دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
«حقوق روزنامه‌نگاري در سرزمين‌هاي عربي» روانه بازار كتاب شد

«حقوق روزنامه‌نگاري در سرزمين‌هاي عربي» نوشته «سليمان صالح» با ترجمه «سميه طيبي» و همكاري «محسن رضواني» از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده در پيشگفتار كتاب، هدف از انتشار اين اثر را حمايت از آزادي مطبوعات و گشودن چشم‌اندازهاي تازه براي تحقق آزادي بيان مي‌كند و مي‌نويسد: اين آزادي جز با تضمين حقوق روزنامه‌نگاران كه توليدكنندگان محتواي اصلي مطبوعاتند، امكانپذير نيست. 

سليمان صالح اين حقوق را شامل دستيابي روزنامه‌نگاران به اطلاعات و حضور آن‌ها در گفت‌‌وگوي آزاد درباره مسايل مختلف جامعه و مشكلات آن مي‌داند. 

اين نوشتار در هفت فصل «حقوق روزنامه‌نگار در انتشار روزنامه»،«حق روزنامه‌نگار در دستيابي به اطلاعات و نقش او در تحقق حق آگاهي عمومي»،«حق روزنامه‌نگار در حمايت از اسرار منابع اطلاعاتي‌اش»،«مفهوم شرط و وجدان و نقش آن در تحقق رابطه متوازن ميان روزنامه‌نگار و موسسه مطبوعات»،«حق روزنامه‌نگار در آموزش و تمرين» و «نظريه عربي حقوق روزنامه‌نگاران» مي‌كوشد علاوه بر بازتعريف حقوق روزنامه‌نگاران، ابعاد مختلف منتج به آن را در كشور‌هاي عربي تبيين كند. 

صالح در مقدمه فصل چهارم نيز مي‌نويسد: «دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و تضمين حقوق آن‌ها به معني دفاع از حق آگاهي عمومي و حمايت حقوق جامعه در آزادي و بيان است. از آن حيث كه روزنامه‌نگاران، نماينده مردم در كسب اخبار و اطلاعات و پوشش خبري رويداد‌ها و مديريت گفت‌وگوي آزاد ميان گروه‌هاي جامعه و نيرو‌هاي سياسي و فكري محسوب مي‌شوند.» 

نويسنده اعتقاد دارد كه وجود يك صنعت عربي قدرتمند در عرصه اطلاع‌رساني‌ است كه مي‌تواند نهضت بيداري اسلامي را محقق كند.
 
چاپ نخست كتاب «حقوق روزنامه‌نگاران در سرزمين‌هاي عربي» از سوي انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها با شمارگان 1000 نسخه، 348 صفحه و به بهاي 40000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط