌های کشور گام بزرگی برای نجات فوتسال بحران‌زده ایران برداشت اما به دلیل هزینه‌های بالای برگزاری مسابقات، این لیگ عمر چندانی نداشت و فدراسیون فوتبال هم هزینه‌ای را برای کمک به برگزاری لیگ دانش‌آموزی در اختیار آموزش و پرورش قرار نداد. 
 
سرمربی سابق تیم ارم‌کیش قم تنها راه نجات آینده فوتسال ایران را بردن این ورزش به مدارس دانست و اضافه کرد: مدرسان فوتسال در سراسر دنیا کتاب‌ها و جزواتی مشخص دارند که وجه اشتراک این آثار، ارایه و تشریح اصول آموزش تکنیک‌های مدرن، دفاع و حمله و آنالیز بازی‌های فوتسال است. متاسفانه انتشار این آثار در ایران جدی گرفته نمی‌شود و مربیان و مدرسان فوتسال مجبورند از جزوه‌های قدیمی برای آموزش فوتسال در کشورمان بهره ببرند. تا زمانی که فدراسیون مستقلی برای فوتسال ایجاد نشود، استعدادهای فوتسال را باید در مدارس جست‌وجو کرد و ما چاره‌ای جز رجوع به آموزشگاه‌ها برای شناسایی آینده‌سازان فوتسال ایران نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط