چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
62 نسخه خطی از کتابخانه مرحوم استاد غلامحسین رضانژاد خریداری شد

علی‌اکبر زارع بیدکی از خرید 62 نسخه خطی در موضوعات فقه، کلام، فلسفه، منطق، ادبیات عرب، الهیات، اشعار فارسی، تفاسیر، اخلاق و احادیث از کتابخانه شخصی مرحوم استاد غلامحسین رضانژاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس  با خرید 62 جلد نسخه خطی در ماه گذشته ارتقا پیدا کرد. 
 
علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس، با اعلام این خبر گفت: در ماه گذشته، کارشناسان کتابخانه مجلس بازدیدی از مجموعه کتابخانه شخصی مرحوم استاد غلامحسین رضانژاد داشتند. این مجموعه شامل حدود 8000 جلد کتب چاپی، بیش از 200 جلد کتاب چاپ سنگی و سربی و 62 جلد کتاب خطی است.

وی افزود: موضوعات اصلی منابع این مجموعه عظیم شامل تاریخ، فلسفه، حقوق، جغرافیا، علوم سیاسی، دین و علوم قرآنی، ادبیات، فلسفه،کلام، زبان و ادبیات عرب است.

بیدکی با اشاره به تکراری بودن کتب چاپی و چاپ سنگی این مجموعه با منابع کتابخانه مجلس و کمبود فضا در مخازن کتابخانه گفت: بر اساس اولویت و نیاز برای خرید مجموعه کتب خطی این مجموعه تصمیم‌گیری شد و این آثار  با موافقت همسر مرحوم، از سوی کارشناسان خطی برای شناسایی، ارزیابی و خرید، به کتابخانه مجلس انتقال پیدا کرد. 

 مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس درباره موضوعات این نسخه‌های خطی اظهار کرد: این مجموعه ارزشمند شامل 62 نسخه خطی در موضوعات فقه، کلام، فلسفه، منطق، ادبیات عرب، الهیات، اشعار فارسی، تفاسیر، اخلاق و احادیث است.

 وی افزود: در بین این منابع خریداری شده 54 جلد سفرنامه نیز دیده می‌شود. این مجموعه سفرنامه‌ها از آن جهت که تصحیح و پژوهش نسخه‌های خطی و ذخایر گران‌بها و میراث گران سنگ ادب پارسی‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارند. این مجموعه ارزشمند از لحاظ زمان کتابت نسخ خطی تصحیح شده مربوط به عصر قاجار یعنی فاصله زمانی سال‌های 1174 تا 1304 خورشیدی بوده و قریب به اتفاق این آثار متعلق به دوره ناصری است.
 
بیدکی اظهار کرد: بین این مجموعه، تعداد محدودی از نسخه‌های تصحیح شده پیش از دوره قاجار مربوط به سده چهارم هجری تا دوره‌های صفویه و افشاریه، آثاری مربوط به دوران پس از دوران قاجار و همچنین منابعی مربوط به دوره رضاه شاه پهلوی نیز دیده می‌شود. این مجموعه ارزشمند در حال ثبت و ساماندهی بوده و تا اوایل اسفندماه به کتابخانه ایران‌شناسی مجلس، ارسال می‌شود.
 
بیدکی درباره آثار ارزشمند این مجموعه گفت: بین این مجموعه، کتاب‌های ارزشمندی چون اللؤلؤه الغالیه، الرساله الجامعه ذات الفوائد النافعه، ینابیع الولایه تألیف حسینی قائنی، الدرر الباهره تألیف حسینی قائنی، جنگ اشعار، شمس الضحی، عیشه راضیه تألیف محمد شهشهانی، قوانین الاصول تألیف میرزای قمی، بدایع الاصول تألیف حبیب الله رشتی، عوائد الایام تألیف احمد نراقی، نضداللئالی و مهرع التالی تألیف محمد بن عبدالوهاب، دیده می‌شود.
 
  وی افزود: بین این منابع ارزشمند این مجموعه می‌توان به عناوین حاشیه شرح حکمه العین، سواد العین فی حکمه العین، جفر، فروق اللغه، دستور و شروط، حاشیه شرح تجرید، الفوائد الحائریه، دیوان عبرت، سرمایه ایمان، میزان المقادیر و حاشیه زراقیه اشاره کرد.
 
 مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس در ادامه گفت: با توجه به تأمین بودجه و تسویه حساب کامل با خانواده آن مرحوم، کار ثبت و ساماندهی این منابع از هفته آینده آغاز و تا اواسط اسفندماه به اتمام می‌رشد. این منابع برای اسکن به بخش دیجیتال‌سازی ارسال می‌شوند. پژوهشگران و محققان از نیمه اسفندماه می‌توانند از این منابع استفاده کنند. 
 
 خرید 207 جلد کتاب به ارزش 45 میلیون تومان

زارع بیدکی با بیان این‌که خرید منابع چاپی از ناشران تهرانی با هدف به‌روزسانی منابع، از یک ماه اخیر آغاز شده است، عنوان کرد: با توجه به کمبود بودجه، تمرکز بر جمع آوری منابع مرجع، حقوق، علوم سیاسی، تاریخ، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است و تاکنون بیش از 270 جلد کتاب از ناشران مختلف به ارزش 45 میلیون تومان خریداری و این منابع به مجموعه کتابخانه اضافه شده است.
 
 زارع بیدکی افزود: ادامه خرید منابع حقوقی از چند ناشر تهرانی با هدف به‌روزرسانی منابع کتابخانه در این بخش، از هفته آینده آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها