مریم رحمانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: در این کتاب با تکیه بر مبانی روانشناسی و علوم تربیتی، جایگاه ضمیر ناخودآگاه و اهمیت آن را در شکلدهی افکار و رفتارهای انسان شرح شرح داده شده است.
وی گفت: ضمیر ناخودآگاه که منبع اصلی تولید فکر است، قدرتی بزرگ دارد اما خود فاقد توان تشخیص درست از نادرست و خوب از بد است. به همین دلیل اگر از این نیروی ذهنی غافل شویم، ممکن است سرنوشت فردی و سازمانی ما تحت تأثیر انرژیهای منفی قرار گیرد.
رحمانی افزود: تفکر مثبت که بر اساس ایجاد تصویر ذهنی روشن و سازندهای از ارزشهایی چون نور، محبت، احسان و امید بنا شده است، در برابر تفکر منفی که تصویری مبهم و تاریک از نفرت، خودخواهی و ناامیدی ارائه میدهد، قرار میگیرد که این دو انرژی متضاد درون انسان بهصورت بالقوه همواره در تعارض و رقابت هستند، اما زمانی که فرد بتواند بر آنها تسلط یابد و تعادل برقرار کند، این نیروها به خدمتگزار و یاریرسان وی بدل خواهند شد.
وی در ادامه تصریح کرد: کتاب، به سبک مدیریتی و رهبری مثبتگرا میپردازد و آن را یکی از موثرترین شیوههای رهبری در مدارس معرفی میکند که بر اساس این سبک، مدیران مثبتاندیش با ایجاد فضای سازنده و ایجاد روابط اثربخش، نه تنها باعث افزایش امید و خوشبینی در میان معلمان و دانشآموزان میشوند بلکه مزیت رقابتی را برای مجموعه تحت مدیریت خود فراهم میآورند.
رحمانی تاکید میکند که رهبران مثبتگرا با ایجاد شرایطی مساعد و جوّی مثبت، به تقویت سرمایههای انسانی و روانی سازمان کمک کرده و به شکلگیری خودکارآمدی و تابآوری معلمان میانجامند؛ دو شاخص کلیدی که نقش مهمی در کیفیت و پایداری فرایندهای آموزشی دارند.
وی تاکید کرد: این کتاب بهعنوان منبعی کاربردی و پژوهشمحور میتواند برای مدیران مدارس، مربیان، دانشجویان علوم تربیتی و تمامی علاقهمندان به مدیریت آموزشی و روانشناسی کاربردی مفید و الهامبخش باشد.
رحمانی در پایان گفت: این اثر در قالب قطع وزیری و در ۱۰۶ صفحه به بررسی نقش مهم و تاثیرگذار تفکر مثبت در سبک مدیریت و رهبری آموزشی میپردازد.
نظر شما