سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
«نزاع خیابانی و چاقوکشی» حقایق درگیری‌های خیابانی را آشکار می‌کند

افشین طباطبایی، نویسنده کتاب «نزاع خیابانی و چاقوکشی» معتقد است که بسیاری مواقع تنها یک جرقه موجب حادثه‌ای ناگوار یا جرمی غیر قابل جبران می‌شود، چنانچه راهکارهای خودداری در زمان‌های بحرانی را بدانیم، بسیاری از حوادث و قتل‌ها رخ نمی‌دهند.-

این مربی هنرهای رزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این‌که این کتاب از سوی انتشارات نقش نگین چاپ شده و ظرف چند روز آینده روانه بازار نشر می‌شود، بیان کرد: موضوع اصلی اثر درباره خشونت‌ها و نزاع‌های خیابانی است که غالبا ناخواسته و در کنار برخوردهایی نظیر تصادفات اتفاق می‌افتند و افراد به دلیل عصبانیت و خشونت‌های لحظه‌ای با یکدیگر درگیر و وارد حادثه‌ای می‌شوند و به جایی می‌رسند که قتلی رخ می‌دهد.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که در مسیر پژوهشی کتاب انجام دادم و با مطالعه آمارها اورژانس، دادگاه‌ها و امور قضایی و زندان‌ها به این مطلب پی‌بردم که بیش از 70 درصد اتفاقات ناگوار در اثر جرقه کوچکی رخ می‌دهد که چنانچه افراد بتوانند، عصبانیت و خشونت خود را کنترل کنند، نزاع‌ها به حوادث و وقایع تلخ ختم نمی‌شود.

طباطبایی درباره انگیزه تالیف کتاب «نزاع خیابانی و چاقوکشی» گفت: پیش از این کتاب «خشونت‌های اجتماعی» را تالیف و منتشر کردم، از دل مطالب آن کتاب دیگری موسوم به «دفاع» را نوشتم، پس از آن به دلیل این‌که احساس می‌کردم مطالب کتاب کم است یا لازم است ابعاد دیگری از موضوع هم پوشش داده شود، این کتاب را به صورت تحقیق ـ تالیفی تدوین کردم.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی و روانشناسی گفت: این اثر حدود هشت فصل دارد و با ادبیاتی نوشته شده است که عموم اقشار جامعه بتوانند از مضامین آن استفاده کنند. 

وی افزود: روح کتاب «نزاع خیابانی و چاقوکشی» را مباحثی درباره پرهیز از درگیری در خانواده و اجتماع تشکیل می‌دهد؛ چرا که ریشه اغلب این ناهنجاری‌ها در خانواده است. به عنوان نمونه در یکی از آمارهار اورژانش بیمارستانی که مربوط به حوادث و سوانح بود، با پرونده مادری مواجه شدم که با پارگی شبیه به ضربه چاقو در نزدیک رگ گردنش به بیمارستان منتقل شده بود، در مطالعات بیشتر مشخص شد که او به همراه دخترش که سه انگشت او نیز قطع شده بود، به بیمارستان آمده است. در تحقیقات بعدی مشخص شد که پسر خانواده به‌واسطه درگیری با اعضای خانواده یکی از خواهرانش را کشته، خواهر دیگر و مادرش را هم زخمی کرده است... 

وی افزود: چاقو و چاقوکشی می‌تواند در هرجایی باشد، باید خودداری، حفظ خونسردی در حوادث و بحران‌ها و پرهیز از درگیری را بیاموزیم.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که «چرا تصمیم گرفتید چنین کتابی تالیف کنید؟» عنوان کرد: به واسطه شغلم (مربی‌گری هنرهای رزمی) و تعاملی که با جوانان و نوجوانان دارم، از اغلب خواسته‌ها و بعضا تمایلات خشونت طلبانه آن‌ها آگاهی دارم. از این رو کمبودهایی را در حوزه‌های آموزشی و اجتماعی مشاهده کردم و تصمیم گرفتم با استفاده از کتاب نیز این بخش از نیازهای جامعه را پاسخگو باشم. متاسفانه اغلب آثار و پژوهش‌های این حوزه کاملا دانشگاهی و علمی هستند به همین دلیل تصمیم گرفتم در کتابی مجزا با قلمی روان و زبانی ساده به این دسته از تمایلات و مسایل مربوط به درگیری‌ها بپردازم.

وی با اشاره به این‌که به زودی کتاب «نزاع خیابانی و چاقوکشی» از سوی انتشارات نقش نگین استان اصفهان منتشر می‌شود، گفت: کتاب دیگری با عنوان «خشونت‌های خانوادگی» دارم که اکنون در مرحله ویراستاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها