شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کودکان ذاتا و فطرتا به مقوله مذهب علاقه‌مندند / پیاده‌روی اربعین، پر از پیام‌های انسانی است

علی باباجانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌های مذهبی گفت: باید از بهترین و خوش‌ذوق‌ترین متخصص برای تولید کتاب کودک استفاده کنیم. همچنین در زمینه تصویرگری و صفحه‌آرایی هم باید سلیقه به خرج داد. نزدیک شدن به احساس کودک و داشتن خلاقیت هم می‌تواند در جذب کودک به مسائل مذهبی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پیاده‌روی اربعین یک مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط شیعیان و به صورت راهپیمایی به طرف حرم مطهر امام حسین (ع) در شهر کربلا به منظور زیارت و جمع شدن همه آن‌ها در چهلمین روز پس از شهادت آن حضرت انجام می‌شود. این مراسم از سال ۲۰۱۴ به بزرگ‌ترین پیاده‌روی (پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده‌ است. از این رو، با نزدیک شدن به ایام پیاده‌روی اربعین و حال‌وهوای آن، با علی باباجانی، یکی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

باباجانی درباره کم بودن آثار با موضوع اربعین گفت: بیشتر آثار چاپ‌شده بر محور عاشورا و ماجرای اُسراست. به همین خاطر، توجه بیشتر روی این موضوع، باعث شده است که به اربعین کمتر پرداخته شود. اربعین یادبودی است برای شهدا. برای اربعین بر دو موضوع می‌توان کار کرد؛ یکی ماجرای اربعین که پس از عاشورا رخ داد و دیگری ماجرا پیاده‌روی اربعین.
وی افزود: پیاده‌روی اربعین با این شکل و شمایل حرکت جدید و نوپایی است که پس از مرگ صدام به اوج رسید و یک حرکت مردمی است که خودش به وجودآورنده فرهنگ غنی و آیین بزرگی است. البته محصولاتی هم در این زمینه به چاپ رسیده است؛ اما آنقدر ماجرای اربعین با شکوه و دیدنی است که هر چه کار فرهنگی شود و کتاب به چاپ برسد، دیده نمی‌شود.

این شاعر درباره جذب کودکان به ژانر مذهبی بیان کرد: مخاطبان کودک و نوجوان از نظر سلیقه متفاوت هستند. به همین سبب نیاز است که در این زمینه محصولات فرهنگی مختلفی منتشر شود. از نظر کتاب، باید به بکر بودن سوژه، طرح زیبای کتاب و البته توزیع مناسب هم فکر کرد. محصولات دیگری مثل مجله، نماهنگ، بازی و ... می‌توان تولید کرد که جذابیت خود را داشته باشد. البته فرهنگ‌سازی، برگزاری مسابقه و توزیع مناسب هم شرط است.

این نویسنده ضمن اشاره به اینکه کودکان ذاتا و فطرتا به مقوله مذهب علاقه‌مند هستند اظهار کرد: استفاده از متخصصان برای تولید آثار، امر مهمی است. اگر می‌خواهیم کتابی برای کودک تولید کنیم، باید از بهترین و خوش‌ذوق‌ترین متخصص استفاده کنیم. همچنین در زمینه تصویرگری و صفحه‌آرایی هم باید سلیقه به خرج داد. نزدیک شدن به حس و احساس کودک و داشتن خلاقیت هم می‌تواند در جذب کودک به مسائل مذهبی کمک کند.

باباجانی درباره پیام‌هایی که اربعین منعکس می‌کند گفت: پیاده‌روی اربعین، پر از پیام‌های انسانی است که این پیام‌ها در قالب حرف زدن و سخنرانی نیست؛ بلکه در عمل به وجود می‌آید. این که مردم یک کشور با اسم رمز اربعین دل‌های مردم کشورهای دیگر را به هم نزدیک می‌کنند، حرکت بزرگی است. پیام بعد، پیام عشق است؛ عشق به اهل بیت و به‌خصوص امام حسین (ع) که این عشق یک عشق گروهی است.

وی افزود: پیام بعدی این است که اربعین می‌خواهد بگوید پس از گذشتن سال‌های زیاد از واقعه عاشورا، هنوز نام سیدالشهدا زنده است و پیام دیگر این که امام حسین (ع) می‌خواهد به جهان بگوید که من این همه یار دارم که به خاطر هدفم در این گردهمایی شرکت می‌کنند. یارانی که از کشور و قوم‌های متفاوتی‌اند؛ اما زبان مشترکشان عشق است.

این نویسنده و شاعر درباره ماهیت اربعین بیان کرد: به نظرم اگر ما کاری هم برای اربعین انجام ندهیم، خود اربعین معجزه‌گر است. آنقدر اتفاق‌های زیبا در این حرکت عظیم می‌افتد که هیچ اثر هنری یا ادبی نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند؛ مثل تلاش یک قطره برای نمایش و توصیف یک اقیانوس است. اصلا خود پیاده‌روی اربعین حرکتی است که همه‌چیزش را امام حسین (ع) و یارانش مدیریت می‌کنند و پر از پیام‌های انسانی، اخلاقی و جهانی است. کار ما نیز پیوستن به این حرکت عظیم و غرق شدن در دریای بیکران عاشقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها