سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
با بهترین حیوانات سخنگو در کتاب‌های کودکان آشنا شوید

کتابهایی که در آن حیوانات سخن می‌گویند بسیار مورد علاقه بچه‌هاست و کودکان پیش از رسیدن به سنی که بفهمند حیوانات هرگز صحبت نمی‌کنند، از چنین شخصیت‌های داستانی استقبال می‌کنند. «جولیا اکلشر» در مقاله‌ای درگاردین محبوب‌ترین حیوانات دوست‌داشتنی از «پیتر خرگوشه» تا «آقا روباه شگفت‌انگیز» و «شارلوت عنکبوت» را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  حیوانات سوژه بسیار مناسبی برای قصه‌گویی و به ویژه قصه‌گویی برای کودکان هستند. استفاده از حیوانات توجیهات متعددی می‌تواند داشته باشد که افزایش سطح آگاهی درباره محیط زیست و نیز انتقال پیام‌های اخلاقی توسط اولین داستان‌هایی که کودکان می‌شنوند، از آن جمله‌اند.

مدتها پیش از آنکه کودکان درک کنند حیوانات نمی‌توانند واقعا صحبت کنند، با داستان‌های حیوانات آشنا می‌شوند. کودکان از «داستان پیتر خرگوشه» و بسیاری دیگر از کتاب‌های «بئاتریکس پاتر» که تلفیقی از رؤیا و حقیقت هستند، لذت می‌برند. تصویرگری‌های پاتر از حیوانات چنان نزدیک به طبیعت است که کاملاً واقعی به نظر می‌رسند اما در عین حال این حیوانات مانند انسان لباس پوشیده و حرف می‌زنند.

«کنت گراهام» در کتاب جاودانه خود به نام «باد در میان شاخه‌های بید» که رمان کودکان است، رابطه میان حیوانات سخنگو ساکن کناره رودخانه را بسیار زیبا توصیف کرده است.

همچنین در کتاب‌های «تار شارلوت» نوشته «ئی بی وایت» و «خوک گوسفندی» نوشته «دیک کینگ-اسمیت» در کنار حیوانات سخنگو، محیط مزرعه نیز بسیار عالی و قوی ترسیم شده است. در «تار شارلوت» حیوانات نه تنها صحبت می‌کنند بلکه «تمپلتون» که یک موش باهوش است قادر به خواندن است و شارلوت که یک عنکبوت است نیز می‌تواند حروف را با تارهای خود بنویسد.

«رولد دال» توانست با کتاب «آقا روباه شگفت‌انگیز» موفقیت بزرگی در میان داستان‌های حیوانات سخنگو کسب کند. البته او پیشتر از آن هم در «جیمز و هلوی غول‌پیکر» از حشرات سخنگویی که در مکالمات انسان‌گونه آنها ماهیت حشره بودنشان نیز نمود دارد، استفاده کرده بود.

در پرفروش‌ترین کتاب «ریچارد آدامز» به نام «سقوط کشتی آبی» داستان یک گروه خرگوش زیرک و باهوش روایت شده که با تعدی انسان‌ها به خانه‌شان مجبور به فرار و سفر برای یافتن خانه جدید شده‌اند. صحبت کردن این خرگوش‌ها آنقدر زیبا است که گاه فراموش می‌کنیم آنها انسان نیستند.

در داستان «فلورا و اولیس» نوشته «کیت دی کامیلو» سنجابی را می‌بینیم که در کنارحفظ برخی ویژگی‌های خاص یک سنجاب، نه تنها صحبت می‌کند بلکه می‌تواند تایپ کند و شعر بگوید.

در «آخرین وحشی» اثر «پیرس توردی» و نیز در دنباله آن «تاریکی وحشی» داستان‌هایی درباره نجات آخرین حیوانات باقی‌مانده بر روی زمین روایت شده که در آنها هر یک از شخصیت‌های حیوانی کاملا از هم متمایز شده‌اند.

و در نهایت یکی از بهترین حیوانات سخن‌گو، «لورک بیرنیسون» یک خرس مسلح در سه‌گانه «نیروی اهریمنی‌اش» نوشته «فیلیپ پولمن» است که گرچه قدرت او نقش مهمی ایفا می‌کند اما این عقل و تدبیر اوست که اهمیت بیشتری می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها