یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کتابخانه، کانون رشد و بالندگی است

فرماندار مانه و سملقان (از توابع خراسان شمالي) در بازديد از كتابخانه‌ عمومي اين شهرستان گفت: كتابخانه به عنوان نهاد فرهنگي مي‌تواند كانون بالندگي و شكوفايي استعداد دانش‌آموزان و دانشجويان باشد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی‌، فرماندار مانه و سملقان در بازدید از کتابخانه عمومی این شهرستان با اشاره به جایگاه کتاب و کتابت در آموزه‌های دینی گفت: دانش‌اندوزی و کتابخواني در اسلام، از جایگاه والا و شأن عالی برخوردار است و در روایات گوناگونی از پیامبر خدا و ائمه معصومین علیهم‏السلام  پیروان دین مبین اسلام به دانش‌ورزی و کتابخواني توصیه و سفارش شده‌اند. 

سیدمحمد رضا هاشمی افزود: پیشوایان دینی ما همه مسلمانان را به حفظ و نگهداری کتاب‏ها توصیه فرموده و از این رهگذر، اهمیت فرهنگ مکتوب را به مردم یادآور شده‏اند. از جمله در حدیثی می‏خوانیم که امام حسن مجتبی علیه‏السلام فرزندان و برادرزادگان خود را جمع کرد و درباره حفظ دانش و نوشتن آن، چنین سفارش فرمود: «شما کوچک‏ترهای قوم هستید و به زودی بزرگان قوم خواهید شد؛ پس دانش بیاموزید و هر کس از شما نتواند علم را حفظ کند و به خاطر بسپارد، آن را بنویسد و در خانه‏اش قرار دهد». 

رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی مانه و سملقان اظهار داشت: کتاب، کانون پر طراوت و شاداب اندیشمندان و اهالی معرفت است. همانگونه که در باغ و بوستان، خاطر آدمی شاد و پر نشاط می‏شود، سفر به بوستان کتاب و مطالعه ژرف آن نیز مشام جان را شاداب و خرم كند. 

وی افزود: آدمی وقتی به مطالعه می‏پردازد، احساس نشاط می‏کند و روحش بالنده می‏شود؛ لذا می‏توان گفت که هیچ میراثی، سودمندتر و باارزش‏تر از کتاب نیست؛ زیرا کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و به او حکمت‏های جان پرور می‏آموزد و ایمان و اطمینان را به قلب وی هدیه می‏کند. 

فرماندار مانه و سملقان با اشاره به احادیث اسلامی، از کتاب، به عنوان بوستان دانشمندان یاد کرد و افزود: امام علی علیه‏السلام در این باره چنین فرمود: «کتاب، بستان‏های عالمان و دانشمندان است.»

هاشمی با بیان اینکه کتاب، معلمی ساده و صمیمی و همواره در دسترس است، گفت: کتاب بی‌ادعا و بی‌تکلف، آنچه دارد در اختیار ما می‏گذارد.
 
وی همچنین افزود: مطالعه، چنانچه با قصد خالص صورت پذیرد، عبادتی بزرگ به شمار می‏آید و انس با کتاب، در حقیقت، حضور در پیشگاه اندیشمندان و فرزانگان زمان‏های گوناگون است. 

فرماندار مانه و سملقان گفت: صفحات کتاب، معابد اهل علم و محراب‏های پاک دانشجویی و دانش‌آموزی است. هرکس با کتاب و مطالعه بیگانه است، غریب و بی‌مونس است. کتاب، می‏تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع، نقش بنیادین ایفا کند و به مطالعه کننده، در شناخت سره از ناسره، کمک رساند. 

رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی مانه و سملقان تصریح کرد: نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده است در واقع، کتابخانه را می‏توان به عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت. 

وی افزود: این نهاد، می‏تواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش‏آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورد و در فرجام، به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود. 

فرماندار مانه و سملقان با تقدیر از رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در این شهرستان خواستار پیگیری پروژه‌های کتابخانه‌های روستایی و شهری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها