سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸
نیما با استاد ادبیات کهن باز می‌گردد

كاووس حسن‌لي، استاد ادبيات كهن فارسي در شيراز تا پايان سال جاري تالیف «فرهنگ نيما پژوهي» را براساس تمام آثار مرتبط با نيما كه در قرن اخير منتشر شده‌اند، در پنج بخش به پایان می‌رساند.

دکتر کاووس حسن‌لي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با بيان مطلب فوق گفت: شمايل و متد اين فرهنگ، مشابه «فرهنگ سعدي پژوهي» من است كه در گذشته به چاپ رسيد. در این کتاب متد جدیدی در زمینه کتاب‌شناسی سعدی به کار رفته بود که از سوی متخصصین داخلی و خارجی مورد توجه بسیار قرار گرفت و ما را به این نتیجه رساند که در باب کتاب‌شناسی خیام و نیما نیز از همان متد استفاده کنیم.

به گفته حسن‌لی در این فرهنگ همه کتاب‌ها و مقاله‌های نوشته شده درباره نیما در 80 سال گذشته در پنج بخش معرفی شده‌اند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به مضامین اصلی مقاله، منابع پژوهش مقاله، نقد و بررسی مقاله یا کتاب مورد نظر و تاثیرات آن در آثار پس از خود اشاره کرد. این استاد ادبیات مشکل‌ترین قسمت این پروژه را یافتن تمامی این مقالات و کتاب‌ها از کتاب‌خانه‌های سراسر کشور عنوان کرد.

وي با بيان اين كه در تدوين اين اثر از همکاری الهام کرمی‌زاده سود می‌جوید، يادآور شد: كار ديگري كه با کمک ایشان در ارتباط با نيما انجام داده‌ایم، راهنماي موضوعي نيما‌پژوهي است كه در آن بر اساس مدخل‌هاي مختلف موضوعي، از قبیل مذهب نیما، خانواده او، استعاره در شعر نیما و مسائل دیگر امكان دسترسي سريع مخاطب شعر نيما به آثار نوشته شده در هر زمینه از کتاب و مقاله فراهم مي‌شود و تقریبا 80 درصد از این دو کتاب تا کنون تدوین شده.

دو اثر ديگر حسن‌لي، «راهنماي موضوعي خيام‌شناسي» و «كتابشناسي تحليلي- توصيفي خيام» با همکاری دکتر سعید حسام‌پور است كه تدوین اين دو نیز آخرین مراحل را طی می‌کند. 

به اعتقاد حسن‌لي، مهمترين اثر اخيرش، «دانشنامه الكترونيكي حافظ‌شناسي» است كه با همكاري مركز علوم كامپيوتري اسلامي و مركز حافظ‌شناسي تا پايان سال جاري منتشر مي‌شود و در تدوين آن از بيش از 140 هزار فيش از تمامي كتاب‌هاي مرتبط با حافظ استفاده شده. 

تصحيح «اشترنامه» و «مهر و ماه» از خمسه حسيني قزويني شيرازي دو فعاليت ادبي ديگر اخیر حسن‌لي در سال گذشته است كه از اين بين، «مهر و ماه» به زودي از سوی انتشارات نوید شیراز منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط