دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
انعکاس ابعاد گوناگون حج از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی

نویسنده اهل قم کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» گفت: این اثر برای نخستین بار به ارایه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی حج از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌پردازد. امام خمینی(ره) عارفی سیاستمدار بودند که حج را از ابعاد گوناگون در بستر تعالیم دینی مورد بررسی قرار داد‌ند.-

حجت‌الاسلام محسن محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: امام خمینی(ره ) اندیشمند تمدن‌گرایی است که با کمک ادبیات جدید و متمدن و در بستر تعالیم دینی، فرهنگ غرب را نقد می‌کنند و در نهایت، سبب بیداری اسلامی و تلاقی آن در کشورهای مسلمان می‌شوند. کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» نیز حاصل تحلیل و پژوهش درباره مبحث حج از دیدگاه امام خمینی(ره) است و می‌کوشد توجه مسلمانان را به ابعاد سیاسی و اجتماعی این فریضه الهی جلب کند.

وی با بیان این‌که حج فرصتی بود که امام خمینی(ره) از آن برای بیداری اسلامی بهره بردند و از حج به عنوان پتانسیل و مقدمه بیداری اسلامی استفاده کردند، ادامه داد: نگارش و نگرش جدید این کتاب سبب شده تا مسلمانان به حج به عنوان عامل وحدت، برائت از مشرکان و دشمن‌شناسی توجه کنند. امام خمینی(ره) نیز به جنبه اقتصادی این سفرعبادی ـ سیاسی نگاه ویژه‌ای داشتند و معتقد بودند که مسلمانان در این سفر نباید کالاهای خارجی خریداری کنند، زیرا فرصت حج و زیارت را مسلمان‌ها ایجاد کرده‌اند و ظرفیت‌های اقتصادی بوجود آمده نیز برای آنان است.

مدیرگروه حج و مطالعات اجتماعی درباره سایر مباحث کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» عنوان کرد: در این اثر بر اساس سخنان امام خمینی(ره) آمده است که مسلمانان باید در حج به کشف هویت و فرهنگ جدید برسند و دولت‌های خود را در این باره تحت فشار قرار دهند. در این کتاب 12 موضوع را درباره ظرفیت‌های حج برای مسلمانان ارایه کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا پیش از این کتابی با این محتوا روانه بازار نشر شده است؟» بیان کرد: پیش از این کتابی با عنوان «بیداری اسلامی و امام» منتشر شد که محتوای آن در برگیرنده اندیشه‌های سیاسی و ابتکارات سیاسی امام خمینی(ره) بود اما محتوای کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» با رویکردی متفاوت، جامع و کامل درباره حج به رشته تحریر درآمده است.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: در این کتاب به تعابیر مختلف امام(ره) درباره مناسک حج پرداخته می‌شود، مانند «طواف خانه کعبه» که امام خمینی(ره) علاوه بر تعابیر فقهی و عرفانی، تعبیر سیاسی نیز ارایه می‌کنند و معتقدند که «طواف خانه کعبه» به معنای نپذیرفتن سلطنت و حکومت هیچ کس جز خداوند است.

مدیرگروه حج و مطالعات اجتماعی در پاسخ به این سوال که «مخاطبان این نوشتار چه کسانی‌اند و ادبیات و زبان این کتاب چگونه است؟» عنوان کرد: روحانیون کاروان‌های حج، دانشجویان علوم سیاسی که درباره اندیشه‌های امام(ره) تحقیق می‌کنند و زائرانی که به دنبال تعالیم بیشتری در این حوزه‌اند، از جمله مخاطبان کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» به شمار می‌آیند.

نویسنده کتاب مخاطبان کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» ادامه داد: سعی کرده‌ام اصطلاحات و ادبیات این نوشتار از سطح بالایی برخوردار باشند، زیرا مخاطبان کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» فرهیختگانند.

وی در پاسخ به این سوال که «استقبال از این کتاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بیان کرد: این کتاب به تازگی روانه بازار نشر شده است و نشر «مشعر» آن را در کتابفروشی خود به فروش می‌رساند. بنابراین، تاکنون بازخوردی دریافت نکرده‌ایم.

حجت‌السلام محمدی درباره کتاب دیگرش که هنوز روانه بازار نشر نشده است، اظهار کرد: کتابی با عنوان «بیداری اسلامی و حج» را با توجه به خلاءهایی که احساس می‌شد، نوشته‌ام. این اثر می‌کشد تا به ظرفیت‌های حج، مباحث تاریخی و اسلامی این سفر عبادی ـ سیاسی توجه کند.

وی گفت: نخستین چاپ کتاب «حج و بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» در 100 صفحه و به بهای 15 هزار ريال از سوی موسسه فرهنگی ـ هنری مشعر قم روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط