یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
دستغیب: اهمیت «خبرگزاری کتاب» بیش از خبرگزاری‌های سیاسی است

عبدالعلی دستغیب، نویسنده و منتقد پیشکسوت، تاسیس یک خبرگزاری با نام کتاب را از اقدامات تاثیرگذار حوزه فرهنگ در سال‌های اخیر دانست و گفت: هیچ کالایی جای کتاب را پر نمی‌کند. من به عنوان یک نویسنده قدیمی از مسوولان می‌خواهم با توجه دقیق‌تر به این حوزه ضروری فرهنگی، از خبرگزاری کتاب حمایت بیشتری به عمل آورند؛ چرا كه اهمیت «خبرگزاری کتاب» بیش از خبرگزاری‌های سیاسی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دستغیب در آستانه روز خبرنگار (۱۷ مرداد) بر اهمیت حوزه کتاب در رسانه‌ها و مطبوعات تاکید کرد و حوزه کتاب و فرهنگ را از نظر اهمیت همپای دیگر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: کتاب از بزرگترین اختراعات بشر است و هیچ چیز دیگری جای آن را پر نمی‌کند. این روزها ممکن است برخی کتاب‌های علمی و فلسفی به دلیل گران‌تر بودن هزینه کتاب یا مسایل دیگر به صورت نرم افزار در اختیار مخاطبان قرار بگیرند، اما هیچ کار دیگری لذت کتاب خواندن را به مخاطب نمی‌دهد. حتی ارزش حضور کتاب مانند برخی آثار نفیس، شان خاصی به محل زندگی انسان‌ها می‌دهد. 

وی افزود: تا به امروز همه مطبوعات داخلی و خارجی همواره ستونی داشتند که در آن اخبار مربوط به کتاب و احوال نویسنده و مسایل فرهنگی درج می‌شد و این ستون برای خوانندگان همیشه جذاب بود. 

دستغیب که بر نقش «موسسه خانه کتاب» در سال‌های اخیر بر توسعه اخبار حوزه کتاب تاکید کرد، گفت: در سال‌های اخیر خانه کتاب، نشریه «کتاب هفته» و «خبرگزاری کتاب» به طور مستمر و مبسوط و مشروع اخبار کتاب را در جامعه توسعه دادند و با مشکلاتی که همواره وجود داشته، به تعالی این حوزه کمک‌های فراوانی کردند. 

نویسنده «نقد ادبی و نوعیت متن» در ادامه و در پاسخ به این سوال که «آیا وجود خبرگزاری چهار زبانه کتاب می‌تواند به طور وسیع طیف فرهنگی و علاقه‌مند را اغنا کند؟» گفت: بسیار ضروری است که خبرگزاری کتاب با این سطح اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد. خیلی وقت‌ها می‌بینیم که کتابی چاپ می‌شود و ما آن را بعد از مدت‌ها دست این و آن می‌بینیم و حتی تهیه آن نیز برایمان مشکل است؛ در حالی که اگر به موقع از چاپ کتاب مطلع شویم، می‌توانیم نسبت به چاپ، تهیه یا ترجمه آن نیز اقدام کنیم. 

دستغیب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «فکر می‌کنید خبرگزاری و یا نشریات تخصصی کتاب چه جایگاهی در میان رسانه‌های دیگر دارند؟» گفت: خبرگزاری  و نشریات کتاب به اندازه خبرگزاری‌های سیاسی و حتی بیش از آن‌ها ضروری و مهمند. این اخبار برای همه نخبگان و اهالی فن و هنر و ادب بسیار حایز اهمیتند. مثلا مهم است که بدانیم کدام کتاب برنده جایزه شده یا ترجمه شده است. توجه به اتفاقاتی که در دیگر استان‌های کشور در حوزه کتاب رخ می‌دهند هم از ملزومات حوزه فرهنگند. 

دستغیب در بخش دیگری از گفته‌هایش خواستار توجه جدی‌تر مسوولان فرهنگی به خبرگزاری کتاب شد و توضیح داد: من به عنوان نویسنده قدیمی از مسوولان خواهش می‌کنم که نسبت به تقویت خبرگزاری کتاب و تخصصی شدن بیشتر آن همت به خرج دهند. این مساله هم در تیراژ و هم رونق اقتصادی بسیار تاثیرگزار است و هم از حرکت‌های موثری فرهنگی در پیشرفت و خودکفایی وجوه علمی و فرهنگی کشور به شمار خواهد رفت.

وي تاكيد كرد: اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب حق دارند که از اخبار تازه انتشار کتاب در داخل و خارج از کشور مطلع باشند و از این طریق از رویدادهای علمی و فرهنگی روز بی‌بهره نمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها