شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
مراسم روز جهانی عصای سفید در قم/ انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد

مهمترین اخبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سخنرانی علیرضا مختارپور در دومین روز برگزاری «آموزش تخصصی کتابداران کودک»، برگزاری جشن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در کتابخانه عمومی‌آیت الله العظمی خامنه‌ای‌ استان قم و انتصاب زینب قربانی خلف آباد به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب‌ایران (ایبنا) علیرضا مختارپور در دومین روز برگزاری «آموزش تخصصی کتابداران کودک»، پس از پاسخ دادن به سوالات و مشکلات کتابداران بر لزوم توجه به کتابدار، کتابخوانی، مخاطب و ارتباط و پیوند‌ این بخش‌ها با همدیگر تاکید کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای سخنانش با طرح‌ این پرسش که «وقتی از کتابخانه‌های مخصوص کودک و نوجوان حرف می زنیم دقیقاً از چه صحبت می کنیم» گفت: پاسخ به‌این سوال یک واکاوی دقیق می خواهد اما به عقیده من 4 موضوع در‌این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد: کتابدار، کتابخوانی، مخاطب (که کودک و نوجوان است) و ارتباط و پیوند‌ این بخش‌ها با همدیگر.

مختارپور در ادامه افزود: مطالعه کتاب نباید تنها در خواندن کتاب خلاصه شود بلکه هدف آموختن معلوماتی است که منجر به افزایش علم و فرهنگ شود  و می بایست مورد توجه قرار گیرد. در چنین فضایی است که سطح فرهنگی جامعه نیز ارتقاء پیدا می کند.

فلسفه در خدمت کودک و نوجوان
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم اهمیت استفاده از «فلسفه برای کودکان» بیان داشت: چند سال پیش در روز جهانی فلسفه گروهی از فلاسفه کشور آلمان که به‌ایران آمده بودند به جای یک مقاله پژوهشی درباره مطالب استعلایی مفاهیم فلسفه، یک نمایشنامه برای فلسفه کودک ارائه کردند.

مختارپور افزود: اگر شما بتوانید با زبان کودکان مفاهیم فلسفی را برای آنها بگویید،‌ تاثیرش از هزار کار فرهنگی دیگر بالاتر است، چراکه توانسته‌اید کودک را متناسب با سن و زبانش وارد ساحت فکر و اندیشه کنید.

وی اضافه کرد: شاید برخی بگویند‌این حرفها اصلاً علمی نیست و مگر می‌شود فلسفه را به کودک یاد داد؟ اما من در پاسخ، به اتفاقی که 50 سال پیش در رابطه با نزدیکی زبان فلسفه به زبان ادبیات پیش آمد اشاره می کنم. شما ببینید برخی از نحله‌های فلسفی دنیا مطالب خودشان را از طریق رمان‌هایشان بیان کرده اند. فلان فیلسوف مشهور اگزیستانسیالیست دنیا بیشتر از تعداد کتاب‌های فلسفی اش، رمان‌هایش منتشر شده است و‌این رمان‌های او هستند که افکار فلسفی اش را بیان می‌کنند.

مختارپور در پایان صحبت‌هایش خطاب به کتابداران حاضر در‌این دوره گفت: امروز فلسفه در خدمت کودک و نوجوان قرار گرفته است. امیدوارم شما کتابداران نیز وقت بگذارید و با‌این حوزه بیشتر آشنا شوید. برای‌این کار باید ابتدا خودتان‌این فضا را باور کنید تا بتوانید برای دیگران آن را تعریف کنید. باید بخوانید، بحث و گفتگو کنید و روی‌این قضیه فکر و کار کنید.

 اولین دوره «آموزش تخصصی کتابداران کودک» از 22 تا 23 مهر با حضور 30 کتابدار کودک کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های شهرداری تهران در آمفی تئاتر مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

مراسم روز جهانی عصای سفید در استان قم
جشن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در کتابخانه عمومی‌آیت الله العظمی خامنه‌ای‌ استان قم با حضور محمدرضا آشتیانی و احمد امیرآبادی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مجید صحاف مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیاتی، رئیس‌شورای اسلامی استان، محمد دلبری شهردار کلانشهر قم و رضا سلیقه، مدیرکل‌بهزیستی استان و دیگر مسئولان و نابینایان و کم بینایان استان برگزار شد.

در‌این مراسم امیر‌عطاء الله جباری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن خیر مقدم و تبریک‌ این روز به نابینایان عزیز، گزارشی از خدمات بخش نابینایان کتابخانه‌آیت الله خامنه‌ای قم ارائه کرد و گفت:‌ این کتابخانه با 360 عضو (100عضو برون استانی و 260 عضو داخل استان)، 5 هزار عنوان کتاب گویا و بیش از 3200 کتاب بریل تنها مرکز خدمات کتابخانه‌ای ویژه نابینایان و کم بینایان در استان محسوب می شود که در زمینه تولید کتاب‌های بریل و گویا و ارسال آن به استان‌های دیگر نیز فعالیت می کند.

وی اختصاص بخش مستقل به نابینایان در کتابخانه‌های عمومی استان قم را نشان از توجه ویژه به نابینایان دانست و افزود: وظیفه خود می دانیم بیش از گذشته از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در راستای خدمت رسانی به عزیزان نابینا استفاده کنیم. چراکه ما بیش از 22 هزار معلول در سازمان بهزیستی استان دارای پرونده هستند که از‌این تعداد بیش از 950 نفر آنها نابینا هستند و باید بدانیم که هر معلولی به عنوان شهروند حق دارد از خدمات شهری استفاده کند.

علیرضا کهندانی، رئیس انجمن روشندلان جوان استان قم نیز در‌این مراسم به نمایندگی از قشر روشندل، با تشکر از توجه ویژه اداره کل کتابخانه‌های استان برای برگزاری‌ این مراسم، به بیان خواسته‌ها و موانع و مشکلات نابینایان استان پرداخت.

 محمد دلبری، شهردار قم در حاشیه‌این بازدید قول پرداخت مبلغ 400 میلیون ریال از محل نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری و خریداری یک عدد دستگاه صحافی برای بخش نابینایان‌این کتابخانه را نیز داد.

انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد
زینب قربانی خلف آباد طی حکمی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

زینب قربانی خلف آباد پیش از به عنوان سرپرست‌این اداره کل مشغول به فعالیت بوده که با انتصابش به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نخستین بانوی مدیرکل در‌این استان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  محسوب می‌شود که در دوره مدیریت علیرضا مختارپور منصوب شده است.

 قربانی دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات و دارای بیش از دوازده سال سابقه خدمت در کتابخانه‌های‌عمومی یاسوج و از کتابداران موفق کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها