سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
«سوژه‌يابي در رسانه‌هاي خبري» به ميان روزنامه‌نگاران آمد

كتاب «سوژه‌يابي در رسانه‌هاي خبري» نوشته‌ «علي قشمي» با نگاهي موشكافانه به‌ موضوع سوژه‌يابي در رسانه‌هاي خبري از سوي انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با رويكري تحليلي مي‌كوشد در مقايسه اين حرفه با ساير مشاغل  امر سوژه‌يابي را دلمشغولي و دغدغه هميشگي يك روزنامه‌نگار حرفه‌اي معرفي كند.

نويسنده در پيشگفتار كتاب مدعي است اين اثر نخستين مكتوب در حوزه سوژه‌يابي در ايران به شمار مي‌آيد.

وي نبود ادبيات نظري متناسب با اهميت فرايند سوژه‌يابي در رسانه‌ها و توليد محتوا را انگيزه‌ مهم تاليف اين كتاب عنوان كرده و معتقد است كه نگاه حاكم بر برخي رسانه‌ها به سمت توليدات خبري مبتني بر تلكس خبرگزاري‌ها و فكس روابط‌عمومي‌ها گرايش يافته اند و تهيه گزارش‌هاي توليدي رو به كاهشند.

اين نوشتار به چگونگي گزينش سوژه‌ها براي خبري شدن، رسانه‌اي شدن و بررسي الزامات و اصول سوژه‌پردازي در فعايت‌هاي رسانه‌اي مي‌پردازد.

سوژه‌يابي رسانه‌هاي خبري در شش فصل با ارايه مبحث‌هاي سوژه‌يابي در خبر، ويژگي‌هاي سوژه‌‌پردازان، سوژه‌ها از كجا مي‌آيند؟، منابع سوژه‌يابي و گردآوري اطلاعات، پس از سوژه‌يابي، نظريه‌هاي ارتباطاتي، مخاطب و سوژه‌يابي، مي‌كوشد مخاطبان را از ابتداي روند سوژه‌پردازي تا انتهاي توليد خبر هدايت كند.

در بخش «مطالعه مقدماتي» اين نوشتار آمده است: «قبل از پرداخت سوژه بايد مطالعه‌اي مقدماتي صورت گيرد تا روزنامه‌گار به آگاهي برسد. روزنامه‌گاري كه از قبل آگاه و مطلع باشد، مي‌تواند اطلاعات زيادي كسب كند و اين گام اول است.»

اين نوشتار با بهره‌گيري از 23 منبع فارسي و 10 منبع لاتين در صدد است رويكرد سوژه‌پردازي را در روزنامه‌نگاران تقويت كند و نگرش آنان را از رويكردي «رويداد محوري» به سوي نگرش «فرايند محوري» سوق دهد.

چاپ نخست كتاب «سوژه‌يابي در رسانه‌هاي خبري» را انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها با شمارگان 1500 نسخه در 189 صفحه به بهاي 25000 ريال روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط