یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
راهنمای خوانش و فهم آثار بكت منتشر شد

«روايت ذلت، درآمدي بر انديشه و آثار ساموئل بكت» منتشر شد. اين كتاب، انديشه نهفته در آثار بكت را با نگاهي به زندگي و زمينه‌هاي فكري و فرهنگي او تفسير كرده است.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بكت يكي از رازآلودترين نويسنده‌هاي قرن بيستم است. تاكنون كتاب‌هاي زيادي درباره وي نوشته شده‌، كتاب‌هايي كه نويسندگان آن‌ها به زعم خود كوشيده‌اند افكار مبهم و تا اندازه‌اي اسرارآميز اين نمايشنامه‌نويس ايرلندي را رمزگشايي كنند.

اهميت بكت براي كارشناسان تئاتري امروز به حدي است كه دو نشريه «مطالعات بكت» و «بكت تودي» با هدف بررسي انديشه و هنر بكت و تاثير آن بر دنياي پس از خود منتشر مي‌شوند.

در معرفي اين اثر آمده است: «مقصود از تاليف كتاب حاضر ياري رساندن به دانشجويان، تماشاگران نمايش و خوانندگان غيرحرفه‌اي است تا بتوانند نقادانه به بكت و آثار مهم او بينديشند. ليكن اين كتاب به جاي يافتن پاسخ و حل معما به طرح پرسش‌هاي مربوط و مناسب دست مي‌زند.»

گفتني است مولف در خلال بررسي هر يك از نوشته‌هاي بكت، تنها به دنبال برطرف كردن ابهام و دشواري‌هاي موجود نيست، بلكه مي‌خواهد مقصود از اين ابهام و دشواري‌ها و كاركرد زيبايي‌شناسانه آن‌ها را نيز روشن كند. از همين رو مي‌توان اين اثر را همچون مقدمه‌اي بر آثار بكت به حساب آورد.

نمايشنامه‌هاي بكت را در قالب «پوچي» تعبير و تفسير مي‌كنند، اما در مقدمه مترجم اين اثر آمده است كه كار بكت، بي‌رحمانه‌ترين و بي‌پرده‌ترين افشاگري عقل و زندگي انسان است. نوشته‌هاي بكت، گزارشي زنده از بنيادهاي مادي زندگي آدمي قلمداد مي‌شوند و نمي‌توان به سادگي آن‌ها را در فضاي پوچي تفسير كرد.

كتاب حاضر يكي از مجلدات مجموعه‌اي متعلق به انتشارات كمبريج است كه به قلم چند استاد نوشته مي‌شوند. نويسنده اين اثر ابتدا زندگي و زمينه‌هاي فرهنگي و فكري بكت را بررسي مي‌كند و پس از آن به برخي از نمايشنامه‌ها و سپس آثار منثور وي مي‌پردازد.

رونان مك‌دونالد نمايشنامه‌هاي «در انتظار گودو» «خلواره»، «آخرين نوار كراپ» و «روزهاي خوش» بكت را در اين اثر بررسي كرده است، به اين ترتيب كه با ذكر مصداق‌هايي از متن، به تبيين و تفسير تفكر نهفته در نمايشنامه‌ها مي‌پردازد.

فضاهايي كه بكت در نوشته‌هايش خلق مي‌كند، خالي و سردند و در بسياري از موارد، جمله غامضي از زبان شخصيت‌هاي نمايشنامه‌هايش نمي‌خوانيم، اما با وجود اين، او فضايي مي‌آفريد كه در عين ظاهر خلوت و خالي، مفاهيم زيادي را دربردارند. فضاهاي خالي داستان‌هاي او از ذهني نشات مي‌گرفتند كه دامنه مطالعات بسيار گسترده‌اي داشت.
 
او به چهار زبان انگليسي، فرانسه، آلماني و ايتاليايي مطالعه مي‌كرد. دانته آليگيري، خالق «كمدي الهي» منبع پايدارترين افسون‌شدگي وي بود. در سراسر آثار بكت اغلب تصويرهاي زنده‌اي از درد و رنج برگرفته از شاهكار دانته به چشم مي‌خورد. هنگام مرگش نيز در سال 1989 نسخه «كمدي الهي» دوران دانشحويي را بر بالينش يافتند.

فلسفه، از ديگر علايق مطالعاتي بكت بود. او مطالعات عميقي در آثار فلسفي از سقراط و آگوستين گرفته تا دكارت و كانت و برگسون داشت.

چاپ نخست كتاب «روايت ذلت، درآمدي به انديشه و آثار ساموئل بكت» نوشته رونان مك‌دونالد با ترجمه علي‌اكبر پيش‌دستي، با شمارگان 1650 نسخه، 231 صفحه و به بهاي 58 هزار از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها