شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
دولت آمريكا: ادغام دو انتشارات معروف كشور موجب تضعيف نويسندگان می‌شود

دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» چالش جدید برای این ادغام بزرگ ایجاد کرده است و علیه انتشارات پنگوئن به عنوان بزرگترین ناشر آمریکا دادخواستی در دادگاه‌های آمریکا باز کرده است .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، غول رسانه‌ای برتلزمن آلمان که از صاحبان انتشارات پنگوئن رندوم هاوس است، نوامبر گذشته (آبان- آذر ۹۹) از توافق ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری خود با شرکت ویاکام سی بی اس برای خرید انتشارات سایمون اند شوستر خبر داد.قرار بود که این دو گروه بزرگ انتشاراتی با هم ادغام شوند و سایمون و شوستر همچنان در قالب یک واحد انتشاراتی مستقل و البته به عنوان زیرشاخه‌ای از مجموعه پنگوئن رندوم هاوس فعالیت کند.
 
حالا دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری «جو بایدن» چالش جدید برای این ادغام بزرگ ایجاد کرده است و علیه انتشارات پنگوئن به عنوان بزرگترین ناشر آمریکا دادخواستی در دادگاه‌های آمریکا باز کرده است و اعتقاد دارد که پنگوئن با این ادغام می‌خواهد بزرگترین رقیب خود را از صحنه حذف کند. وزارت دادگستری آمریکا اوایل ماه جاری به درخواست دولت مانع قرارداد فروش سیمون اند شوستر به ارزش بیش از 2میلیارد دلار شد.
 
دولت می‌گوید قرارداد خرید سیمون اند شوستر بیشتر از همه به ضرر نویسندگان و تضعیف حقوق آنها و همچنین انحصارطلبی در بازار کتاب خواهد بود. انتشارات سیمون اند شوستر و پنگوئن بیانیه‌ای مشترک در دفاع از این قرارداد منتشر کرده و اعلام کردند دولتی‌ها نمی‌توانند مفهوم صنعت چاپ کتاب را درک کنند و سود و زیان این صنعت برای آنها مسئله‌‌ای سطحی است. آنها درک درستی از این صنعت ندارند و این درحالی است که قرارداد اخیر به نفع نویسندگان و بازار کتاب است.
 
«دانیل پتروسلی» یکی از وکلای انتشارات پنگوئن و گروه رسانه‌ای برتلزمن در بخش‌هایی از این بیانیه مشترک گفت: دولت دلیل اصلی این ادغام را درک نمی‌کند. آنها باید بدانند که این قرارداد کاملاً قانونی و از نظر اقتصادی به نفع بازار کتاب تنظیم شده است و تنها بخشی از نویسندگان از این مسئله متضرر خواهند شد. دولت با این اقدام تنها به بخش کوچکی از نویسندگان فکر می‌کند ولی باید به این مسئله توجه کند که بازار کتاب تنها به این نویسنده‌ها تعلق ندارد.
 
وکیل انتشارات پنگوئن افزود: بازار کتاب بر اساس سود و زیان نویسنده‌ها تقسیم‌بندی نمی‌شود بلکه برنامه‌ای عمومی است که باید به همه جنبه‌های اقتصادی این حوزه توجه داشته باشد. منافع نویسندگان تنها بخش کوچکی از صنعت نشر و چاپ کتاب است که نمی‌تواند به بخش‌های دیگر تعمیم پیدا کند. بسیاری از نویسندگان پرفروش مثل رولینگ و بقیه خارج از بیگ فایو (پنج ناشر بزرگ آمریکا) کتاب‌های خود را می‌فروشند و این مسئله نباید به همه ربط داده شود.
 
در سال 2013 انتشارات رندوم هاوس و پنگوئن با هم ادغام شدند و به ادعای مسئولان این انتشارات موجب تسهیل چاپ کتاب در بازار کتاب آمریکا شد. دیگر ناشران مثل گروه انتشاراتی اشت نیز با خرید انتشارات پرسوس بزرگتر شدند و هارپرکالینز نیز در سال 2014 گروه رسانه‌ای میفلین هارکورت بوکس را خرید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها