دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
ابوترابی‌فرد: سید آزادگان، دغدغه تعالی دیگران را داشت / آشنا: نیاز امروز جامعه ما، مکتب ابوترابی است

امام جمعه موقت تهران در آئین رونمایی از کتاب صوتی «خستگی‌ناپذیر»، گفت: اخوی بزرگوار، در طول حیات خویش سه دغدغه اساسی داشت؛ اصلاح خویشتن، تلاش برای تعالی و تکامل دیگران و خدمت به جامعه انسانی و همه پدیده‌ها.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آستانه سالگرد ارتحال آزاده نستوه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد و یادبود شهدای گرانقدر آزاده، آئین رونمایی از کتاب  صوتی «خستگی‌ناپذیر» با حضور جمعی از فرهیختگان، مسئولان فرهنگی و آزادگان دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز دوشنبه 10 خردادماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
«خستگی‌ناپذیر» روایت مرحوم ابوترابی از دفاع مقدس و شخصیت‌های برجسته‌ آن دوران به قلم عبدالمجید رحمانیان است که از سوی انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده و سماوا نسخه صوتی آن‌را با خوانش و صدای مهدی طهماسبی تولید کرده است.
 
علی‌اکبر شیروانی؛ مدیرعامل انتشارات سوره مهر در ابتدای این برنامه در سخنانی کوتاه، بیان کرد: اینجا در تکریم شخصی گردهم آمده‌ایم که ستون آزادگان بود. ستونی که با همه فشارها فرو نریخت و باعث شد بنای شامخ غیرت و عزت در اسارت برقرار بماند. بخش عمده یادگارهای اسارت بر شانه‌های حاج آقا ابوترابی بود.
 

«پاک باش و خدمتگزار»
قادر آشنا؛ مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این آئین با بیان اینکه از حاج آقا ابوترابی صحبت کردن خیلی سخت است، گفت: او یک فرد نبود، یک مکتب و یک اندیشه بود. آنچه نیاز امروز جامعه ماست، مکتب ابوترابی است. امروز جامعه ما به شدت به همدلی و همراهی در کنار لطافت و مهربانی نیاز دارد. این جمله ارزشمند حاج آقا ابوترابی با این مضمون که «پاک باش و خدمتگزار» در همه جوامع معنا دارد، همانطور که عدالت همیشه مقدس است.
 
وی ادامه داد: چه می‌شود که برخی انسان‌ها همچون سید علی‌اکبر ابوترابی و سردار سلیمانی، تک‌ستاره می‌شوند؟ به‌نظر می‌رسد اخلاص، پاسخ این پرسش است. اخلاص، صداقت و تواضع ابوترابی مثال‌زدنی بود و در هر کاری جز رضای خدا را نمی‌دید. در مکتب او، دافعه حداقل ممکن و جاذبه حداکثر بود. ما امروز چقدر توانسته‌ایم به پاک‌دستی، تواضع و فروتنی ایشان برسیم؟ ما به مکتب، پاک‌دستی و پاک‌سرشتی ابوترابی نیاز داریم. اکنون مشکل ما مسئولان این کشور این است که بین خداوند و خودمان فاصله انداخته‌ایم و به تبع آن بین ما و مردم نیز فاصله ایجاد شده است.
 
آشنا اظهار کرد: نسل جوان از دفاع مقدس این را دریافته که ما برای فرار از مشکلات خانوادگی و روزمره خود به جبهه پناه بردیم! درحالی‌که همه ما برای حضور در جبهه، شناسنامه‌هایمان را دستکاری می‌کردیم. مشکل اینجاست که درست الگوها را شناسایی نکرده و به جامعه معرفی نکرده‌ایم. مدیران ما چه اندازه با ابوترابی و سیره و منش او آشنایی دارند؟
 
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: امروز نیاز به تبلیغ و ترویج مکتب ابوترابی و قاسم سلیمانی داریم. آن‌هایی که عیب‌ها را می‌پوشانند و خوبی‌‌ها را بیان و عیان می‌کنند.


این کتاب برای من ویژه بود
مهدی طهماسبی؛ گوینده کتاب «خستگی‌ناپذیر» نیز در بخش دیگری از این برنامه با ابراز خوشنودی از اینکه، توفیق خوانش این کتاب نصیب او شده، گفت: تاکنون کتاب‌های زیادی را خوانده‌ام، اما این کتاب برای من ویژه بود و حال و هوای خاص خود را داشت. لحظاتی بغض کردم، لحظاتی بود که افتخار کردم، لحظاتی بود که درود فرستادم. بارها و بارها بر روان پاک سید آزدگان بغض کردم و خوانش متوقف شد.
 
وی ادامه داد: پس از تولید این کار، غرور ملی من دوچندان شده و به اینکه ایرانی هستم و در نظام جمهوری اسلامی ایران که پر از عطر شهدا و آزادگان است، نفس می‌کشم، به خودم می‌بالم. امیدوارم همیشه خستگی‌ناپذیر و خدمتگزار باشم و پاک بمانم.


سید علی‌اکبر ابوترابی، دغدغه تعالی دیگران را داشت
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، برادر سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد به‌عنوان سخنران پایانی در این نشست، بیان کرد: اخوی بزرگوار، در طول حیات خویش سه دغدغه اساسی داشت؛ دغدغه نخست، اصلاح خویشتن بود. او دغدغه اصلاح خود را داشت و برای خود هیچ منزلت و شأنی قائل نبود و رسالت اصلی خود را پاکیزگی از رذائل اخلاقی و آراستگی به فضائل اخلاقی و تربیت دینی می‌دانست. دغدغه دوم او، تلاش برای تعالی و تکامل دیگران بود. دیگران را بسیار بهتر از خود و در یک افق بالاتر مشاهده می‌کرد. حتی مأمور شکنجه خود را بهتر از خود می‌دانست و برای تعالی و قرب او به درگاه خداوند، دعا می‌کرد. دغدغه دیگر او در خدمت به جامعه انسانی و به همه پدیده‌ها خلاصه می‌شد.
 
امام جمعه موقت تهران، گفت: در طول یک دهه اسارت، این مکتب و شاکله فکری در سیرو سلوک او و خانواده آزادگان به زیبایی مشاهده شده است. شجاعت، استقامت، ایثار و گذشت او نیز همه از همین دغدغه‌های سه‌گانه نشأت می‌گیرد. انسانی که دغدغه تعالی دیگران را دارد، در مسیر ایثار قدم می‌زند و اینگونه به مقام بندگی و عبودیت آراسته می‌شود و از گناه و منیت و خودبینی فاصله می‌گیرد.


شعرخوانی احمد بابایی از بخش‌های نمادین این برنامه بود. در بخش پایانی این آئین نیز از کتاب صوتی «خستگی‌ناپذیر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمدمهدی دادمان؛ رئیس حوزه هنری، علی‌اکبر شیروانی؛ مدیر انتشارات سوره مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، احد جاودانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علیرضا حبیبی؛ مدیر رادیو فرهنگ و استاد مسعود فروتن، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها