چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
مهلت ارسال آثار به كنگره «شعر آتشي» تمديد شد

سينا برازجاني، دبير اجرايي «كنگره شعر آتشي» از تمديد مهلت ارسال آثار به اين كنگره تا هفتم آبان خبر داد. پيش‌تر آخرين مهلت ارسال آثار پنج‌شنبه(30 مهر) اعلام شده بود. اين كنگره 29 و 30 آبان در استان بوشهر برگزار مي‌شود./

برازجانی، دبير اجرايي «كنگره شعر آتشي» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره هدف برگزاری اين كنگره توضیح داد: در این كنگره علاوه بر بررسی و تحلیل شعر آتشی، فرصتی برای شاعران نسل جوان فراهم می‌آید تا با شرکت در بخش مسابقه این کنگره، شعر خود را در معرض داوری قرار دهند. البته در حال حاضر بخش مسابقه آن به صورت سراسری برگزار نمی‌شود؛ اما در آینده این بخش نيز برگزار خواهد شد.

وي از برپایی کنگره شعر در دو روز خبر داد و تصریح کرد: این کنگره در دو بخش شعر کلاسیک و شعر آزاد(سپید و نیمایی) برگزار می‌شود.  در روز نخست (بعد از ظهر 29 آبان) بخش مسابقه این کنگره میان شاعران استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان برای انتخاب شعر برتر بر پا خواهد شد. همچنين در اين روز از اميد غضنفري، شاعر ، روزنامه‌نگار و از شاگردان آتشي به دليل بيش از 25 سال فعاليت در عرصه شعر و مطبوعات تجليل مي‌شود.

برازجانی با اشاره به برگزاري كارگاه شعري درباره شعر آتشي و شعر شاعران جوان امروز در صبح روز دوم(30 آبان) اين كنگره اظهار داشت: در مراسم اختتاميه كنگره شعر آتشي كه بعد از ظهر روز دوم(30 آبان) برگزار مي‌شود، مباحثي در ارتباط با زندگي شعري آتشي، تاثير او در ادبيات، زيبايي‌شناسي شعر و ابعاد ديگر شعرش مطرح مي‌شود. بيانيه هيات داوران و معرفي شعر و شاعر برتر نيز از ديگر بخش‌هاي مراسم اختتاميه خواهد بود.

وی به برپایی مراسم یادبودی در هر سال با حضور توده مردم، همزمان با سالروز درگذشت آتشی اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین‌بار پس از چهار سال از درگذشت منوچهر آتشی انجمن اهل قلم بوشهر به یاری خانه مطبوعات اين استان چنین کنگره‌ای را برگزار می‌کند.

شرکت در این جشنواره برای تمام علاقه مندان در هر 2 بخش، آزاد است و هر شاعر مي‌تواند حداکثر 3 اثر خود را در هر بخش جشنواره شرکت دهد.

وي در ادامه درباره چگونگي روند بازسازي آرامگاه آتشي توضيح داد: پس از تاخيري طولاني مدت، سازمان ميراث فرهنگي، بازسازي آرامگاه آتشي را به پيمانكاري خصوصي واگذار كرده و انجام اين پروژه كه شامل بازسازي آرامگاه آتشي، احداث مجتمعي فرهنگي، موزه، آمفي تئاتر و كتابخانه مي‌شود،تا حدودي پيش رفته است. اميدوارم این مجموعه تا پايان امسال به بهره‌برداري برسد. البته اتمام آن بستگي به بودجه سازمان ميراث فرهنگي دارد.
 

منوچهر آتشی ۲ مهر سال ۱۳۱۰ در دهرود شهرستان دشتستان بوشهرمتولد شد. وي شاعر و مترجم معاصر و از آخرین شاگردان نیما یوشیج بوده است.

آتشي پس از اتمام دوره دانشسرای مقدماتی در شیراز ، چندسالی به آموزگاری پرداخت و در سال ۱۳۳۹ ‬به تهران آمد. در دانشسرای عالی، به تحصیل پرداخت و در مقطع کارشناسی رشته ‌زبان و ادبیات ‌انگلیسی فارغ‌التحصیل شد.

از جمله آثار او مي‌توان مجموعه شعرهاي «آهنگ دیگر»، « آواز خاک»، « دیدار در فلق»، «بر انتهاي آغاز»، «وصف گل سوري» و «گندم و گيلاس» و ترجمه‌هايي با عنوان‌هاي «فانتامارا» اثر اینیاتسیو سیلونه، «جزیره دلفین‌های آبی‌رنگ»، «مهاجران» و «دلاله» را نام برد.
آتشی در روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ درسن ۷۴ سالگی در بیمارستان سینا تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت و در زادگاهش بوشهر به خاك سپرده شد. او چند روز قبل از مرگش در مراسم چهره‌هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادبيات معرفي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط